בעקבות חוק הביטחון הלאומי החדש בסין: טיקטוק תצא מפעילות בהונג קונג

הרשת החברתית הודיעה כי תפסיק את פעילותה באי בעקבות חוק הביטחון הסיני החדש שמחייב את הרשויות בהונג קונג להכיל את כללי הצנזורה המחמירים של סין על תושביה

נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press
נערה מצטלמת כשהיא עושה ליפסינק ווידאו באפליקציית טיקטוק / צילום: Jessica Hill, Associated Press

טיקטוק תצא מפעילות בהונג קונג ותסיר את האפליקציה שלה מחנויות אפל וגוגל "בתוך ימים ספורים", כך הודיעה החברה אמש (ב') לכלי תקשורת בעולם, בהם BBC ו-Axios. זאת, בעקבות חוק הביטחון הלאומי החדש בסין שמחייב את הרשויות בהונג קונג להכיל את כללי הצנזורה המחמירים של סין על התושבים.

למרות הצנזורה הקיימת בסין, הרשתות החברתיות המערביות הגדולות פועלות בהונג קונג בחופשיות, בזכות העצמאות היחסית של האי. כך, למרות שאינן זמינות לתושבי סין, פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואחרות פעילות בהונג קונג ומאפשרות לתושביה להתבטא גם באופן פוליטי שאינו עולה בקנה אחד עם שלטונות סין. השלטונות בסין נוקטים בצעדים להגביל את חופש הביטוי והמחאה באזור, והצעד האחרון הוא חוק הביטחון הלאומי החדש.

החוק כולל אמצעים לפיקוח הדוק יותר על האינטרנט והתקשורת הזרה הפועלת בהונג קונג. למשל, החוק מגדיר כעבירות פליליות פעילויות שמוגדרות בצורה כללית כ"בדלנות, חתרנות, טרור וקשירת קשר עם כוחות זרים". המשמעות של הסעיף הזה הוא שחברות הטכנולוגיה המפעילות פלטפורמות חברתיות בהונג קונג יצטרכו להיענות לדרישות מהשלטונות להסיר תכנים וחשבונות שיתבטאו באופן שיכול להתפרש כמהווה פגיעה בביטחון הלאומי.

אם הרשתות יענו לדרישות הללו, הן עשויות להבריח מהן משתמשים שיחששו מהשלטונות. לפי הוול סטריט ג'ורנל, חוק הביטחון הלאומי כבר הניב גל של צנזורה עצמית על רקע החששות מפני ענישה. כמה ימים לפני העברת החוק, כמה משתמשי מדיה חברתית מחקו את חשבונותיהם או הסירו מהם תכנים שנוגעים למחאות נגד ממשלת העיר. מנגד, אם הרשתות יסרבו לשתף פעולה, הן יהיו חשופות לצעדים משפטיים ממשלת הונג קונג תחת החוק החדש.

בעבר, טיקטוק אמרה שלא תשתף פעולה עם בקשות למסירת מידע על משתמשים לרשויות הסיניות - דבר שלא יהיה אפשרי תחת החוק החדש. לכן, החברה הודיעה שתפסיק לחלוטין את פעילותה בהונג קונג, שם יש לחברה 150 אלף משתמשים, לפי נתונים שפרסמה בספטמבר שעבר.

טיקטוק שהושקה בסין ב-2016 תחת השםDouyin , נמצאת בבעלות הסטארט-אפ הסיני בייטדאנס של היזם זנג יימינג. עם העלייה בפופולריות שלה במערב, החברה פעלה על מנת להפריד את טיקטוק מהפלטפורמה הסינית, כדי להרגיע את חששות המשתמשים, וכיום היא מנוהלת באופן עצמאי על ידי קווין מאייר, לשעבר בכיר בדיסני.