תקציב המדינה החד-שנתי יונח בפני הממשלה בשבוע הבא

בדיון עם ראש הממשלה השבוע אמר הממונה על התקציבים באוצר כי אם התקציב לא יאושר בממשלה ביום ראשון הקרוב לא ניתן יהיה להספיק ולאשר את התקציב לפני חג סוכות בכנסת, ובמקרה כזה אין טעם בפיצול תקציב 2020 ועדיף כבר לאשר את שני התקציבים ביחד

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press

האוצר נערך להגיש לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב את הצעת חוק תקציב המדינה לשנת 2020. אולם שרי כחול לבן, המהווים חצי מן הממשלה לא חשופים בשלב זה לפרטי התקציב. בימים הקרובים צפויים אנשי האוצר לערוך סבב פגישות מרתוני עם שרי הממשלה כדי להגיע לסיכומים על תקציבי משרדיהם לפני ישיבת התקציב. בשלב זה לא ברור האם ניתן יהיה לקיים את ישיבת התקציב במתכונת הרגילה או שבשל מגבלות הקורונה הישיבה תתנהל מרחוק.

הכנת התקציב ליום ראשון הקרוב נעשית בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת ישיבה שבה אישר לאוצר את מסגרות התקציב ל-2020. המסגרות שאושרו קובעות כי הגירעון הממשלתי ב-2020 יגיע לשיעור שיא של כ-11% וההוצאה הממשלתית תעמוד על 429 מיליארד שקלים - סכום זה אינו כולל את תקציבי החירום להתמודדות עם משבר הקורונה שמסווגים בתור "קופסה חוץ תקציבית". הלחץ לאישור התקציב כבר ביום ראשון מגיע בעיקר מהממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור. בדיון עם ראש הממשלה השבוע אמר מרידור כי אם התקציב לא יאושר בממשלה ביום ראשון הקרוב לא ניתן יהיה להספיק ולאשר את התקציב לפני חג סוכות בכנסת - ובמקרה כזה אין טעם בפיצול תקציב 2020 ועדיף כבר לאשר את שני התקציבים ביחד, כפי שתוכנן במקור במסגרת ההסכם הקואליציוני.

המהלך לעיל, נעשה בניגוד למה שהוסכם ונחתם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן. המפלגות הסכימו, במהלך חודש מאי 2020 (עת חתמו על ההסכם) שהתקציב יהיה דו-שנתי, כאשר בחודש ינואר 2021, ניתן יהיה לפתוח את תקציב 2021 ולבצע בו תיקונים.

בשל החשש לפיזור הממשלה והליכה לבחירות על רקע של בעיות תקציב, הכניסו הליכוד וכחול לבן סינדולים. למשל כך נכתב בהסכם : "אם לא תהיה הסכמה על עדכון תקציב 2021, יראו את התקציב המקורי שאושר כתקציב 2021 ולא יראו בכך אי אישור של התקציב". כלומר לא ניתן יהיה לפזר את הממשלה על רקע של אי תיקון הדברים בינואר 2021.

האם הליכוד נמצא בהפרה של ההסכם הקואליציוני

בנוסף, אם התקציב לא יועבר במועדו, כלומר עד 15 באוגוסט 2020 "יראו את הצד שהכשיל את העברת התקציב ו/או שלא תמך בהעברתו כמי שהפר הסכם זה", נקבע.

כבר היום ברור לכל הצדדים כי לא ניתן יהיה לסיים את תהליך אישור התקציב עד למועד הזה - ובפני הממשלה עומדות למעשה שתי אפשרויות - לשנות את המועד הקבוע בחוק באמצעות שינוי חוק יסוד משק המדינה או לא לקבל החלטה - ובמקרה כזה הכנסת תתפזר וייערכו בחירות חדשות. עמדת האוצר כפי שהוצגה על-ידי שר האוצר ישראל כ"ץ היא כי יש לדחות את המועד האחרון להעברת התקציב מה-15 לאוגוסט ל-24 לספטמבר כלומר ערב חג סוכות.

לכאורה, הליכוד נמצאים בהפרת ההסכם, שכן החל מלפני כמה שבועות, אומרים ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר ישראל כ״ץ וכל צמרת משרד האוצר - כי חייבים להעביר תקציב מדינה למשך כמה חודשים ולא לעסוק בתקציב 2021 כרגע, וזאת על אף ש-2021 נמצאת מעבר לפינה.

מנגנון הפרת ההסכם הקואליציוני, מחייב את העברת תפקיד ראש הממשלה מנתניהו לגנץ, למשך 6 חודשים, אם הליכוד יהיה בהפרה של ההסכם. אולם מי יקבע שהליכוד נמצאים בהפרה? סעיף נפרד בהסכם קובע שבין הליכוד לכחול לבן יכונן מנגנון לליבון מחלוקות ויהיו חברים בו 4 חברים- שניים מכל צד.

יצויין, שהמנגנון הנ"ל טרם הוקם, כמו גם לא העבודה המשותפת של הצדדים על תקנון הממשלה, אשר דרכו אמור לבוא לידי ביטוי קבלת ההחלטות המשותפת. כאמור, מבחינת כחול לבן, הליכוד נמצאים בהפרת ההסכם הקואליציוני, אולם הם מנסים לפתור את העניין ולקדם תקציב דו-שנתי.

לכחול לבן סמכות להגביל נושאים שעל סדר היום

בשיחות של "גלובס" עם כחול לבן הם אומרים שדרישתם לעוגנים ארוכי טווח ומנועי צמיחה למשק, ניתנת להשגה באמצעות תקציב דו-שנתי. הם לא מוכנים לפרט, בשעה זו, על המידע שקיבלו או לא קיבלו מן האוצר בנוגע לתוכנו של התקציב החד-שנתי.

לפי ההסכם בין הצדדים, לא ניתן להעלות על סדר היום של הממשלה נושאים לדיון אם לא אושרו על ידי שני הצדדים מראש, אולם בכחול לבן לא השתמשו עד היום בזכות וטו להפיל רעיונות של נתניהו וזאת כיוון שלא רצו לייצר מתחים נוספים, על המתחים הרבים הקיימים.

כך למשל, לפני כשבוע בישיבת קבינט קורונה, רצה שר הבטחון גנץ שנושא העברת סמכויות למשרד הבטחון בנושא ניהול משבר הקורונה, יועלו לדיון - אולם בליכוד התנגדו לכך נחרצות. נתניהו מעוניין להמשיך לנהל את כל המשבר תחת חסותו, כאשר בחוד החנית נמצאים המל״ל ומאיר בן שבת, תוך שנתניהו שולט אישית בקבלת ההחלטות. ויכוח דומה התנהל במשך חודשים ארוכים בין שר הבטחון לשעבר נפתלי בנט לבין ראש הממשלה נתניהו. כעת אותו הויכוח- זהה אחד לאחד לקודמו- עבר לידיו של גנץ. לגנץ יש חצי מסמכויות הממשלה ובכל זאת הנושא של שיתוף משרד הבטחון לא עולה על סדר יומה של הממשלה, כיוון שנתניהו וגנץ חייבים להסכים על כל נושא שיוצב על סדר היום.