סיאול בעלייה: החיסון הכלכלי של קוריאה הדרומית

אחת המדינות הראשונות שהושפעו מהקורונה, היא גם מהבודדות שיציגו פגיעה כלכלית מינורית, הודות לניהול יעיל של המשבר • ההטיה הטכנולוגית ויכולות התמרון הפיסקאליות והמוניטריות מאפשרות למדד המניות הקוריאני להציג ביצועי יתר מול מדדים מקבילים

מסך עם הנחיות למניעת הידבקות בנגיף קורונה בסיאול, בירת קוריאה הדרומית  / צילום: Lee Jin-man, AP
מסך עם הנחיות למניעת הידבקות בנגיף קורונה בסיאול, בירת קוריאה הדרומית / צילום: Lee Jin-man, AP

באחרונה עדכנה קרן המטבע את תחזיות הצמיחה עבור הכלכלות המפותחות בעולם. מהעדכון עולה שקוריאה הדרומית, אחת המדינות הראשונות להיפגע ממשבר הקורונה, היא מהבודדות שיציגו פגיעה מינורית באופן יחסי בשנה הקרובה, וצפי להמשך צמיחה מרשימה בשנים הקרובות.

דרך הטיפול המהירה והאפקטיבית של הממשל לאורך המשבר, שדגלה בקיום בדיקות קורונה נרחבות היקף, אחראית עד כה לכך ששיעורי התמותה נמוכים מאוד, והיא זו שאפשרה למשק לחזור מהר באופן יחסי לפעילות מלאה.

ההטיה הטכנולוגית של החברות במדד הקוריאני, המשמעת התאגידית - שמתבטאת ברמות מינוף נמוכות - ויכולות התמרון הפיסקאליות והמוניטריות מאפשרות לכלכלה הקוריאנית להציג ביצועי יתר אל מול מדדי MSCI WORLD ופוטסי אסיה פאסיפיק, ולהשלים עלייה של מעל 34% מאז ששוקי המניות חזרו לעלות בסוף מרץ.

תחזיות הרווח לשנים הקרובות וסביבת התמחור הנוחה יכולות להצביע על כך ששוק המניות בקוריאה עדיין לא אמר את המילה האחרונה.

תשואות מדדי המניות באסיה מאז השפל
 תשואות מדדי המניות באסיה מאז השפל

יכולת תמרון פיסקאלית וכלים מוניטריים מגוונים

בזמן שמרבית הכלכלות המפותחות בעולם מתמודדות עם רמות חוב מאמירות ועם יכולת תמרון מוניטרית מוגבלת מאוד, לקוריאה כלים נרחבים להמשיך ולהמריץ את הכלכלה. יחס החוב-תוצר ניצב על 40% בלבד, והגירעון התקציבי השנה צפוי לעמוד על פחות מ-1%. לשם השוואה, בארה"ב רמת החוב הממשלתי חצתה את ה-100%, וביפן היא דוהרת לכיוון 250% במונחי תוצר.

רמות חוב נמוכות אלו מאפשרות למקבלי ההחלטות להרחיב באופן ניכר את תוכניות התמיכה הממשלתיות ולהאיץ את הצמיחה הכלכלית. עד כה השיקה קוריאה תוכנית בהיקף של 125 מיליארד דולר, המהווים 8% תוצר בלבד (לעומת יפן שהשיקה תוכנית בהיקף 19.9% במונחי תוצר, בריטניה עם 17.7% וארה"ב עם 12.9%). במקביל, בהיותה מדינה צומחת ויצואנית גדולה, לקוריאה הדרומית עתודות מטבע חוץ העומדות היום על קרוב ל-400 מיליארד דולר וקרוב ל-25% תוצר.

הדברים הבולטים עד כה הם שיעור האבטלה הנמוך, שעומד על 4% בלבד ונתמך על-ידי מנטליות של מקום עבודה המחויב לעובד לאורך קריירה שלמה, ומדיניות ממשלתית המפעילה לחץ ומעניקה תמריצים לחברות שלא יפטרו עובדים. נוסף על כך, בהיותה מדינה תעשייתית, נהנית קוריאה מהירידה במחירי הדלקים בחודשים האחרונים (קוריאה מוציאה מעל ל4% תוצר על נפט), בזמן ששיעור תרומת התיירות לכלכלה הוא אחוז בודד מסך התוצר, כך שמשבר הקורונה לא גרם נזק רב בסעיף זה.

