שוברים, צ'קים, הורדת מע"מ ותמיכה ענפית: בעולם דווקא מצאו פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית

בגרמניה חתכו את המע"מ בתחילת החודש וההתאוששות כבר מורגשת ובספרד העניקו "הכנסה בסיסית" לאזרחים • בזמן שבישראל עוד מתמהמהים, ממשלות ברחבי העולם נוקטות בצעדים שונים כדי להיחלץ מהקורונה הכלכלית • הנה כמה דוגמאות

ממשלות ברחבי העולם נוקטות בצעדים שונים כדי להיחלץ מהקורונה הכלכלית / צילום: Associated Press
ממשלות ברחבי העולם נוקטות בצעדים שונים כדי להיחלץ מהקורונה הכלכלית / צילום: Associated Press

גרמניה

המע"מ נחתף ב־3% "כדי לגרום לאנשים לקנות עכשיו ולא בשנה הבאה"

אחת ההחלטות המפתיעות ביותר של הממשלה הגרמנית ב"חבילת החילוץ מספר 2" למאבק במשבר הכלכלי הנובע מהקורונה, הייתה להוריד באופן משמעותי את המע"מ במדינה. ממשלת גרמניה החליטה להפחית את המע"מ מ־19% כיום ל־16% ומ־7% (שיעור המע"מ על מוצרים בסיסיים כמו מזון) ל־5%.

ההחלטה נכנסה לתוקף ב־1 ביולי. מאז, הסופרמרקטים מלאים בשלטים על "מבצעי חיסכון", סוכנויות כלי רכב מציעות "הנחות של מאות אירו ברכישת מכונית חדשה", וההתאוששות הצרכנית מורגשת במדינה. זול יותר לשלוח חבילות בדואר, גם הנסיעה ברכבת הוזלה, ומסעדות נהנות באופן משמעותי מההחלטה להחיל עליהן רק את שיעור המע"מ הבסיסי שעומד על 5%.

מטרת הצעד הייתה לגרום להגדלה מיידית של הצריכה, במיוחד כשמדובר ברכישות משמעותיות כמו כלי רכב או "מוצרים לבנים" (מוצרי חשמל גדולים), ושידור מסר שמדובר ב"הזדמנות שלא תחזור". שר האוצר הגרמני אולף שולץ, אמר ש"המטרה שלנו היא שתושבי גרמניה יחליטו לקנות כעת, באופן מיידי, במקום לדחות את הרכישות לשנה באה או אחרי זה. גם איטליה והולנד שוקלות בימים אלה הפחתת מע"מ כדרך להחיות את הצריכה בהן, וכלי התקשורת בגרמניה מדווחים שתושבי המדינות הסמוכות לגרמניה כבר באים לבצע רכישות בגרמניה בגלל המחירים היורדים.

ההחלטה לחתוך את המע"מ היא רק אחת מתוך תוכנית הענק הגרמנית, שהיקפה בפעימה השנייה בלבד עומד על 130 מיליארד אירו לשנה וחצי הקרובות. ביחד עם צעד זה חילקה המדינה גם מענק של 300 אירו לכל ילד למשפחות, הפחיתה את מחירי האנרגיה המטפסים (הוצאה משמעותית של משפחות ועסקים בגרמניה) והחליטה להשקיע ולסבסד תחומים כמו כלי רכב חשמליים וטכנולוגיית מימן. גם המודל הגרמני של "עבודה מופחתת" (קורצ־ארבייט), שפורש רשת ביטחון לעובדים, שוכלל כך שיהיה ארוך יותר, מושך יותר למעסיקים ונדיב יותר לעובדים.

בריטניה

המדינה שוקלת חלוקת שוברי־קניות לאזרחים כדי לסייע לעסקים במשבר

בנוסף לתוכניות הענק שכבר הוכרזו ומיושמות בשטח בכלכלה הבריטית - כמו רשת ביטחון תעסוקתית לראשונה בהיסטוריה של בריטניה לעובדים ולעצמאים בעלות מוערכת של כ־60 מיליארד ליש"ט - שוקלת הממשלה הבריטית גם לבצע חלוקת שוברי־קניות, במטרה להמריץ את הצריכה במדינה.

שוברי הקנייה אמורים להיות בתוקף רק בתחומים שנקלעו למשבר בעקבות המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה, כמו התיירות והאירוח, או חנויות בבעלות פרטית. זאת, בניגוד לחנויות מקוונות כמו "אמזון", המשגשגות במהלך המשבר.

התקשורת הבריטית דיווחה בסוף השבוע כי שר האוצר רישי סונאק בוחן את הצעד, שכולל חלוקה של שוברים על סך 500 ליש"ט לכל מבוגר ו־250 ליש"ט למשפחה בעבור כל ילד. עלות הצעד מוערכת בכ־30 מיליארד אירו בעבור משלם המסים הבריטי.

