"תוכנית הרכישות של בנק ישראל תעזור בעיקר לחברות ש'חטפו' במשבר, כמו גזית גלוב, מליסרון, אלבר ואלדן"

"בטווח הקצר אין ספק שיהיה סנטימנט חיובי בשוק, אבל בטווח הבינוני נהיה כבר יותר תלויים במצב הכלכלה הריאלית", אומר דודי רזניק מלאומי שוקי הון • רפי גוזלן, אי.בי.אי: "אם בנק ישראל יראה צורך, הוא יוכל להגדיל את התוכנית"

ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
ד"ר אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

שוק החוב הקונצרני המקומי הגיב אתמול בצהלה להודעתו ההיסטורית של בנק ישראל על כך שיתחיל לרכוש לראשונה איגרות חוב של חברות במסגרת המסחר בבורסת תל אביב, כחלק מהניסיון להתמודד עם המשבר בשווקים בעקבות התפשטות וירוס הקורונה.

לפי הודעת בנק ישראל, שהפתיעה את הפעילים בשוק, הוא מתכנן להשקיע 15 מיליארד שקל ברכישת אג"ח במסגרת המסחר בשוק, של חברות בדירוג A מינוס ומעלה. לפי הקריטריונים שהציב הבנק, האג"ח הפוטנציאליות לרכישה כוללות כ-75% משוק האג"ח הקונצרני המקומי, ששוויו כ-341 מיליארד שקל - כלומר, רכישות בשיעור של כ-6% משוק פוטנציאלי בהיקף של כ-255 מיליארד שקל.

בעקבות ההודעה של הבנק בעניין, סיימו אתמול מדדי התל-בונד הבולטים את יום המסחר בעליות של 1.5%-2%, והיום (יום ג') נמשך הכיוון החיובי במדדים, עם עליות בטווח של 1%-2% - מה שהשלים למדדי תל-בונד עליות דו-יומיות של 2.5%-3.5%.

ביצועי מדדי אגח קונצרניות בולטים
 ביצועי מדדי אגח קונצרניות בולטים

הכיוון החיובי במסחר ביומיים האחרונים היה רוחבי, ובא לידי ביטוי גם במדדי אג"ח שבהם נסחרות סדרות שלא צפויות להיכלל בתוכנית הרכישה, כמו תל-בונד גלובל (מדד הכולל את סדרות האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות), שטיפס בתוך יומיים בכ-3%, כשמתחילת השנה הוא עדיין בולט לשלילה, עם שחיקה של כ-7% בערכו.

העליות הדו-יומיות בעקבות הודעת בנק ישראל קיזזו חלק מהירידות שהציגו מרבית מדדי התל-בונד הבולטים מתחילת השנה, לטווח העומד כעת על 1.5%-4%.

במבט קדימה, נראה כי האופטימיות שאחזה באפיק הקונצרני צפויה להמשיך ללוות אותנו, לפחות בזמן הקרוב.

"בנק ישראל הפתיע את השווקים"

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמר כי "בנק ישראל הפתיע את השווקים, שלא ציפו שהוא יגיע כל כך מהר מבחינתו לאפיק הקונצרני, בסכום השקעה לא מבוטל, וראינו את התגובה לכך בעליות החדות שהציגו המדדים בעקבות ההודעה". להערכתו, "בטווח הקצר אין ספק שיהיה סנטימנט חיובי בשוק, אבל בטווח הבינוני נהיה כבר יותר תלויים במצב הכלכלה הריאלית".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, הוסיף כי "הודעת הבנק הפתיעה, כי בניגוד למצב השוק בחודש מרץ, כיום הוא לא נמצא בסטרס גדול, ומה שקורה כרגע זה התאמות. השוק הבין שיש פה שינוי גדול, ובהמשך הוא ייגש לבחון את פרטי התוכנית, שכרגע טרם ידועים". גוזלן ציין בעניין זה כי "לא ידועים עדיין משך התוכנית, מגבלות אפשריות לפי היקפי הסדרה הנרכשת, זהות המנפיק, שאלת זיקת הפעילות של החברה לשוק בישראל ועוד".

גוזלן העריך כי "יכול להיות שהבנק החליט להקדים תרופה למכה, בעקבות הידרדרות המצב בעולם עם הורדת תחזיות צמיחה וגל התפשטות שני בישראל, ולכן הוא החליט לפעול לפני שהשוק עלול להיכנס לסטרס".

  • איך תשפיע התוכנית על המתרחש בשוק הקונצרני?

רזניק: "זה צעד חיובי לשוק, אבל לגבי מידת השפעתו - היא תלויה במשך המשבר ובעומקו. התוכנית מאוד תעזור בעיקר לחברות ש'חטפו' במהלך המשבר ועומדות בקריטריונים שהציב בנק ישראל, ובהן חברות מתחום הנדל"ן המניב, כמו גזית גלוב, מליסרון, שיכון ובינוי ועוד, חברות ליסינג דוגמת שלמה החזקות, אלבר ואלדן, וגם חברות התקשורת. אני מניח שהבנק יתרכז ברכישות של חברות ריאליות, ולא יקנה אג"ח של בנקים, שבמילא נסחרות במרווחים סבירים".

