הגרף היומי: גם סרביה חגגה “ניצחון על הנגיף” והוא חזר

ההתפרצות בסרביה דומה לזו שמתרחשת בישראל – גם במדינה הבלקנית היה סגר שיושם בקפדנות בשבועות הראשונים למשבר, אבל אז הוסרו רוב ההגבלות באופן חד ומהיר עד אמצע חודש מאי, וראש הממשלה הכריז על ניצחון על הנגיף

משחקי הכדורגל בבלגרד, סרביה, נמשכו כרגיל גם ביוני למרות המגפה / צילום: Darko Vojinovic, Associated Press
משחקי הכדורגל בבלגרד, סרביה, נמשכו כרגיל גם ביוני למרות המגפה / צילום: Darko Vojinovic, Associated Press

חלק ממדינות הבלקן, שהתמודדו בהצלחה וללא תחלואה משמעותית עם גל הקורונה הראשון שהתפרץ באירופה, רושמות בימים האחרונים זינוק חד במספר המקרים. בסרביה התווספו כ-300 מקרים חדשים מדי יום בשבוע האחרון, ושיעור דומה של חולים חדשים נרשם בימים האחרונים גם במונטנגרו, בעוד בבוסניה-הרצגובינה ובמקדוניה נרשמו עשרות חולים חדשים מדי יום. ההתפתחות מעוררת חשש להתפשטות גם למדינות מערב-אירופה, מכיוון ששתי המדינות הראשונות נכללות ברשימת 14 "המדינות הבטוחות" שאישר האיחוד בשבוע שעבר, המאפשרת תנועה חופשית של תיירים.

הקורונה מרימה ראש בבלקן
 הקורונה מרימה ראש בבלקן

רוב המומחים מסבירים את ההתפרצות הנוכחית בסרביה בגישה המקלה שבה נקטו הרשויות מאז הסירו את הסגר במאי. משחקי כדורגל בנוכחות קהל של כ-20 אלף אוהדים הורשו להתקיים בבלגרד, פסטיבלים דתיים המוניים וקונצרטי-פופ נחגגו והמדינה אף קיימה בחירות כלליות ב-21 ביוני, שכללו עצרות פוליטיות בהשתתפות אלפים.

בימים האחרונים, עם הזינוק במספר המקרים, הטילו מחדש הרשויות הגבלות על התקהלויות, הכריזו על מצב חירום בבירה בלגרד, כוננו מחדש את חובת לבישת המסכה בחללים סגורים והצבא פתח בית חולים לטיפול בחולי קורונה. כמה פוליטיקאים בכירים שהשתתפו בעצרות בחירות אובחנו כחולים אחרי שהשתתפו ב"מסיבת ניצחון" קואליציונית על המגיפה, שבה תועדו רוקדים ללא מסיכות הגנה.

ההתפרצות בסרביה דומה לזו שמתרחשת בישראל - גם במדינה הבלקנית היה סגר שיושם בקפדנות בשבועות הראשונים למשבר, אבל אז הוסרו רוב ההגבלות באופן חד ומהיר עד אמצע חודש מאי, וראש הממשלה הכריז על ניצחון על הנגיף. כמו בישראל, גם בסרביה (שבה חיים שבעה מיליון תושבים) מתו עד כה מספר נמוך של בני אדם - כ-317 לפי הספירה הרשמית.

דאגה באירופה, העיניים לקרואטיה

העובדה כי הגבולות בתוך אירופה פתוחים, וכי סרביה עדיין נחשבת ל"מדינה בטוחה", ממחישה את הסכנה בהתפשטות ההתפרצויות. יוון דיווחה ביממה האחרונה על 41 מקרי קורונה חדשים, שלפי הרשויות נובעים ברובם מתיירים סרבים שהגיעו למדינה לנופש בימים האחרונים. יוון הודיעה שלשום כי היא אוסרת מעתה על כניסת תיירים מסרביה, לפחות עד ה-15 ביולי. חוקי האיחוד האירופי וגוש שנגן מאפשרים למדינות למנוע כניסה גם ממדינות שהוגדרו בטוחות, אך לא מאפשרים להן להכניס תיירים ממדינות שעדיין מוגדרות כמסוכנות. גם אוסטריה הודיעה בימים האחרונים על "אזהרת מסע" למדינות הבלקן כולן, כולל אלבניה ומדינות נוספות, בעקבות ההתגברות במקרים. בלגיה הודיעה כי לא תקבל תיירים מאף מדינה שנכללת ברשימת המדינות הבטוחות מחוץ לגוש שנגן.

ההתפרצות בבלקן מעוררת דאגה בקרב מדינות צפון אירופה, וכעת העיניים נשואות לקרואטיה. במדינה גם נרשמה עלייה במספר החולים, אולם מספרם עומד על כמה עשרות מדי יום. תיירים רבים מתכננים להגיע לחופי קרואטיה במהלך חופשת הקיץ, במיוחד לאור העובדה שהמדינה נכללת דה-פקטו באזור התנועה החופשית של גוש שנגן. למרות ההגבלות והחשש מהתפרצות, קרואטיה קיימה בחירות כלליות שלשום (א'), ורבים באירופה חוששים כי עצם ההצבעה תגרום לגל תחלואה משמעותי.