עצמאים יקבלו מענק מיידי, דמי האבטלה לשכירים הוארכו בשנה: נתניהו וכ״ץ הציגו את תוכנית החילוץ החדשה למשק

התוכנית מכונה "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021” ואמורה לתת מענה לקשיים הכלכליים שנוצרו עקב משבר הקורונה • היא מגיעה לאחר ביקורת ציבורית נרחבת על כך שהתכניות הקודמות שהוצגו על ידי נתניהו, כ״ץ ושר האוצר הקודם משה כחלון לא נתנו מענה מספיק וכי חלק גדול מן המענקים לא הוזרמו לידי בעלי העסקים ולידי הציבור

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, Associated Press
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, Associated Press

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ״ץ הציגו הערב את התוכנית הכלכלית אותה הם מכנים "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021", האמורה לתת מענה לקשיים הכלכליים שנוצרו עקב משבר הקורונה.

ההיקף הכספי של התכנית עומד על 90 מיליארד שקל שמתוכם 60 מיליארד מתקציב המדינה ועוד כ-30 מיליארד אשראי מהמערכת הבנקאית והפיננסית. תוקף רשתות הביטחון בתכנית הוא עד יוני 2021 או עד ששיעור האבטלה ירד בחזרה אל מתחת ל-10% - המוקדם מהשניים.

לתוכנית המלאה לחצו כאן

הצעדים בתוכנית החילוץ הכלכלית של נתניהו וכ"ץ: 

● העצמאים שקיבלו את הפעימה השנייה במאי יקבלו בשבוע הבא מקדמה של 7,500 שקל
● דמי אבטלה משופרים לשכירים הנמצאים בחל"ת
● ביטול קיזוז קצבאות
● הרחבת מענקי הסתגלות לבני 67 ומעלה
● ביטול קנס על משיכה מוקדמת מקרן השתלמות, עד 10.5 אלף שקל
● הארכת רשת הביטחון לעצמאים שספגו ירידה של כ-40% במחזור
● מענק ארנונה לעסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל, שפעילותם ירדה מעל 60%
● תוכנית האשראי לעסקים קטנים בערבות מדינה תגדל ל-45 מיליארד שקל
● הרחבת היקף ההכשרות המקצועיות לכ-50 אלף בשנה
● תוכנית האצה להשקעה בתשתיות

● עסק של עד 300 אלף שקל יקבל מענק של עד 15 אלף. עסק בינוני במחזור של עד 100 מיליון יקבל מענק השתתפות בהוצאות קבועות של עד חצי מיליון

"על רשת הבטחון לשכירים ולעצמאים וגם לעסקים הצוותים שלנו עבדו מסביב לשעון כדי שיקבלו את הכסף וכמה שיותר מהר", פתח ואמר נתניהו. "אבל לפני כן, אנחנו בעיצומה של סערה עולמית ומתגברת. אנחנו בגל שני, הוא הגיע אלינו וגם למדינות אחרות והוא לא יפסח על אף מדינה כמעט. אנחנו מנווטים את הספינה בין גלים גבוהים שלא היו כדוגמתן בעולם ב 100 שנים אחרונות. ההתמודדות מחייבת קבלת החלטות על בסיס יומיומי. בין השמירה על חיים לבין פתיחת הכלכלה וההחלטות הן ניסוי וטעיה. מנסה, טועה ומתקן.

"כך עושים בכל העולם. בגל הראשון היתה לנו הצלחה מדהימה, סגרנו שמיים מוקדם והכנסנו אנשים לבידוד והשתמשנו בכלים דיגיטיליים. והורדנו את הנתונים לקומץ ביממה. מספר הנפטרים היה קטן יחסית למדינות בגודל שלנו. זה הישג שחייבים לשמור עליו. הצעדים שנקטנו, שהביאו להצלחה כבירה, גבו מאיתנו מחיר כלכלי כבד".

"אני שומע על יוזמות לקיים חתונות פיראטיות, אל תעשו זאת, אי אפשר לרמות את הנגיף", המשיך נתניהו. "אנחנו אוסרים חתונות כדי למנוע הלוויות ואל תתקהלו יותר מ -20 איש במקום אחד. מחקרים הוכיחו כששני אנשים לובשים מסכות, במרחק 2 מטר זה מזה - הסיכון להידבקות הוא אפסי. אם נשמור על ההנחיות נשטח את העקומה של התחלואה. אבל גם כאשר נעשה זאת, העקומה עוד תעלה, בגלל ההידבקויות הקיימות.