לדברי גוזלן, "השוק הקונצרני המקומי לא סחיר, וכדי לא לעשות בו זעזועים גדולים, צריך לפעול בצורה מדודה. יש סדרות שאין בהן בכלל מסחר יומי, ואפשר לראות שבמהלך המסחר יש ניירות, גם בהיקפים משמעותיים, שיכולים ליפול ב-4%-5% בעסקה של כמה עשרות אלפי שקלים. לכן, יש חשיבות לפרטי התוכנית, ועד שהם יתפרסמו, ניתן להעריך שהשוק יעשה התאמת מחירים נוספת".

  • איך תסייע התוכנית לחברות?

גוזלן: "התכנית טובה, ויש חברות, כמו חברות התקשורת וחברות השכרת הרכב, שהתוכנית תסייע להוריד את הסטרס הפיננסי שבו הן נמצאות, ואלה גם החברות שניירות הערך שלהן הגיבו חזק לתוכנית. בזכות התמיכה שהיא מספקת, השורה התחתונה של התוכנית היא תמיכה בתעסוקה ומניעת לחצים פיננסיים. אבל, התוכנית לא פותרת את המשבר, אלא מונעת הידרדרות נוספת שממנה יכולות לסבול החברות בגלל המשבר. אם בנק ישראל יראה צורך ויבין שההיקף הנוכחי לא מספיק, הוא יוכל להגדיל את התוכנית".

לדברי רזניק, "באמצעות הרכישות הבנק יסייע להורדת התשואות בשוק, וכך יקל על החברות בגיוס כסף בריביות סבירות ויעזור להן עם מחנק אשראי, כך שבסך הכל התוכנית טובה. העניין הוא שמדובר בעזרה פיננסית נקודתית, שלא יכולה לשנות את מצב הכלכלה הריאלית. אם יימשכו ההגבלות והסגרים, והנדל"ן המניב, למשל, ימשיך להיפגע, אז בהתאם, אותן חברות ימשיכו לסבול מהמשבר ועלויות המימון שלהן יתייצבו ברמות גבוהות יותר, ולא בטוח שרכישות כאלה יעזרו להן יותר מדי".

רזניק סבור כי "בסופו של דבר, החברות האלה יצטרכו לפגוש מציאות כלכלית שתתמוך בעסקים שלהם. בנק ישראל רוצה לספק להן טווח נשימה - מעין 'גשר פיננסי', שיסייע להן לחצות את הנהר הסוער שבו אנחנו נמצאים כיום".

"השוק נותר פתוח רק לחברות טובות"

למרות הטלטלה שעברה על השווקים בחודשים האחרונים, בעקבות התפשטות וירוס הקורונה ברחבי העולם, שוק גיוסי החוב של החברות בבורסת תל אביב המשיך להציג תפקוד ברמה גבוהה יחסית. מנתוני לאומי שוקי הון עולה כי בסיכום המחצית הראשונה של 2020, היקף הגיוסים בשוק האג"ח הקונצרניות הצטבר לכ-32 מיליארד שקל, מתוכם כ-7.5 מיליארד שקל על ידי הבנקים, לעומת כ-30 מיליארד שקל שגויסו במחצית הראשונה של 2019, מתוכם כ-5 מיליארד שקל על ידי הבנקים.

לדברי רזניק, "מה שקרה השנה בעקבות המשבר, הוא שנרשמה עלייה באיכות החברות המגייסות, והשוק נותר פתוח רק לחברות טובות. אבל בסך הכל, הוא במצב בסדר ועם נזילות".

כניסתו של בנק ישראל למעורבות במסחר בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי מגיעה לאחר שבסוף מרץ הוא התחיל לרכוש אג"ח ממשלתיות, בהיקף של כ-50 מיליארד שקל, ועד כה השקיע כמחצית הסכום.

לדברי רזניק, "הרכישות הממשלתיות עזרו מאוד לשוק, אחרי שבמהלך מרץ, עד להודעת בנק ישראל, נרשמו שם ירידות חדות והייתה בעיית נזילות. רכישות הבנק סייעו לעצירת עליית התשואות וייצבו את השוק, ובלטו במיוחד על רקע העובדה שהגיוסים הממשלתיים עלו בצורה חדה בגלל הגירעון הממשלתי הגדול".

  • לאן תוביל התוכנית את השוק הקונצרני?

רזניק: "התשואות יירדו, אבל לא יגיעו לרמה שהיתה לפני המשבר - בטח לא בחברות שסובלות מהמשבר. שוק האג"ח הממשלתיות לא מעוות, בגלל שבנק ישראל קונה אג"ח, ואני מניח שגם באפיק הקונצרני, בהנחה שהתוכנית תיעצר בהיקפה הנוכחי, לא נראה עיוותים, אלא ירידת תשואות ותיקונים".