ההפגנות עבדו: תוכנית סיוע נוספת לעצמאים בהיקף 2 מיליארד שקל

התוכנית החדשה, בהיקף 2 מיליארד שקל, כוללת מענקים מיוחדים עד לגובה 400 אלף שקל, לעסקים שמחזורם עד 20 מיליון שקל, שנפגעו בהיקף של 60% לפחות בחודשים מאי - יוני, עד לגובה 15-10% מהמחזור • בנוסף, הוחלט להמשיך ולתת מענק גבוה יותר לעסקים ששימרו עובדים למרות הפגיעה

בנימין נתניהו וישראל כ”ץ / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו וישראל כ”ץ / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

מאבק העצמאים ממשיך לשאת פירות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ״ץ החליטו היום (ב') על תוכנית סיוע נוספת לעצמאים לחודשים מאי ויוני.

התוכנית, שהיקפה 2 מיליארד שקל, כוללת מענקים מיוחדים עד לגובה 400 אלף שקל, לעסקים שמחזורם עד 20 מיליון שקל, שנפגעו בהיקף של 60% לפחות בחודשים מאי - יוני, עד לגובה 15-10% מהמחזור.

בנוסף, הוחלט לכלול בתכנית המענקים עסקים עד למחזור של 100 מיליון שקל, שנפגעו בהיקף של 80% לפחות בחודשים אלה. עצמאים עד למחזור של 300,000 שקל בשנה יקבלו גם הם מענק נוסף כפול בהיקפו ביחס לפעימה הקודמת.

בנוסף, הוחלט לשנות את הקריטריונים לקבלת מקדמות מ-20% ל-40%, ביחס למענק הפעימה השלישית.

עוד במסגרת התכנית, הוחלט להמשיך ולתת מענק גבוה יותר לעסקים ששימרו עובדים למרות הפגיעה הקשה.

התכנית מגיעה לאחר מאבק ממושך שניהלו ארגוני העצמאים בתקופה האחרונה שכלל הפגנות זעם ומיצגי מחאה שונים. עיקר המחאה בחודשיים האחרונים התמקדה בהבטחתו של ראש הממשלה לעצמאים כי יינתן מענק נוסף גם לחודש מאי לעסקים שלא חזרו לפעילות, וכן בדרישות לסיוע בגין הפגיעה בחודש יוני.

בהודעת רה"מ ושר האוצר על המענקים נכתב כי "התוכנית היא חלק מהמדיניות הכוללת לניהול המשבר, כאשר לצד האצת המשק אנו מוודאים כי השכירים, העצמאים והעסקים שנזקקים לכך יקבלו את המענה המתאים".

רה״מ ושר האוצר ציינו עוד כי מטרת התוכנית היא לאפשר הזרמה מיידית של סכומי כסף משמעותיים לעצמאים ולמגזר העיסקי, ללא עיכובים וחסמים מיותרים, ובכך לסייע להם לעבור את תקופת המשבר. "אנו מוודאים כי השכירים, העצמאיים והמגזר העיסקי יקבלו את הסיוע המתבקש. כל זאת לצד המשך קבלת המענקים בסך 7,500 שקל על כל עובד שיוחזר לעבודה. במקביל יוגשו בקרוב תקציב המדינה וחוק הסדרים מקיף, שילווה בתחרות מול המונופולים הגדולים וברפורמות והסרת חסמים ורגולציה, שיסייעו לפעילות העסקית ויביאו לצמיחה מחודשת של המשק".

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, מסר "אני מברך על החלטת ראש הממשלה ושר האוצר להזרים חמצן למשק שיאפשר יכולת השרדות לציבור העצמאים. מדובר במהלך שיש בו צעדים שדיברנו עליהם כבר חודשים וחבל שנאלצנו להגיע למציאות שרק במחאה כואבת ברחוב דברים זזים שם בירושלים. אני מקווה שלא נופתע לרעה כשבאותיות הקטנות עשרות אלפיי עצמאים ייפלו בין הכסאות. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להקים שולחן עגול: ממשלה- מגזר עסקי- הסתדרות ולהוביל תהליכים מידיים להצלת הכלכלה הישראלית. לא עוד טלאי על טלאי, אלא תכנית סדורה בשיתוף פעולה ולא כברירת מחדל".

ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, מסר בשם נשיאות המעסיקים והעסקים (התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות החקלאים) כי ״טוב שממשלת ישראל אימצה את עיקרון הפיצוי על ירידה במחזורים והצורך לתגמל עסקים שנלחמו על השארת עובדיהם על אף הפגיעה. עם זאת, יש להקל משמעותית על תנאי הזכאות כך שכל עסק בישראל, מכל ענף ובכל גודל, שנפגע בלמעלה מ- 25% במטרה להבטיח את המשך הפעילות העסקית ואת יכולת קליטת העובדים. החלטת שר האוצר מיישמת עקרונות נכונים, לכן, לאור נתוני האבטלה העדכניים, והפגיעה המתמשכת בכלל ענפי המשק יש להרחיב עקרונות אלו לכלל העסקים שנפגעו".