אפסטור | ניתוח

כך נטפליקס ואמזון מצליחות למנוע מאפל לקבל כסף על אפליקציות

חברת אפל גובה עד 30% מכל רכישה של משתמש בחנות האפליקציות שלה, אך מפתחי אפליקציות מצאו שלל פתרונות - מהרשמה בצורה עקיפה ועד גלגול התשלום למשתמשים עצמם

ההודעה שמופיעה למשתמשי אייפון שרוצים להירשם לנטפליקס דרך האפליציה / צילום: צילום מסך
ההודעה שמופיעה למשתמשי אייפון שרוצים להירשם לנטפליקס דרך האפליציה / צילום: צילום מסך

נכנסתם למיטה, והחלטתם לעשות מינוי לנטפליקס כדי לצפות ב"מלך הנמרים", כי כולם מדברים עליה. הורדתם את האפליקציה לאייפון שלכם וקיבלתם הודעה: "מנסה להצטרף לנטפליקס? אין אפשרות להירשם לנטפליקס מתוך האפליקציה". ברור לנו שזה כאב ראש. לאחר ההרשמה, אפשר להתחיל לצפות מתוך האפליקציה.

אתם לוחצים על כפתור העזרה, ומקבלים תשובה שלא עוזרת: "אם אתם עדיין לא רשומים לנטפליקס, הצטרפו בבקשה וחזרו אלינו". אין הסבר איך להצטרף. מה שבנטפליקס לא יכולים להגיד לכם זה שהפתרון הוא פשוט: ניתן לעשות מינוי באתר של נטפליקס, אם נכנסים אליו דרך הדפדפן, במחשב או בטלפון, או דרך מכשיר אנדרואיד.

נטפליקס אינה האפליקציה הפופולרית היחידה שמשאירה את משתמשי האייפונים בערפל. במכשירי אייפון לא ניתן גם להירשם לספוטיפיי, אמזון פריים או לקנות ספרים אלקטרוניים באפליקציית קינדל. ל-Audible, שבבעלות אמזון, יש שיטה מסובכת להורדת ספרי אודיו ל-iOS, מערכת ההפעלה של אפל. זה לא קורה במקרה, אלא בגלל האופן שבו פועלת חנות האפליקציות של אפל, שמכניסה לחברה 30% מכל רכישה ומינוי שנעשים דרך אפליקציות iOS (אחרי השנה הראשונה, העמלה יורדת ל-15%).

כל מפתח אפליקציה שרוצה לעשות כסף מהקהל של משתמשי אייפון ואייפד צריך לשלם מס גבוה על הפריבילגיה. בדצמבר 2018, נטפליקס החליטה שהיא לא רוצה יותר לשלם לאפל את האחוזים הללו, ולכן היא לא מאפשרת יותר לאנשים להירשם באפליקציה באייפון.

חסימת מנויים ותשלומים היא רק דרך אחת שבה מגיבים מפתחי אפליקציות נגד התנאים של חנות האפליקציות של אפל. דרך אחרת היא גביית תשלומים גבוהים יותר על אפליקציות אייפון. טינדר גובה באפליקציה 29.99 דולר בחודש על מינוי פרימיום (שמאפשר לך לראות מי ראה את הפרופיל שלך), בעוד שהאתר של טינדר גובה רק 13.49 דולר בחודש על אותו שירות.

"אפל היא שותפה אבל גם פלטפורמה דומיננטית שפעולותיה מאלצות את רוב המשתמשים לשלם יותר תמורת אפליקציות צד שלישי שאפל מגדירה באופן שרירותי כ'שירותים דיגיטליים'", מסרה דוברת חברת טינדר. "אנחנו מודעים מאוד לכוח שיש להם עלינו".

גם יוטיוב מוזיק של גוגל מגלגלת על הלקוחות את הסכומים שאפל גובה ממנה. חנות האפליקציות של אפל אוסרת להזכיר שאפשר להשיג מחיר זול יותר במקום אחר, מסר דובר חברת יוטיוב. 

ההנחיות של אפל אומרות שמפתחי האפליקציות אינם יכולים לציין מחירים חלופיים או להרתיע קונים באמצעות חנות האפליקציות של iOS. דוברת חברת אפל אמרה שהמפתחים חופשיים לקדם מחירים אחרים מחוץ לחנות האפליקציות של אפל, כולל בטלוויזיה ובכרזות רחוב.

אפליקציית הזרמת המוזיקה Tidal גובה 12.99 בחודש על מנוי הפרימיום באייפון, אבל רק 9.99 דולרים באתר שלה ובמכשירי אנדרואיד. גוגל, שמפעילה את Play Store שבה מתבצעות רוב הורדות אפליקציות אנדרואיד בארה"ב, גובה עד 30% מעסקאות האפליקציות שהיא מטפלת בהן, אך המדיניות שלה אינה נוקשה כמו זו של אפל. בעוד שאפל מחייבת שכל רכישות האפליקציות יעברו דרך תוכנת הגבייה שלה, גוגל מאפשרת לחברות שמארחות תוכן דיגיטלי להשתמש במערכות תשלומים משלהן. לכן Tidal לא חייבת לשלם עמלה לגוגל.

