כאוס באל על: אחרי הדוחות החלשים גם עוצר טיסות מלא

כל מטוסי החברה צפויים לחזור לארץ ובכך יופסקו גם טיסות המטען של החברה • אל על הפסידה 140 מיליון דולר ברבעון הראשון, לא הצליחה להגיע למתווה חילוץ מול המדינה וכעת מתמודדת גם עם סכסוך מול הטייסים

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

עוצר טיסות באל על: החברה ביטלה שתי טיסות נוסעים וארבע המראות של טיסות מטען שתוכננו להיום.

כל מטוסי החברה צפויים לחזור לארץ ובכך יופסקו גם טיסות המטען של החברה. כפי הנראה, החברה לא מתכננת לטוס בקרוב בהטסות מטען ובטיסות נקודתיות ליעדים שונים לפי צורך. טיסות נוסעים סדירות היא כבר הודיעה שלא תבצע עד ל-31 ביולי.

יצוין כי גם פעילות המטען הולכת וקטנה, כאשר מטוסי הנוסעים של החברות הזרות חוזרים לטוס לתל אביב - העדיפות של החברות היא לשלוח מטען בבטן מטוסי נוסעים, מה שכיום מתאפשר יותר. המשמעות הנוספת היא שמחירי הטסות המטען פחות משתלמים כעת לחברה והיקפן קטן.

אתמול (ג') פרסמה אל על דוחות לרבעון הראשון של השנה ששיקפו לה הפסדים של 140 מיליון דולר. מאז חודש מרץ אל על הפסיקה לטוס כמעט לחלוטין לנוכח משבר הקורונה.

החברה פירטה בדוחות כי היא בוחנת את שני מתווי הסיוע מהמדינה: הלוואה של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 82.5%, או הלוואה של 250 מיליון דולר והנפקת מניות בשווי 150 מיליון דולר אותם מתחייבת המדינה לרכוש, כלומר מתווה של הלאמה, מתווה שאליו שואפים הטייסים שמצויים במחלוקת מול ההנהלה.

שר האוצר ישראל כ"ץ ורה"מ בנימין נתניהו הורו זה מכבר למשרד האוצר לסייע לחברה ולא לאפשר לה לקרוס. האם המהלך של עוצר הטיסות מטרתו להפעיל לחץ על המדינה לסיוע הנדרש לה כדי לשרוד? האם הוא פועל יוצר של אי איוש הטיסות על ידי הטייסים במסגרת מאבק בין הצדדים? אתמול הוציאו הטייסים מסר חריף נגד ההנהלה באמצעות יו"ר הוועד החדש, קברניט ניר ראובני - במסר הזה הטיחו הטייסים בבעלת החברה אשמות ש"היא אינה מסוגלת להגיע להסכמות עם העובדים, מסרבת להצעה הנדיבה של האוצר" ו"אינה מסוגלת להנהיג את החברה בשעה זו".

רוב הטייסים כמו רוב עובדי החברה, 5,800 מתוך 6,300 מצויים בחל"ת. רק 110 טייסים מתוך 650 טייסים פעילים כיום.

הפעלה של טיסות מטען כיום אינה רווחית כפי שהיא הייתה בחודשים הקודמים כאשר בין השאר אל על הפעילה עשרות טיסות להובלת מטען מסין ליעדים שונים באירופה (עם עצירה בנתב"ג בדרך) ועשרות טיסות מטען מארה"ב ומאמריקה הלטינית.

כיום לא רק שהיקף הטיסות בתחום המטען צנחו עם החזרה של טיסות מסחריות על ידי חברות זרות (בימי השגרה רוב המטען משונע במטוסי נוסעים) אלא שגם מחיר הטסות המטען צנח. הטענה היא שלאל על יש כסף בקופה כדי להתגלגל בתקופה הקרובה (כחצי מיליארד שקל לפי הדוחות) בשעה שממילא המדינה משלמת את שכר העובדים שנמצאים בחל"ת.

התחושה שמשודרת מכיוון העובדים היא שהחברה מוחזקת כבת ערובה על ידי הבעלים שלא מתקדמים למתווה של סיוע מצד המדינה ובפרט להצעה שמוגדרת כטובה יותר והכוללת הלאמה מצד המדינה. לפי גורם בחברה אל על לא תיקח כל סיוע עד אשר ייפתחו השמים מחשש שנושים יפנו לבית משפט ברגע שהכסף יוזרם לחברה.

