האוצר וההסתדרות יקימו צוותים משותפים לגיבוש פתרונות למשבר

שר האוצר ישראל כ"ץ נפגש היום לראשונה עם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד • כ"ץ הודיע היום כי המגזר הציבורי יהיה שותף לנטל ההתמודדות עם משבר הקורונה

פגישתם הראשונה של שר האוצר ישראל כ"ץ ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הסתיימה הערב. הפגישה נערכה על-רקע הכרזתו של כ"ץ במסיבת עיתונאים היום כי גם המגזר הציבורי בישראל יהיה שותף לנטל ההתמודדות עם נגיף הקורונה. כ"ץ אמר כי הוא מצפה מהמגזר הציבורי לעזור למגזר הפרטי שספג מכות קשות.

אמש נערך באוצר דיון בראשותו של כ"ץ ובו הוצגו לשר צעדי הפחתות שכר במגזר הציבורי שיאפשרו להערכת האוצר חיסכון של כ-15 מיליארד שקל לשנה, למשך שלוש שנים.

בהודעה משותפת שפרסמו האוצר וההסתדרות נאמר כי "השניים דנו ארוכות בסוגיות הבוערות שניצבות לפתחו של המשק ובכללן 700 אלף מובטלים וענפים במצוקה שנמצאים על סף קריסה, בהם תעופה ותיירות. השניים סיכמו על הקמת צוותים משותפים שידונו בגיבוש הפתרונות הטובים ביותר למשק ולחברה הישראלית. שר האוצר הדגיש בפני יו"ר ההסתדרות את חשיבות ההירתמות של המגזר הציבורי ויו"ר ההסתדרות התחייב כי ההסתדרות תמשיך לפעול באחריות תוך שמירה על מעמד העובד ואיתנות המשק".

כ"ץ הנחה את הממונה על השכר באוצר קובי בר-נתן להוביל את המשך המו"מ מול יו"ר ההסתדרות.

הפחתת השכר תחסוך 7 מיליארד שקל בשנה

בין הצעדים שהוצגו אתמול לכ"ץ באוצר: הפחתת שכר דיפרנציאלית למשך שנתיים בדומה להפחתת השכר שבוצעה במשבר הכלכלי בשנת 2003, שתחסוך להערכת האוצר כ-7 מיליארד שקל לשנה. במסגרת אותה הפחתת שכר ספגו שכירים שהשתכרו בין 4,500 ל-7,000 שקל הפחתת שכר של 3%; שכירים ששכרם נע בין 7,000 ל-14 אלף שקל ספגו הפחתה של 7% בשכרם. שכרם של בעלי שכר גבוה, של מעל 28 אלף שקל בחודש, הופחת ב-12.5% עד 17%.

בנוסף הציגו באוצר הקפאת שכר למשך שלוש שנים לכלל עובדי המגזר הציבורי, בדגש על אי מתן תוספות שכר חדשות, תוספות ותק וגמולי השתלמות. צעד זה צפוי לחסוך הוצאות שכר של כמיליארד שקל בשנה; ביטול תשלומי הבראה, ביגוד ומענק יובל למשך שלוש שנים יחסוך כ-2.2 מיליארד שקל לשנה. צעד נוסף שהוצג לכ"ץ הוא הפחתה הדרגתית של הפרשות לקרן השתלמות למשך שלוש שנים. מדובר בצעד שיחסוך בממוצע כ-5.7 מיליארד שקל לשנה.