נאס"א מציעה פרסים בסך 35 אלף דולר למי שיעצב בית שימוש על הירח

נאס"א מציעה פרסים בסך כולל של 35 אלף דולר למי שיעצב שירותים שיתאימו גם לכבידת המיקרו בחלל וגם לכבידה על הירח, שבו משקלנו הוא כשישית ממשקלנו בכדור הארץ • תאריך היעד להגשת ההצעות הוא 17 באוגוסט

איור התחרות, מהאתר של נאס"א / צילום: צילום מסך, גלובס
איור התחרות, מהאתר של נאס"א / צילום: צילום מסך, גלובס

נאס"א מציעה לכם פרסים בסך כולל של 35,000 דולר על עיצוב חדר בית שימוש, שיוכל לשמש על אסטרונאוטים על הירח. זאת כחלק מיעד שאפתני שסוכנות החלל האמריקנית קבעה לעצמה של שיגור אסטרונאוטים חזרה לירח: 2024.

נאס"א תאמץ אולי עיצוב בית שימוש לנחיתה שלה, כחלק מתכנית ארטמיס 3. התכנון יצטרך לקחת בחשבון את כבידת המיקרו בחלל וגם את כוח הכבידה על הירח, שבו משקלנו הוא כשישית ממשקלנו על פני כדור הארץ. כך לפי הנחיות העיצוב שהוצגו על ידי נאס"א ו-HeroX , חברה שמאפשרת לכל אחד ליצור פתרונות לבעיות שהעולם מתמודד איתן.

משימת החלל תכלול גם את האסטרונאוטית הראשונה שתצא לירח, ולכן העיצוב יצטרך להתאים בו זמנית לגברים ונשים. בית השימוש יצטרך גם לחסוך במים ו"לעזור לשמור על סביבה נקייה ברכב הנחיתה, שתהיה נטולת ריחות ומזהמים אחרים".

נקודות בונוס יינתנו לעיצובים שיוכלו להכיל קיא בלי לחייב את אנשי הצוות להכניס את ראשם לתוך האסלה, כך נאמר בהנחיות. כמו כן, בית השימוש יצטרך לתמוך בצוות של שני אסטרונאוטים במשך 14 יום, ולאפשר את אחסון הפסולת הנצברת לפני סילוק אל מחוץ לחללית שתנחת על הירח.

על פי ההגדרות, בית שימוש יצטרך להיות קל לניקוי ולתחזוקה, עם זמן תחלופה של עד חמש דקות בין שימוש לשימוש. הוא גם חייב לצרוך פחות מ־70 וואט חשמל ולהיות שקט באופן יחסי.

גם המרחב הוא בעיה. המבנה עצמו יצטרך להיות במשקל של פחות מ־14.5 ק"ג במושגים של כדור הארץ עם נפח של עד 0.12 ממ"ק.

הפרס הראשון הוא בסך 20,000 דולר והפרסים השני והשלישי יהיו בסך 10,000 ו-5,000 דולר. תאריך היעד להגשת ההצעות הוא 17 באוגוסט, והמנצחים יוכרזו באוקטובר.