"עכשיו אני רוצה לדבר על הנושא הכלכלי. אני קשוב למצוקות, שומע את הזעקה, אני מדבר איתכם בזום, בשיחות גלויות לב נוקבות. ואני נחוש לתת פתרונות. אני רואה לנגד עיני את בעל המסעדה, מוכר פלאלפל, הספר, הקוסמטיקאית, נהג המונית והאמנים והאמניות.

"בתחילת המשבר יזמנו תוכניות, נתנו תמריצים לחזור לעבודה. נאבקנו , במשקל כבד. היו בתחילה כשלים של תוכניות קודמות ובירוקרטיה כרונית וחלק מן העיכובים עדין איתנו. לכן נתנו הנחיה לרשות המסים לזרז ולהגביר את הבדיקות לבעלי עסקים שעדיין לא קיבלו כסף. 

"העקרונות שלנו הם ודאות לשנה הקרובה, מהירות בהעברת הכסף ומענק מיידי לעצמאים. התכנית נותנת כסף מהיר בחשבון וודאות לשנה הקרובה. המדינה תעשה כל מה שדרוש כדי להקל על המצוקה הכלכלית. וישראל כ״ץ ירחיב. המרכיב הראשון הוא רשת בטחון לשכירים, המובטלים וחל"ת. תקבלו דמי אבטלה עד סוף יוני 2021. מאריכים את כל תוקף ההקלות. כל זה יהיה בתוקף עד ששיעור האבטלה ירד מתחת ל-10%. המרכיב השני, הוא רשת בטחון לשנה הקרובה לעצמאים ובעלי עסקים. 

"קודם כל, הנחיתי לתת מענק מיידי, שיגיע לחשבון הבנק בשבוע הבא. גם בעניין הזה, שר האוצר ואני היינו חייבים להתגבר על מכשולים בירוקרטים. היינו צריכים בחדר אחד -את אחראי על מחשוב, מס הכנסה, צמרת בט״ל, צמרת האוצר. בסוף פיצחנו את זה. בלי חישובים חדשים ובלי תכנות מחדש. זה התשלום המיידי שאתם רואים. המרכיב השלישי הוא רשת בטחון לעסקים קטנים". 

נתניהו המשיך בתגובה לשאלות שהופנו אליו: ״אני ישן בלילה אבל חושב על זה. גם בלילה וגם בבוקר. זה מה שאני עושה. עובד על הכלכלה, שוברים את הראש איך להתגבר על הביורוקרטיה הנוראה הזו. לאנשים יש את הזכות של ההפגנה. אני מבין. כאשר הפכתי את ישראל למודל אדיר בעולם, ספגתי אין סוף מכות וביקורת. לא עשיתי חישוב אישי. אבל אני כן עושה עכשיו חישוב אישי עבור אבי בעל העסק שהמצב שלו קשה. אני רוצה שאנשים ידעו איך אנחנו חיים בשנה הקרובה. זה צריך לתת רשת בטחון. אנחנו צריכים להתאים את האנשים ואת העובדים למציאות החדשה ולכן אנחנו כוללים תכנית הסבה והכשרה לעידן הקורונה".

לשאלה שהופנתה אליו בנוגע בכאן למסיבה בה השתתף יולי אדלשטיין, ענה כי "שר הבריאות השיב ואמר שעבד בכל הכללים לאותו הרגע, אני לא יכול להוסיף על דבריו. אני באמת מדבר. הנגיף לא מתעניין בפרטים כאלה ואחרים. הוא רק מתעניין, שאם מצוטפפים ולא חובשים מסיכות - אתם תדביקו ותידבקו. זה לא קל הנושא של המשמעויות של החתונות. אבל אם מביאים קהל גדול, אחרי שהדברים ברורים, אתם מסכנים את קרובי משפחה. ומסכנים את האחרים ונראה עוד נפטרים. ותשמרו על ההנחיות, אל תחפשו ׳זה קיים וזה לא קיים׳".

לעניין התקציב, הסביר ראש הממשלה כי ״אנחנו צריכים תקציב, החבילה שלנו היא נפרדת. חוץ מזה צה"ל, עו״סים, רופאים, שוטרים - צריכים תקציב. כל הכלכלנים בלי יוצא מן הכלל אומרים תביאו מהר תקציב מידי עד סוף השנה, קחו נשימה ותראו מה קורה לפני התקציב הבא. אני אומר את זה גם לעמיתי גנץ. עשינו את זה כדי להביא תקציב. זו המציאות. אני לא יכול להעביר תקציב בלי הסכמה. אבל עשינו ממשלת חרום בשביל לעזור לאזרחי ישראל. לא צריך לערב פה שיקולים פוליטיים. זה נטו נושא מקצועי. דיברתי עם 4 מנהיגים, והם שואלים אותי מה יהיה. הם רוצים לדעת איך מתמודדים. כי הם מעריכים שהגל השני בדרך אליהם. אנחנו לא יודעים, משקיעים מצב לעזרה ראשונה". 