הבנק המרכזי בקוריאה הפחית את הריבית ב-0.5% בחודש מרץ וב-0.25% נוספים במאי. במקביל, הוא החל במהלך הרחבה של רכישת אג"ח קונצרניות בשווקים הפיננסיים, והביא להתיצבותם. עדיין, לנוכח הריבית החיובית בקוריאה (0.5%) ותוכניות ההרחבה המצומצמות באופן יחסי, לבנק המרכזי עוד דרך ארוכה ויכולת תמרון נרחבת מאוד, שחסרה היום לגוש האירו, ליפן ואפילו לארה"ב.

מובילות טכנולוגית לצד שמרנות תאגידית

קוריאה הדרומית היא אחת הכלכלות התעשייתיות והטכנולוגיות ביותר בעולם, ומשקל חברות הטכנולוגיה במדד ניצב על 50%. המדינה פורצת דרך בתחומים רבים, ומובילה בתחומי המסחר המקוון, הרכב האוטונומי וסוללות הליתיום. חברות קוריאניות רבות, כמו סמסונג, LG או SK Chemical, הן מובילות עולמיות בתחומי החדשנות והקיימות.

קוריאה היא השנייה בעולם בצפיפות רובוטים (774 רובוטים לכל 10,000 עובדים), ושיעור החדירה לטלפונים חכמים הוא הגבוה בעולם. קוריאה פורצת דרך בתחום הערים החכמות והרכב האוטונומי, כמו גם בהשקעות פרטיות בשוק המשחקים האינטרנטיים. היא הראשונה שהשיקה באופן מסחרי את שירותי 5G (דור חמישי של רשתות תקשורת), והממשל ממשיך לתמוך ולהשקיע באופן ישיר ועקיף בתשתיות אלו.

השקעות ענק אלו ממשיכות להוביל את המשק קדימה, והתחזיות בתחום מדברות על יצירת 600 אלף משרות חדשות בתחום ה-5G, תוספת תוצר בהיקף של 152 מיליארד דולר והיקף יצוא של 73 מיליארד דולר עד 2026. המובילות הטכנולוגית הזו משתקפת היטב במדדי המניות של קוריאה, ומשקל הטכנולוגיה מגיע ל-50% מהמדד ותורם רבות לתשואות-היתר מפרוץ המשבר.

במקביל, רמות המינוף בקרב החברות המקומיות נמוכות מאוד. רמות המזומנים נטו (לאחר התחייבויות) מסך המאזן בקוריאה ניצבות על יותר מ-30%, ומציגות תמהיל של נזילות גבוה ורמות חוב נמוכות ביותר. מזומנים אלו גם תומכים בשיעור הדיבידנד הגבוה של המדד, שניצב על 2.25% בשנה. נוסף על כך, מדד קוספי הקוריאני נסחר במכפיל רווח עתידי של 14.9 לשנה הקרובה - שמשקף תמחור אטרקטיבי ביחס לרמות המכפיל הממוצעות באסיה בפרט, ובמדד MSCI העולמי.

לאור חוזקת הכלכלה בתחומי התעשייה והטכנולוגיה ועוצמתה הפיסקאלית והתאגידית אנו רואים בקוריאה הדרומית חלק אינטגרלי מהרכיב המנייתי בתיקי ההשקעות בחו"ל. האצת השקיפות והפתיחות אמורים להגביר כניסתם של משקיעים וגופים זרים למדינה. מגוון נרחב של קרנות נאמנות וקרנות סל מייצרות חשיפה למדדי המניות השונים בקוריאה, כמו גם רכישה ישירה של מניות מקומיות הנסחרות בשווקים שונים בעולם. 

הכותב הוא מנהל דסק חו"ל בחברת פעילים ניהול תיקי השקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם