אחרי פגישה עם צוקרברג: מארגני החרם על פייסבוק הביעו אכזבה מחוסר המחויבות שלו

פגישת הווידאו שהתקיימה בין המארגנים של החרם לבין מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית לא הסתיימה טוב • "הפגישה הייתה פשוט מאכזבת", אמר אחד ממארגני החרם. לדבריו, אנשי פייסבוק התייצבו לפגישה רק כדי לקבל "ציון מאה על הגעה לפגישה"

מפגינים נגד מארק צוקרברג. "העוצמה האדירה לא נעלמת מעיני המפרסמים המקומיים" / איור: רויטרס
מפגינים נגד מארק צוקרברג. "העוצמה האדירה לא נעלמת מעיני המפרסמים המקומיים" / איור: רויטרס

מארגני חרם המודעות על פייסבוק שכוללים אנשי זכויות אזרח, אקטיביסטים ובעלי חברות תקפו את פייסבוק לאחר פגישה עם מנכ"ל החברה מארק צוקרברג. "הפגישה הייתה פשוט מאכזבת", אמר רשאד רובינסון מ"צבעים של שינוי". "אנחנו לא רואים מחויבות לשינוי מצד פייסבוק", אמרו המארגנים.

ג'סיקה גונזאלס, מנכ"לית Free Press, אמרה כי "במקום להתחייב לציר זמן לעקירת השנאה והמידע המטעה ברשת החברתית, אנשי הרשת הגיעו עם אותו דף מסרים בניסיון להרגיע אותנו אך מבלי להתייחס לדרישות שלנו". לדבריה, נראה ש"פייסבוק ניגשה לפגישה שלנו היום כאילו זה לא יותר מתרגיל יחסי ציבור". בשבוע שעבר אמר צוקרברג כי להערכתו "המפרסמים יחזרו די במהרה לרשת החברתית".

יותר מ־900 מפרסמים חתמו על קמפיין "די לשנאה עבור רווחים", שארגנו ארגוני זכויות אזרח כדי ללחוץ על פייסבוק לנקוט צעדים קונקרטיים לחסימת ביטויי שנאה ומידע כוזב ברשת החברתית, בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד ב־25 במאי במהלך מעצר משטרתי.

נציגי הליגה למניעת השמצה, Free Press, Color of Change ו-NAACP נפגשו במשך שעה לשיחת וידאו עם מנהלי פייסבוק כולל צוקרברג וסמנכ"לית הביצוע שריל סנדברג, כדי לדון בדרישותיהם. "הם הופיעו לפגישה בציפייה לקבל ציון גבוה על נוכחות", אמר ראשד רובינזון, נשיא ארגון צבעים של שינוי על המפגש.

בהודעה שפייסבוק הוציאה נאמר כי "הפגישה הזו הייתה עבורנו הזדמנות לשמוע את מארגני הקמפיין ולאשרר מחדש את המחויבות שלנו למאבק בשנאה על גבי הפלטפורמה שלנו. הם רוצים שפייסבוק תהיה נקייה מדברי שנאה וכך גם אנחנו. אנחנו יודעים שישפטו אותנו על פי הפעולות שלנו ולא המילים, ומכירים תודה לקבוצות הללו ולארגונים רבים אחרים עם מעורבותם המתמשכת".

הקמפיין שקורא למפרסמים וחברות שלא לפרסם בפייסבוק בחודש יולי (בינתיים) הציג עשר דרישות לשינויים, כולל לאפשר לקורבנות הטרדה קשה לשוחח עם עובד של פייסבוק, מינוי ממונה לזכויות אזרח בפייסבוק, ופיצוי למותגים שהמודעות שלהם הופיעו לצד תכנים פוגעניים שמאוחר יותר מסירים אותם.

"צבעים של שינוי" מסרה שההמלצה היחידה שצוקרברג וסנדברג ניסו להתייחס אליה הייתה מינוי ממונה לזכויות אזרח בפייסבוק, אך הם לא התחייבו למינוי של מנהל בכיר לתפקיד זה וגם לא להגדרת התפקיד.

"פייסבוק מסרבת להציע תמיכה במשתמשים בזמן אמת במצבי הטרדה על ידי נציגים שלה, והיא לא סיפקה פרטים על ביקורת עצמאית של תכני שנאה שהיא שוחחה עליה עם מפרסמים", מסרו המארגנים.

"היו לנו עשר דרישות, ועברנו על כולן בלי לקבל התחייבויות, מסגרות זמן או תוצאות ברורות", אמר ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה למניעת השמצה.