"מונופול על משתמשי iOS"

מקרה חריג הוא של אמזון פריים וידיאו. בעבר האפליקציה מצאה פתרון עקיף על ידי כך שלא הציעה תכנים בתשלום, להשכרה או לקנייה, למשתמשי iOS. באפריל החלה אמזון להשתמש במערכת גבייה משלה. לפי אפל, אמזון שייכת לתוכנית של "ספקי וידיאו מובחרים", שמאפשרת שימוש במערכת התשלום של החברות אם מדובר במנויי הוידיאו הקיימים שלהן. שתי חברות בידור אירופיות, אלטיס וואן וקאנאל פלוס, שייכות גם הן לתוכנית הזו. אולם התוכנית הזאת נראית יותר כמו ויתור שנועד לשכנע את אמזון פריים וידיאו - שלה יש מעל 150 מיליון רשומים בעולם - להצטרף ל-אפל TV.

לא רק שגוגל נוחה יותר מאפל בהקשר למערכות התשלום, מפתחי האפליקציות גם יכולים להנחות את המשתמשים איך לעשות מינוי באפיקים אחרים. מפני שאנדרואיד היא מערכת הפעלה פתוחה, משתמשים יכולים להוריד את האפליקציות דרך מפתחים או חנויות אפליקציות אחרות, מבלי לשלם לגוגל עמלה. לכן, למרות שאנדרואיד מחזיקה בנתח השוק הגדול ביותר של טלפונים חכמים בעולם - 85% מול 14% של iOS - אפל סופגת את עיקר הביקורת הציבורית והרגולטורית על מדיניות חנות האפליקציות והמודל העסקי שלה.

"לאפל אין מונופול על הסמארטפונים, אבל קשה לומר שאין לה מונופול על משתמשי iOS", אמר דייויד ברנרד, מפתח אפליקציות עמצאי שהיו לו שלוש אפליקציות בחנות של אפל ב-12 השנים האחרונות. בנוסף, אפל היתה עדיפה על גוגל לאורך ההיסטוריה בעשיית כסף מאפליקציות. "מי שרוצה להצליח במובייל צריך לעבור דרך אפל", הוא אומר.

אפל קובעת מי צריך ולא צריך להשתמש במערכת הגבייה שלה (כן למשחקים כמו קנדי קראש גאגה, ולא לשירותים כמו Airbnb ואובר). זהו נושא שעלה לאחרונה על פני השטח כשמפתחי אפליקציית דוא"ל שנקרא Hey עוררו סערה בקהילת המפתחים כשאמרו שאפל כופה את מדיניותה בצורה לא מאוזנת.

Hey, שהיא עדיין בגרסת בטא, גובה 99 דולר בשנה על שירות הדוא"ל שלה. אפל דחתה את האפליקציה בנימוק שאין לו אופציית תשלום מראש. דוברת אפל מסרה שהמשתמשים צריכים להיות מסוגלים להוריד אפליקציה ולהשתמש בה מיד. הפטור שניתן לנטפליקס, ספוטיפיי ואחרות אינו חל על Hey.

"אפל פשוט הכפילה את ההתנגדות שלה ליכולת של Hey לספק פתרונות לבאגים ותכונות חדשות, אם לא ניכנע לדרישה השערוריתית של 15% עד 30% מההכנסות שלנו", צייץ היינמאייר הנסון, סמנכ"ל הטכנולוגיות של בייסקמפ, החברה שפיתחה את Hey. אפל אישרה בסופו של דבר את אפליקציית Hey אחרי שהיא התאימה את עצמה לדרישות החנות שלה על ידי יצירת חשבון לשימוש חופשי באפליקציה למשך שבועיים.

הרגולטור פתח בבדיקה

היכולת של אפל להחליט אלו מפתחי אפליקציות יכולים להצליח ואלו לא נבדקת כעת רשמית על ידי רגולטורים. בשבוע שעבר פתח האיחוד אירופי בבדיקה של חשד להפרת כללי התחרות ההוגנת על דיי אפל בעקבות תלונה של ספוטיפיי, שהגדיר את העמלה של 30% שגובה חנות אפל כ"מס מפלה לרעה" שמקנה יתרון לא הוגן לשירות הזרמת המוזיקה אפל מיוזיק.

דוברת אפל מסרה שהעמלות משמשות למימון מאמצי החברה להפחית את דואר הזבל, התוכנות הזדוניות וההונאות. היא ציינה גם כלים למפתחי אפליקציות שאפל מספקת בחינם, כמו TestFlight לבדיקת גרסאות בטא ולסיוע טכני ו-Xcode, סביבת תוכנה שמאפשת למפתחים לפתח את היישומים שלהם.

ברנרד אומר הוא שילם לאפל עמלות בסך 700 אלף שקל ב-12 שנים - יותר מהשווי הנקי הנוכחי שלו - אבל הוא מסכים שיש "יתרון חד משמעי" בפיתוח אפליקציות לחנות של אפל. "לא הייתי צריך לנהל חנות אינטרנט, עם הורדות, תשלומים, מסים, מע"מ. אפל לוקחת על עצמה הרבה מורכבות מהעסקים והצרכנים".