את ההצעה יזם מכון מחקר בשם Resolution Foundation, שהציע אותה למשרד האוצר הבריטי, ביחד עם שורת הצעות אחרות ל"התנעה־מחודשת" של הכלכלה והצריכה במדינה, שיצאה מהסגר רק ביום שבת האחרון.

למרות שדיווחים על תוכנית השוברים נפוצו ברחבי העולם, לא בטוח אם היא תצא לפועל ותיכלל בתוכנית הממשלתית שתוצג ביום רביעי הקרוב, בנאום כלכלי חשוב שיישא סונאק. המכון הבריטי העריך כי הצעתו תהיה יעילה יותר מהשיטה האמריקאית של חלוקת מזומנים לאזרחים, או מהשיטה הגרמנית של הפחתת מע"מ זמנית, משום שהיא מתמקדת בעסקים הנמצאים במצוקה. כמו כן, הוא העריך כי חלוקת מזומנים תוביל את רוב הכסף לחיסכון ולא לצריכה, מתוך ציפייה להרעת המצב הכלכלי.

דרום קוריאה

"ניו דיל קוריאני", חלוקת כסף לאזרחים ו"שבועיים של מבצעים"

אחת ההשפעות המיידיות של המשבר היא ירידה בביקוש הגלובלי, ודרום קוריאה - יצואנית מובילה - החליטה להילחם בתופעה על ידי הגדלת הביקוש והצריכה בתוך תחומיה. המדינה מתמודדת בהצלחה יחסית עם התפשטות הקורונה עצמה, אך מוצאת את עצמה בפני סיכון למשבר כלכלי בגלל השפעות המיתון העולמי.

זו אחת הסיבות לכך שהממשלה הדרום־קוריאנית כבר חילקה כ־830 דולר לכל משפחה, במטרה לעודד את הצריכה מבית. במקביל, הממשלה פתחה ב"שבועיים של מבצעים" שמטרתם לעודד את 52 מיליון תושבי המדינה לרכוש תוצרת מקומית - ממכוניות ומוצרי טכנולוגיה ועד למוצרים המיוצרים בחנויות או מפעלים קטנים.

ראש ממשלת דרום קוריאה, מון ג'יאה־אין, אמר לציבור: "בעבר, חיסכון היה מעשה של פטריוטיות, אבל היום מחליפה אותו הצריכה". בנוסף לחלוקת מזומנים לאזרחים וקמפיין ציבורי שנועד לעודד את צריכת מוצרים "מייד אין קוריאה", הודיע רה"מ על השקת חבילת חילוץ חדשה, בשווי 30 מיליארד דולר, לסיוע פיננסי מיידי לכלכלה הרביעית בגודלה באסיה.

חבילת החילוץ, שאושרה בסוף השבוע בפרלמנט הדרום־קוריאני, היא הגדולה ביותר בתולדות המדינה, והיא מתווספת לשתי תוכניות סיוע קודמות, בשווי כולל של 23 מיליארד דולר. רוב הכסף בתוכנית העכשווית, לפי דיווחי סוכנויות הידיעות, יוקדש לשימור משכורות העובדים ולמניעת פיטורים ואבטלה, על ידי תמיכה ממשלתית בעסקים. בנוסף, הממשלה הודיעה על "ניו דיל דרום־קוריאני", שיכלול השקעה בתשתיות בשווי 100 מיליארד דולר על פני חמש השנים הבאות.

ספרד

הכנסה בסיסית למיליונים מתחת לקו העוני

הרעיון של "הכנסה בסיסית" לשכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות צבר תאוצה באירופה בשנים האחרונות. הוא עבר ניסוי בלתי־מוצלח בפינלנד (שבו לא נמצא כי סייע למובטלים למצוא עבודה), זכה לאימוץ חלקי באיטליה, וכעת אומץ על ידי ממשלת השמאל השולטת בספרד על רקע משבר הקורונה. ספרד הייתה אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמשבר מבחינה בריאותית, עם כ־28 אלף קורבנות, והמשבר הכלכלי המאיים עליה כעת הוא חריף יותר, בשל מצבה הרעוע של הכלכלה עוד לפני המגפה. אחד מכל חמישה ספרדים, למשל, עוד לפני המשבר היה בסיכון להיות מוגדר כ"עני".

הממשלה הנוכחית לא היססה במהלך המשבר להלאים את מערכת הבריאות הפרטית כדי להילחם במגפה, וחוקקה במהירות־שיא מנגנון של "הכנסה בסיסית" - דומה ל"הבטחת הכנסה" המיושמת בישראל - שאמור לחול על כ־850 אלף תושבים ובתי־אב ברחבי המדינה, ובסך הכל על כ־2.3 מיליון ספרדים. התוכנית תעלה למשלמי המסים הספרדים כשלושה מיליארד אירו. שיעור התמיכה הכספית ישתנה, ויאפשר למשפחות לקבל הבטחת הכנסה או השלמת הכנסה ללא תנאים מיוחדים או הגבלות, כולל עבודה במקביל. השיעור הבסיסי אותו יקבל צעיר שאינו עובד, למשל, יהיה 462 אירו, והשלמת ההכנסה תגיע עד ל־1,015 אירו למשפחה. היא תחול על גילאי 21 ומעלה, אך מתחת לגיל הפנסיה, שלהם מוקדשת תכנית אחרת.

