צרפת: ראש הממשלה לשעבר נידון למאסר על העסקה פיקטיבית של אשתו

רה"מ לשעבר, פרנסואה פיון הורשע ונידון לשתי שנות מאסר ועוד שלוש שנות מאסר על תנאי, על כך שהעסיק אופן פיקטיבי את רעייתו כיועצת פוליטית, ושילם לה מאות אלפי אירו מכספי משלם המסים • פיון, בן 66, ערער מיד על הפסיקה ולא ייכנס בשלב זה לבית הכלא

פרנסואה פיון ואישתו / צילום: Thibault Camus, AP
פרנסואה פיון ואישתו / צילום: Thibault Camus, AP

ראש ממשלת צרפת לשעבר, פרנסואה פיון, הורשע ונידון היום בבית משפט בפריז לשתי שנות מאסר ועוד שלוש שנות מאסר על תנאי, על כך שהעסיק אופן פיקטיבי את רעייתו כיועצת פוליטית, ושילם לה מאות אלפי אירו מכספי משלם המסים. גם רעייתו פנלופה הורשעה, אך נידונה רק לשלוש שנות מאסר על תנאי. קנס של 750 אלף אירו נגזר על בני הזוג. פיון, בן 66, ערער מיד על הפסיקה ולא ייכנס בשלב זה לבית הכלא.

פרשת השחיתות נחשפה בתחילת 2017 על ידי השבועון הצרפתי "לה קנאר אנשנה". פיון היה אז המועמד של המפלגה הרפובליקנית (מרכז-ימין) לקראת הבחירות לנשיאות, אחרי כהונה מוצלחת כראש ממשלה תחת ניקולא סרקוזי בשנים 2007 עד 2012. השבועון חשף, כי פיון העסיק את אשתו בתפקיד עוזרת פרלמנטרית בכמה תקופות במהלך העשורים האחרונים, למרות שלמעשה לא ביצעה את העבודה. הוא גם העביר לה סכומים גדולים בעבור תפקידים אלה - כ-830 אלף אירו בסך הכל. "התשלום היה חסר פרופורציה לעבודה שנעשתה", פסק השופט היום, לפי דיווח באתר "בי-בי-סי", "גברת פיון נשכרה למעשה למען תפקיד שלא היה הכרחי".

פיון הכחיש בתחילה את ההאשמות נגדו, וטען כי מדובר בקנוניה שרקחו מתנגדיו הפוליטיים, שרצו לטרפד את ריצתו לנשיאות בבחירות ב-2017. אך ככל שהתפרסמו פרטים נוספים, הוא חזר בו - והתנצל על הצעד. הדבר לא סייע לו פוליטית. בסיבוב הראשון של הבחירות שהתקיימו בצרפת באותה שנה הוא הגיע למקום השלישי והודח. בסיבוב השני גבר עמנואל מקרון על מארין לה-פן וזכה בנשיאות. פיון הורשע היום ב"שותפות למעילה בכספי הציבור".