בשעה שהחברה מתעקשת שהטייסים שלא איישו טיסות הם שאשמים בביטולים, הטייסים טוענים כי מדובר במהלך שאותו תכננה החברה מראש: "במקום לדאוג להציל את החברה, שוב הנהלת החברה עוסקת בקרבות אוויר מיותרים אל מול הטייסים ושאר עובדי החברה. הטייסים היו הראשונים לשאת בנטל על מנת להציל את החברה. מזה מספר ימים אנו יודעים על כוונת הנהלת אלעל להפסיק את פעילות בשל ירידה חדה בהיקף הטיסות.

"הנהלת החברה המתינה עם ההודעה על כך עד לאחר פגישתה עם ועד הטייסים וזאת ככל נראה בכדי להימנע מהודעה לבורסה על כך בתירוץ שהטייסים משביתים את הפעילות. הטייסים, אשר מצפים בסך הכל שהנהלה תכבד את הסכם העבודה שלהם והסכמות בעידן הקורונה. אנו תומכים בהצעת האוצר אשר תחזק את מבנה ההון של החברה על פני הגדלת החוב וקוראים לדירקטוריון החברה לדאוג לחברה ולהסכים להצעת האוצר של הקטנת גובה ההלוואה והגדלת ההון".

בניגוד לטענת הטייסים אל על מודיעה ללקוחותיה כי היא לא מספיקה את טיסות המטען שלה. החברה הפיצה ללקוחותיה מכתב לפיו "טיסות המטען של אל על לרבות טיסות הצ'רטר ימשיכו לפעול לפי הלו"ז המתוכנן" הכוונה היא למטוסים חכורים שיצבעו את הטיסות עבור אל על. עוד לפני הקורונה בתחום המטען אל על חכרה מטוסי מטענים מחברות בהן של אטלס מטענים, טיסות אלה מופעלות עם טייסים זרים ולא עם טייסי אל על כך שבעיות של איוש מטוסים לא יפריעו לקיומן של הטיסות הללו. במכתב מודיעה החברה על הוספת שני מטוסים לצי החכור, בואינג 747 ואיירבוס 340 A.

נזכיר כי במחלוקת בין הצדדים לפני שלוש וחצי שנים, השתמשה אל על במטוסים חכורים גם לטיסות נוסעים (בין השאר של חברות תעופה מצ'כיה ומספרד, כולל אנשי הצוות שלהן), מה שהעלה את זעם הטייסים, ולא אחת גם את זעם הנוסעים.

אל על מסרה בתגובה לדברים הללו אמש כי היא נחושה לעשות הכול על מנת לעמוד בדרישות הממשלה והגורם המממן לקבל את הסיוע ולהיערך באופן מדורג לחזרה לפעילות. לצורך כך נדרשת אחריות ומנהיגות מצד כל הגורמים המעורבים בתהליך, ההסתדרות, ההנהלה ונציגי העובדים".

"החברה במצב לא טוב", אומר אבי אדרי יו"ר ועדי עובדי התחבורה בהסתדרות, "החברה לא יכולה להמשיך לדמם ואם היא הגיע למסקנה שעדיף לה להפסיק את הטיסות משמע שהיא מפסידה על הטיסות שהיא מבצעת. חובתה של החברה למזער את הנזקים שייגרמו לחברה ובתוך כך גם לעובדיה, לכן מצד אחד קשה לראות הפחתת פעילות אבל מצד שני אם החברה מפסידה עדיף לעצור את הפעילות ולחכות לזמנים טובים יותר".

אדרי ציין כי החברה צפויה לקבל הלוואה ו"ככל שהיא תתקבל יוחזרו חובות לציבור ולספקים. הגורם העיקרי הוא פתיחת השמים ליעדים ירוקים כל עוד זה לא מתבצע המצב של החברות הישראליות ימשיך להיות קשה". החובות שעליהם מדבר אדרי כוללים בין השאר החזרים בהיקף עצום של 350 מיליון דולר לנוסעים שטיסותיהם בוטלו בתקופת הקורונה.