יו"ר, שותף לשליטה ובקרוב גם מנכ"ל: תמיר כהן צפוי להתמנות כמנכ"ל זמני של שיכון ובינוי במקום לפידות

הערכות בשוק: כהן מעוניין להתמנות למנכ"ל קבוע • הוא גם צפוי להפוך לשותף בגרעין השליטה בשיכון ובינוי, באמצעות רכישת מניות מידי בעל השליטה סיידוף במאות מיליוני שקלים

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון
תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון

זמן קצר לאחר עזיבתו של איל לפידות את כיסא המנכ"ל של חברת הנדל"ן שיכון ובינוי, בעקבות מחלוקות עם דירקטוריון החברה בראשות היו"ר תמיר כהן, צפוי האחרון להתמנות למנכ"ל זמני של החברה. זאת, במקביל לתפקידו כיו"ר. המינוי טרם אושר וטרם דווח לבורסה.

בשוק יש המעריכים כי כהן נושא עיניו לתפקיד המנכ"ל הקבוע של קבוצת הנדל"ן והתשתיות, הנסחרת בשווי של 5.5 מיליארד שקל. במקרה כזה יצטרך כנראה לעזוב את תפקיד היו"ר. בשיכון ובינוי לא מאשרים הערכה זו (אך גם לא פוסלים אותה). האלטרנטיבה היא כי הדירקטוריון ימנה ועדת איתור למציאת מנכ"ל חדש.

כהן שימש כמנהל העסקים של קבוצת נתי סיידוף בישראל, והוביל את המשאים ומתנים שניהלה הקבוצה בשנים האחרונות להשקעות שונות, ושבסיומם רכש סיידוף באוגוסט  2018 את מניות השליטה (47%) בשיכון ובינוי, מידיה של שרי אריסון בתמורה ל-1.1 מיליארד שקל (שווי המניות כיום יותר מכפול ועומד על 2.6 מיליארד שקל).

עזיבתו המפתיעה של המנכ"ל לפידות את שיכון ובינוי בחודש שעבר, לאחר כשנה בלבד בתפקיד, התרחשה כאמור על רקע חילוקי דעות עם דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר כהן, איש אמונו של בעל השליטה. הללו נסבו, ככל הידוע, סביב התנהלותו של לפידות בשיכון ובינוי, שנתפסה כיהירה ומזלזלת, וכן מעורבותו בעסקים נוספים ובהם השקעתו בכלל ביטוח, שבה כבעל מניות מיעוט לקח חלק בניסיון להדחת המנכ״ל יורם נוה. מאז הדיווח הראשוני על פיטוריו הצפויים של לפידות, באמצע חודש יוני, המניה איבדה יותר מ-15% מערכה.

ירכוש את המניות מסיידוף באמצעות הלוואה ממנו

תמיר כהן זכה אשתקד לשכר בעלות של יותר מ-17 מיליון שקל כיו"ר שיכון ובינוי - עיקרה כתגמול הוני והיתרה (כ-5 מיליון שקל) בשכר ומענק. בחודש אפריל השנה דווח על עסקה לפיה ירכוש 4.06% ממניות שו"ב מידיהם של נתי ואחיו עופר  סיידוף  בתמורה לכ-56 מיליון דולר (כ-200 מיליון שקל), ויהפוך לשותף בגרעין השליטה.

מהדיווח עלה כי כהן ירכוש את המניות לפי מחיר של 12.14 שקל (לעומת מחיר של 13.32 שקל למניית שו"ב היום בשוק), שהיווה את מחיר הסגירה של המניה בבורסת ת"א ביום 1 באפריל 2020.

הרכישה, על פי הדיווח, תמומן במלואה באמצעות הלוואת מוכר בריבית שנתית של 3.9%, שיעמיד נתי סיידוף לכהן. נוסף על כך, קיבל כהן אופציה לרכוש עוד 7.1% ממניות שיכון ובינוי מידי סיידוף, בתמורה ל-98 מיליון דולר (356 מיליון שקל).

האופציה ניתנת למימוש בתוך ארבעה חודשים ממועד חתימת ההסכם, אבל לכהן ניתנה אפשרות להאריכה בשלושה חודשים נוספים. כמו כן, יהיה כהן רשאי להסב את האופציה לגורם קשור לו, ללא צורך בהסכמתו של סיידוף, או לצד שלישי בהסכמתו של סיידוף, ובלבד שגורם זה יצטרף להסכם בעלי המניות בחברה.

סמנכ"ל כספים חדש שהגיע משפיר

ביום חמישי האחרון דיווחה שיכון ובינוי על שינויים נוספים בשדרת הניהול, עם מינויו של עמית בירמן לסמנכ"ל הכספים. בירמן מכהן כיום כסמנכ"ל הכספים של חברת שפיר, ויחל את תפקידו בשו"ב בדצמבר השנה. הוא יחליף את אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות של שיכון ובינוי, שכיהן כסמנכ"ל כספים באופן זמני בחודשים האחרונים לבקשת הדירקטוריון, עד למציאת מחליף קבוע לטל רז שעזב.

רווה יחזור באופן מלא לתפקיד מנכ"ל חטיבת הזכיינות האחראית על פיתוח פרויקטי תשתיות, תפקיד אותו הוא ממלא זה ארבע שנים, ובנוסף ימונה לאחראי על כלל הפעילות של הקבוצה בארצות הברית ובקולומביה, וליו״ר חברת SBA, זרוע הקבלנות בארה"ב.