וויירקארד | פיצ'ר

אחרי הונאת הענק ב"וויירקארד" גרמניה כולה תוהה: לאן נעלם הסמנכ"ל?

עקבות כוזבים בפיליפינים, קשרים וכסף רב – המצוד אחר סמנכ"ל התפעול האוסטרי יאן מרסלק (40), החשוד בפרשה, אינו מתקדם

חברת וויירקארד / צילום: Wolfgang Rattay, רויטרס
חברת וויירקארד / צילום: Wolfgang Rattay, רויטרס

כבר עברו יותר משבועיים מאז שהתגלתה פרשת הונאת-הענק בחברת התשלומים המקוונים "וויירקארד" - וסמנכ"ל התפעול של החברה, יאן מרסלק, עדיין בגדר נעלם. נגד מרסלק, מי שנחשב למנהל שהיה אחראי על הפעילות החשודה באסיה, הוצא צו מעצר בגרמניה, אך הרשויות לא הצליחו לאתר אותו במדינה. עורכי דינו היו בקשר עם הרשויות, דיווחו כלי התקשורת הגרמנים בעבר, אך המגעים לא הסתיימו בהסגרתו או בהתייצבותו לחקירה.

"זה יכול לקחת זמן מה למצוא אותו", העריך בסוף השבוע העיתון "זידויטשה צייטונג" ממינכן (העיר שלידה שכן מטה החברה) - "למרסלק יש כסף רב, קשרים והוא חסר מעצורים".

ההתפתחות האחרונה בפרשה הפתיעה גם את החוקרים. בעוד כלי התקשורת הגרמנים וגם הרשויות העריכו כי מרסלק מתחבא איפשהו בפיליפינים - מוקד ההונאה הכלכלית שבמסגרתה ככל הנראה "הומצאו" שני מיליארד אירו בחשבונות במדינה כדי לנפח את שווי החברה ולאפשר לה לעשות עסקים באסיה - כעת מתברר שמרסלק "הותיר עקבות כוזבים" לחוקרים, כפי שהגדיר זאת עיתון גרמני הבוקר.

הרשויות בפיליפינים דיווחו כי רישומי הכניסה של מרסלק למדינה, שהראו כאילו הגיע לפיליפינים ב-23 ביוני ועזב את המדינה יום לאחר מכן, זויפו למעשה על ידי פקידים מושחתים בבקרת הגבולות. תאריך זה היה יום אחד לאחר שפורסם דבר מעצרו של מנכ"ל החברה מרקוס בראון במינכן, בחשד למעורבות בפרשה. שני המנהלים עבדו ביחד יותר מ-15 שנה, ושניהם אוסטרים במקור.

הרשויות בפיליפינים דיווחו כי הגורמים שעידכנו את מערכת בקרת הגבולות לגבי הכניסה לפיליפינים, וגם לגבי היציאה ממנה יום לאחר מכן לסין, נחקרים כעת על ידי המשטרה. משרד המשפטים המקומי בדק את כל רישומי הנוסעים הנכנסים למדינה, כולל טיסות פרטיות, ועבר על כל צילומי מצלמות האבטחה של הנכנסים. מסקנתו היא שמרסלק לא נכנס בתאריך זה.

עם זאת, לפי הרשויות לא מן הנמנע שגם אם הרישומים הללו מזויפים, מרסלק בכל זאת נמצא בפיליפינים. "אנחנו מדינת איים, ויש הרבה דלתות אחוריות שדרכן זרים יכולים להיכנס ללא תיעוד", אמר שר המשפטים של הפיליפינים. כלי התקשורת הגרמנים דיווחו כי הרשויות בגרמניה עומדות לבקש צו מעצר בינלאומי נגד מרסלק.

נכון לעכשיו, החברה הגרמנית, שנחשבה לחלק מעתיד הדיגיטליזציה של הכלכלה הגרמנית, הגישה בקשה לפשיטת רגל. לאחר הגילוי כי שני מיליארד אירו שהיו אמורים להיות בחשבונות נאמנות בפיליפינים מעולם לא הופקדו בהם, פתחו הרשויות בחקירה, המניה קרסה ב-99%, והמנכ"ל בראון נעצר ושוחרר בערבות של חמישה מיליון אירו. למרות ההכרזה על פשיטת רגל, ישנו מסחר ער במנייה, והיא נעה על הטווח שבין 2 ל-6 אירו בשבוע האחרון. לפני המשבר עמד ערכה על 100 אירו.

כמה שחקנים מרכזיים בשוק התשלומים המקוונים הביעו נכונות לקנות חלקים מהחברה ("וויירקארד" עצמה ביצעה מספר רכישות של חברות, שממשיכות כעת לפעול באופן עצמאי), מה שמעניק תקווה לחלק מנושיה. בגרמניה עוררה הפרשה ביקורת חריפה נגד הרשויות. מנהל הרגולטור הפיננסי במדינה (BaFin) התייצב בפני ועדה של הפרלמנט הגרמני השבוע, ואמר כי נכסי החברה מחוץ לגרמניה לא היו חלק מתחום הפיקוח.

הוא הודיע על כך שהרגולטור הפסיק את ההתקשרות עם הגוף הפרטי שהיה אחראי עבורם לבדוק את מאזני החברות הנסחרות בפרנקפורט. הסתבר שגוף זה (DPR) הקציב רק איש אחד למשימת ביקורת החברה במהלך השנה האחרונה. הגרמנים מקווים כי מעצרו של מרסלק יסייע להבהרת הפרשה, שמעיבה על תדמיתו של שוק ההון הגרמני.