הפניקס מתייעלת: תוכנית פרישה מרצון לכ-350 עובדים, המהווים 10% מכוח האדם בקבוצה

מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון: "לנוכח המציאות המשתנה של ענף הביטוח והמשבר הכלכלי הרחב במשק הישראלי, אנו נאלצים בצער רב להקטין את מצבת עובדי החברה" • במקביל הודיעה הקבוצה כי הפחתת השכר בשיעור 6% בשל הקורונה תבוטל ותושב באופן רטרואקטיבי

אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי
אייל בן סימון / צילום: תמר מצפי

קבוצת הביטוח הפניקס  שעברה לשליטת קרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלאטין פוינט לקראת סוף 2019 יוצאת בתוכנית התייעלות שכוללת תוכנית פרישה לכ-350 עובדים, כ-10% מעובדי הקבוצה. על פי הודעת החברה, היקף חבילות הפרישה המוקדמת מרצון כולל יעמוד על "עשרות מיליוני שקלים". לפי הודעת ההסתדרות מדובר בחבילה בהיקף של כ-20 מיליון שקל בסך הכל, כשגם "עובדים הלא קבועים יקבלו מענק פרישה", כדברי החברה. הפניקס אינה חברת הביטוח הראשונה לצמצם את מצבת העובדים, הגם שאצלה מדובר בשיעור הכי חד בענף, עד כה.

המהלך האמור אינו היחידי. על פי הודעת הקבוצה, שבניהול אייל בן סימון, "הפחתת השכר לעובדים שבוצעה בעקבות המשבר הכלכלי תבוטל ושיעור ההפחתה יוחזר רטרואקטיבית". מדובר בהפחתה של 6%, שתושב ממשכורת מאי, כאשר היום מציינים מהפניקס כי "כמו כן, נקבע כי תוספת השכר שנקבעה ל-2020 במסגרת ההסכם הקיבוצי מבוטלת ואילו תוספת השכר ב-2021 תעודכן לשיעור ממוצע של 4.7% (במקום 3.4%)".
בד בבד, מציינים בקבוצת הביטוח, "הנהלת הפניקס מאריכה הפחתת השכר למנהלים הבכירים בחצי שנה  עד לינואר 2021 ושל המנכ"ל והיו"ר בשנה עד יוני 2021". כל זאת, "כתוצאה מהמשבר הבריאותי והכלכלי וההאטה בפעילות הכלכלית במשק שבאה בעקבותיו".

לגבי תוכנית הפרישה מרצון לעובדים, הפניקס מסרה כי "המהלך נעשה בתיאום מלא עם ועד העובדים, הסתדרות העובדים הכללית החדשה - הסתדרות המעו"ף, וזאת במסגרת הסכם קיבוצי חדש שנחתם הערב".

בהפניקס מסבירים כי ההליך ילווה בשינוי והגברת היבטים טכנולוגיים, כשהם מקווים כי "שינוי זה ישפר את שיעורי הצמיחה והרווחיות בחברה ויאפשר המשך הובלה של שוק הביטוח בישראל בשנים הקרובות". עוד ציינו בחברה כי "דירקטורים המייצגים את בעלי השליטה הודיעו כי ויתרו על שכרם בשנת 2020 לטובת הגדלת קרן הסיוע לעובדים, בסכום נוסף של כמיליון שקל המעמיד אותה כעת על כ- 8.5 מיליון שקל".

עוד ציינו בהפניקס כי להערכתה "סך תוכניות ההתייעלות בהם נקטה מביאים לחיסכון של כ-150 מיליון שקל", כאשר המנכ"ל בן סימון, מסר הערב כי "לנוכח המציאות המשתנה של ענף הביטוח והמשבר הכלכלי הרחב במשק הישראלי, אנו נאלצים  בצער רב להקטין את מצבת עובדי החברה, זאת לצד קיטון בהוצאות אחרות וצעדי התייעלות נוספים".

ההסכם נחתם היום בין יו" ר הסתדרות המעו " ף גיל בר-טל, יו " ר ועד עובדי הפניקס אורן שמידוב, ומנכ " ל קבוצת הפניקס בן סימון. המו״מ לווה על ידי עו " ד אלי כהן ממשרד עו " ד בני כהן ושות' מטעם ועד העובדים, ועל ידי עו " ד יובל ברוק מטעם הסתדרות המעו " ף .

לדברי יו"ר הסתדרות המעו"ף בר-טל, ההסכם נדרש והתקבל בין היתר משום ש"נגיף הקורונה הביא חברות רבות במשק להתמודד עם משבר כלכלי שטרם נראה כמותו, ומצב זה חייב לבצע התאמות ושינויים מורכבים מצד נציגות העובדים". יו"ר ועד עובדי הפניקס שמידוב, מסר הערב כי ההסכם נחתם "לאחר חודשים של מאבקים ודיונים, כשברקע משבר כלכלי חסר תקדים".

עוד הוסכם "על הענקת רשת ביטחון לעובדים מפני פיטורי צמצום, התייעלות והפחתות שכר, מכל סוג שהוא, במהלך כל תקופת תוקפו של ההסכם הקיבוצי", ציינו הערב בהסתדרות.