ביומד | פיצ'ר

החברה שהפכה מוצר להצערת העור למסכה בלתי נראית

חברת BioChange פיתחה פיגום המוזרק לגוף ומעודד צמיחת תאים חדשים • בתקופת הקורונה, היא גילתה שהוא יכול לשמש גם כמסכה פנימית, בתוך האף והפה

ישי אתר, מנכ"ל חברת BioChange ויזם בתחום מדעי החיים, גילה יום אחד שהוא מתקרב לגיל 50, אף שהוא נראה לא יותר מבן 30. "הבנתי בהדרגה שגם אם נתעלם מההתבגרות ומההתבלות של הגוף, יום אחד זה פשוט יכה בנו. ראיתי חברים עם איברי גוף שנפגמו כתוצאה מטראומה, ניתוח ומחלות ניווניות", הוא מספר. אתר החליט שהעניין לא מספיק מטופל ויצא לעצור את הזמן.

"החלטתי להקים חברה משקמת רקמות (regenerative medicine). אני מגיע עם ניסיון רב מתחום הנדסת החומרים (אתר היה בין היתר המייסד של חברת לייפבונד, שנמכרה בתחילת השנה לחברת המכשור הרפואי Bard - ג"ו), וגיליתי לשמחתי שכדי שתאים יתחדשו, מה שהם בעצם צריכים זה פיגום טוב. רקמה היא מקבץ של תאים חיים הבנויים על פני מבנה פיזיקלי -זהו הפיגום. לרוב, ברקמות רכות, המבנה הזה עשוי בעיקר מחומר בשם קולגן, בתוספת של מעט חומרים נוספים. מתברר שכשהפיגום תקין ויציב בצעירותנו, הוא מאפשר לתאים לעבוד ביעילות; אך כאשר הפיגום הטבעי מתבלה, התאים משנים את התנהגותם ומפסיקים לשרת את המטרה. במקרה של העור, הם מפסיקים לייצר קולגן".

ד"ר קרן סיניק, סמנכ"לית התפעול של החברה, מוסיפה: "הפיגום לא צריך להפריש שום חומר כדי לעודד תאים להתחדש ולצמוח על גביו, מספיק שהא עצמו תקין".

החברה פיתחה פיגום חליפי עשוי מחלבון ג'לטין, המיוצר במקור מקולגן. הוא מוזרק לגוף והופך למעין יריעת קצף גמישה, מתבסס בתוך הרקמה ומעודד תאים חדשים לצמוח עליו. הפיגום מתפזר ברקמה ומתגבש בצורה תלת ממדית. בהתחלה האפקט הוא נפחי, בדומה לכל יתר חומרי המילוי הדרמטולוגיים, אך לאורך זמן הוא מסולק על ידי המערכת בסנכרון מדויק עם הקצב שבו צומחת עליו הרקמה החדשה. בתוך כמה חודשים הרקמה הטרייה מחליפה את הפיגום שהוזרק.

"התחלנו לפתח את המוצר לשוק הווטרינריה", מספר אתר. "בתחום הזה החסמים הרגולטוריים נמוכים יותר. בנוסף, במקום לבצע ניסויים בבעלי חיים, אנחנו מצליחים להוכיח את ההיתכנות של הטכנולוגיה שלנו תוך שאנחנו עוזרים לבעלי חיים (חיות מחמד). הווטרינריה היא שוק ענק".

"אנשים חוששים להזדקן"

החברה פיתחה מוצר המבוסס על טכנולוגיית הפיגום שלה, למניעת דליפת שתן אצל כלבות מבוגרות וסיימה מחקר מוצלח שנוהל על ידי בית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בבית דגן. "כבר עמדנו לפני השקה", אומר אתר. "החלטנו לדחות אותה בגלל אפקט הקורונה על שוק זה. בהמשך נקדם את המוצר גם לשוק הרפואי".

הטכנולוגיה היא פלטפורמה שיכולה לשרת אפליקציות רפואיות רבות הקשורות בהזדקנות ובהתבלות הרקמות. השוק הראשוני שאליו התכוונה החברה לפנות הוא שוק האסתטיקה והכירורגיה הפלסטית, ושם המאמצים נמשכים.

"העור הוא האיבר הכי גדול בגוף והוא בתצוגה כל הזמן. הוא מורכב בעיקר מקולגן ומתאים שנקראים פיברובלסטים, מגיל 18 אנו מאבדים 1% קולגן כל שנה, ואין לזה דרך חזרה כיום. המוצר דורש אישור במסלול של ניסויים קליניים לחומרים מוזרקים, ואנחנו נערכים להתחיל בניסוי בקרוב. לעומת חומרי מילוי אחרים, המוצר שלנו גורם לתאים להאמין שהם בפיגום של אדם צעיר וגורם לרקמה להצמיח עצמה מחדש. מדובר בשוק עצום של 10 מיליארד דולר אשר גדל בקצב דו ספרתי. מתברר שהרבה אנשים חוששים להזדקן".

בעבר קולגן היה חומר פופולרי להזרקה בשוק האסתטיקה, ומאוחר יותר הוא נזנח. מדוע?

"קולגן סבל מבעיות ייצור ומבעיות של תגובה חיסונית. לג'לטין, לעומת הקולגן עצמו, יש כל היתרונות אבל אין הבעיות הללו. הג׳לטין נמצא בשימוש נרחב בתעשייה הרפואית עוד משנות ה 50".

הצערת עור הוא יעד ראשון ואטרקטיבי, אך המוצר ישמש גם לשיקום רקמה אחרי טראומה, שיקום שד אחרי הסרת גידול ועוד.

מסכה לאנשים שלא רוצים ללכת עם מסכה

כשהחלה מגפת הקורונה, ניסתה ביוצ'יינג', כמו חברות רבות בישראל, לחשוב איך לעזור. התוצאה - מוצר לריסוס בתוך האף והפה, המבוסס על הטכנולוגיה של החברה ומקטין את סיכוני ההידבקות וההדבקה.

אתר: "אנחנו קוראים לזה ה-Bio Wall, כמו Firewall. הוא מתפזר על הדפנות הפנימיות של האף והפה ומייצר שכבה אלסטית דקה המהווה הגנה מפני חדירת וירוסים או מזהמים אחרים לגוף. מעין מסכה פנימית לאנשים שלא רוצים ללכת עם מסכות. זה מחזיק שם כמה שעות ואפשר להשתמש בזה כשעולים לטיסה או מגיעים לפגישה. בנוסף לקורונה, מוצר כזה יכול לעזור גם נגד מחלות נשימתיות אחרות ואפילו אלרגיות".

זה לא מפריע לנשום?
"לא, אני עצמי ניסיתי ובקושי הרגשתי את זה". בכל זאת, החברה מתכננת ניסוי. "אנחנו חושבים שזה עובד, אז למה שזה לא יהיה מוכח?", אומר אתר. "כנראה נוציא את הפיתוח לחברת ספין אוף, כי ביוצ'יינג' עוסקת ברפואה רגנרטיבית ותמשיך במיקוד הזה". 

ביוצ’יינג’

הוקמה בשנת 2015 על ידי ישי אתר, המשמש גם כמנכ"ל ● פיתחה מוצר לחידוש תאי העור, ועל בסיס הטכנולוגיה שלו פ יתחה מוצר נוסף למניעת הדבקה והידבקות בקורונה ● לחברה 7 עובדים ביקנעם ● גיוסים עד כה: פחות ממיליון דולר ו הכנסות מעסקה אסטרטגית