לאחר הביקורת וחרם המפרסמים: פייסבוק מסירה קבוצות של התנועה הקיצונית בוגאלו בויז

הבוגאלו בויז היו בין התנועות הקיצוניות שהתסיסו את המוחים בהפגנות המחאה בארה"ב, שניצתו לאחר מותו של ג'ורג' פלויד • אנשי התנועה בדרך כלל מגיעים חמושים בנשק ולבושים בחולצות הוואי צבעוניות

"בוגאלו" בווילמינגטון, דדאלוור, בחודש מאי / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
"בוגאלו" בווילמינגטון, דדאלוור, בחודש מאי / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

פייסבוק הודיעה אתמול (ג') שהיא מסירה מן האתר שלה קבוצות שקשורות לתנועה הקיצונית בוגאלו, חודש אחרי שפקידים פדרליים טענו שתומכים בתנועה הזו השתמשו בפייסבוק כדי לתכנן רצח של איש ביטחון פדרלי.

ענקית המדיה החברתית מסרה שהיא מסירה 220 קבוצות בוגאלו בפייסבוק ועוד 95 חשבונות אינסטגרם שמפירים את מדיניותה נגד אלימות מאורגנת. עוד 400 קבוצות שיש להן קשר לא ברור לתנועת הבוגאלו יורדו גם הן מהאתר.

"היום אנחנו מגדירים רשת אנטי-ממשלתית אלימה בארה"ב כארגון מסוכן, וחוסמים אותה מהיישומים שלנו. הרשת הזו מתשמשת במונח בוגאלו, אך היא נבדלת מתנועת בוגאלו הרחבה יותר והקשורה באופן רופף, כי היא חותרת בפועל לביצוע אלימות", מסרה דוברת של פייסבוק בהודעה.

ברקע דברים, היחס הציבורי לחוסר נקיטת העמדה של פייסבוק בנוגע לאלימות פוליטית מצד פוליטיקאים ברשת החברתית, בניגוד לרשתות אחרות כמו טוויטר לדוגמה, וחרם הפרסומות הגדול מצד חברות גדולות במשק. יותר ויותר עובדים בפייסבוק מוחים על מדיניות החברה ביחס לתנועת חיים של שחורים נחשבים, והעדר אכיפת מדיניות על פוליטיקאים כמו דונלד טראמפ. חרם הפרסום על פייסבוק מקיף כעת את החברות יוניליבר, ורייזון, פורד, סטארבקס ועוד 250 שמות נוספים.

תנועה של אלימות קיצונית

במאי, גורמים פדרליים טענו שסטיבן קארילו הרג איש ביטחון פדרלי בהפגנות באוקלנד, קליפורניה, שמחו על הריגתו של השחור ג'ורג' פלויד במעצר משטרתי במינאפוליס. קארילו קשר לכאורה קשר לתקוף את הסוכן הפדרלי עם אדם שהוא הכיר בקבוצת בוגאלו בפייסבוק, ותכנן לנצל את ההפגנות כדי "לקדם את מטרתנו", שהיא מלחמת אזרחים שניה בארה"ב.

בוגאלו היא מיליציה חמושה שמרנית־ליברטריאנית ברובה עם השקפות אנטי-ממשלתיות קיצוניות, שמטיפה להתקוממות אלימה נגד כוחות אכיפת חוק. התנועה, שיש לה קשרים חזקים עם אנשי צבא לשעבר, גדלה לעשרות אלפי חברים מאז ינואר, בעיקר בקבוצות פייסבוק.

קהילת בוגאלו מחליפה מידע באתרי מדיה חברתית כמו פייסבוק, בלוחות מסרים כמו 4chan ובשירותי מסרונים כמו טלגרם. הגישה המבוזרת הזו לתקשורת העניקה בעקיפין לקבוצה את השם והלבוש המיוחדים שלה.

המונח "בוגאלו" בא מסרט מ־1984, Breakin’ 2: Electric Boogaloo (שלא תורגם לעברית), שהיה הבסיס לבדיחת אינטרנט על סרטי המשך בדיוניים. בשלב מסוים, הביטוי "מלחמת אזרחים 2: בוגאלו חשמלי" התחיל להופיע בערוצים של הימין הקיצוני.

החולצות בנוסח הוואי משקפות את "ההומור השטני" שהוא הבסיס לקהילת הבוגאלו, אמרה סינתיה מילר-אידריס, פרופסור באוניברסיטה האמריקנית ומחברת הספר "שנאה במולדת" לוול סטריט ג'ורנל בחודש עבר. "חגיגות האוכל בהוואי, luaus, כוללות חזיר צלוי, שמסמל את המשטרה. לכן, החולצה היא דרך של קריאה לאלימות במלחמת האזרחים הבאה עם המשטרה".

כמה "נערי בוגאלו", לפי הגדרתם, נעצרו בחודשים האחרונים, והואשמו בעבירות כולל רצח שוטרים וסוכני ממשל ותכנון התקפות טרור על אנשי תנועת #BlackLivesMatter.

קארליו נעצר שבוע אחרי שהוא הרג סגן שריף במחוז סנטה קרוז במארב, וכתב בדמו את המילה boog על מכסה מכונית סמוכה.

מעצרו היה אחד מסדרת מעצרים שקשורים לארגון זהה בחודשיים האחרונים ברחבי ארה"ב. בלאס וגאס הואשמו שלושה אנשים בעבירות מדינתיות ופדרליות של קשירת קשר לגרום להרס ולהשתמש בחומרי נפץ במהלך מחאות שתוכננו לחודש מאי.