התוכנית מתווספת לתוכניות חילוץ שהציעה הממשלה לתעשיית הרכב במדינה, לחברות ענק, וגם לעשרות המיליארדים האמורים לזרום לספרד מקרן מיוחדת שמקים האיחוד האירופי בימים אלה בשווי 750 מיליארד אירו לסייע לחברותיו.

סין

הרשויות חילקו קופונים אלקטרוניים ב־40 ערים בשווי מיליארדי דולרים

בתור המקור שממנו התפרצה מגפת הקורונה העולמית, והמדינה הראשונה שהתמודדה אתה, סין גם הייתה הראשונה ליישם תוכניות חילוץ וסיוע כלכלי בקנה מדה נרחב כדי להתמודד עם השלכותיה. המדינה לא היססה לסגור מפעלים ברחבי המדינה, למנוע תנועה חופשית ולהטיל סגר צבאי על מאות מיליוני תושבים. ואולם במהלך פברואר, עם הירידה במספר המקרים, היא התחילה להוציא מיליארדי דולרים על תוכניות עידוד לפתיחה מחדש של מפעלים, השקעות בשווי עשרות מיליארדים בחברות והגבירה את המעורבות הממשלתית - שגם כך היא משמעותית - בעסקים במדינה.

במחוז חוביי שנפגע בצורה הקשה ביותר ממגפת הקורונה, ובעיר ווהאן שהפכה לסמל המגיפה, חילקו הרשויות באפריל לתושבים, אחרי חודשיים וחצי בסגר, קופונים בשווי 50 מיליון דולר להוצאה על מסעדות, מזון, סופרמרקטים וצרכים שונים. הרשויות בווהאן הנפיקו את השוברים באופן אלקטרוני, באמצעות אפליקציות פופולריות לתשלום מקוון, במאמץ להחיות את הצריכה בעיר, שקרסה לגמרי. הקופונים היו תקפים לשבוע בלבד, וכובדו בחנויות שונות.

בניגוד למודל האמריקאי או הבריטי המוצע לגבי שוברים, במקרים רבים, הקופונים רק איפשרו הנחה משמעותית על רכישות, ולא החליפו את התשלום כולו. קלות יישום הקופונים באמצעות תשלומים מקוונים הפכה את השימוש בהם לפופולרי. מודל זה אומץ גם בערים אחרות בסין, ולפי הדיווחים בתקשורת המערבית, כ־40 מרכזים עירוניים גדולים חילקו קופונים מקוונים כאלה לתושביהם, בעלות כוללת של כמה מיליארדי דולר. בשנגחאי לבדה עמד שווי הקופונים שחולקו על 1.7 מיליארד דולר.

בריטניה, גרמניה ועוד

הממשלה החליטה לתמוך בתרבות: 1.5 מיליארד ליש"ט לתיאטראות ומועדונים

צעד מוחשי עליו כבר הודיע שר האוצר הבריטי אמש (א'), הוא הקמת קרן בשווי 1.5 מיליארד ליש"ט לתמיכה במוסדות תרבות - מוזיאונים, גלריות, תיאטראות וכו - כדי לפצותם על הפגיעה המתמשכת בעסקים כתוצאה מהמגפה. ה"פייננשייל טיימס", שדיווח אמש על הצעד, אמר כי שר האוצר סונאק למעשה קיבל את הטיעון ששטחו בפניו כמה מראשי עסקי התרבות והאומנות במדינה, לפיהם הצורך בריחוק של שני מטר והגבלת מספר המשתתפים עלולים להביא לקריסה טוטאלית של מוסדות התרבות בממלכה ול"בכייה לדורות".

לפי ההסכם, מי שיוכלו ליהנות מהתמיכה הממשלתית הזו הם מוזיאונים, גלריות, בתי קולנוע עצמאיים ותיאטראות. הסכום הגדול, שהוצע כפשרה בדיון בין משרד האוצר לבין ראשי עסקי התרבות במדינה, ייתמך גם בקרן הלוואות בריבית נמוכה בשווי 270 מיליון ליש"ט שיוצעו לעסקים אלה. ראשי המוזיאונים הגדולים של בריטניה בירכו על ההסכם, שלדבריהם, "הכיר בחובה של הממשלה לתמוך באוספים הלאומיים". ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, בירך גם הוא על ההסכם ואמר כי קרן זו "תסייע להבטיח את קיום המגזר לדורות הבאים".