"בתוכנית זו הופקו הלקחים מתוכניות שליוו אותנו בזמן תחילתו של המשבר"

שר האוצר ישראל כ"ץ פתח ואמר כי "אנחנו מביאים כאן תוכנית שההיקף התקציבי הישיר שלה הוא כ-50 מיליארד שקל ועוד כ-30 מיליארד בהלוואות. כל הכסף הזה כולו הולך לזרום אליכם אזרחי ישראל. אני יכול להבטיח לכם שהפעם זה יקרה בצורה ברורה ומהירה.

"התוכנית שגובשה קובעת ראייה לשנה קדימה, והסיבה היא שהנחת היסוד היא שהקורונה תלווה אותנו כשנה קדימה, עד שאנחנו מקווים שיימצא החיסון. לכן נדרש גיבוש של תוכנית כלכלית שתיתן מענה נרחב ומקיף לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים. בתוכנית זו הופקו הלקחים מתוכניות שליוו אותנו בזמן תחילתו של המשבר.

"בתכנית הזו הופקו הלקחים מהתוכניות שליוו אותנו מאותן תכניות מראשית המשבר. הדבר הראשון הוא שכל השכירים שנמצאים בחלת או באבטלה יקבלו דמי אבטלה משופרים.

"ראשית, השכירים שפוטרו יקבלו דמי אבטלה משופרים. בניגוד לכלל של דמי אבטלה, אז נדרשת תקופת אכשרה ארוכה, ואחרי תקופה יורדת מדרגה בשכר וכו׳, ביטלנו את זה לחלוטין. מעכשיו ועד לאמצע השנה הבאה, לכל מי שלא תימצא עבודה, כולל מקבלי מקבלי קצבאות, גם בני 67 פלוס. כל המגבלות על דמי האבטלה מוסרות.

"הדבר השני הוא רשת ביטחון לעצמאים ולעסקים. עסקים שהכנסתם היא עד 300 אלף שקל יקבלו מדי חודשיים מענק של עד 15 אלף שקל. בנוסף, יקבלו מענק עבור העסק, כאשר עסקים עד מאה מיליון שקל יקבלו מענקים לפי קריטריונים. הגדלנו את היקף המענק, והוא יעמוד על עד 500 אלף שקל לחודשיים.

"העסקים עצמם יקבלו כאמור את אותם מענקים בהיקפים נרחבים. אנחנו נותנים רשת ביטחון לשכירים, נותנים לעצמאים, עד תקרה של 640 אלף שקל, משכורת אחת בחודשיים עד 15 אלף שקל וגם לעסקים שהם מפעילים אותם. מי שיש לו עסק עד 300 אלף שקל יקבל באופן אוטומטי מענקים של 3,000 ,4,000 ו-6,000 שקל, בנוסף למענק המשכורת שהוא יקבל בכל חודשיים.

"החלטנו בעצה אחת עם ראש הממשלה להעניק סיוע לאלו שירדו ב-40% מהמחזור. התשלומים יהיו בכל חודשיים בשבע פעימות. אנחנו נותנים רשת ביטחון לשכירים שלא מתאפשר להם לעבוד. נותנים לעצמאים עד תקרה של 640 אלף שקל, וגם לעסקים שמפעילים אותם בעלי השליטה.

"כל הכסף הזה הולך לזרום אליכם, אזרחי ישראל, עצמאים שכירים ובעלי עסקים. והדבר הזה יקרה בצורה מסודרת, ברורה ומהירה". 

התוכניות הקודמות לא נתנו מענה

עיקרי התכנית פורסמו ב"גלובס" על ידי עמירם ברקת כאשר מטרתה העיקרית של התוכנית היא להעניק אופק כלכלי ומענה לקשיים עד לסוף שנת 2021. 

התוכנית מגיעה לאחר ביקורת ציבורית נרחבת על כך שהתכניות הקודמות שהוצגו על ידי נתניהו, כ״ץ ושר האוצר הקודם, משה כחלון, לא נתנו מענה מספיק וחלק גדול מן המענקים לא הוזרמו לידי בעלי העסקים ולידי הציבור המשווע לסיוע.

בשבועות האחרונים מתקיימות הפגנות גדולות של בעלי עסקים ומועסקים ממגזרים שונים, לרבות ארגוני ענף התרבות, מסעדנות, תיירות, בעלי עסקים עצמאיים, עובדות סוציאליות ועוד.

במקביל, אין עדיין החלטה ממשלתית על תקציב המדינה לשנת 2020 ו/או 2021 כאשר בכחול לבן ממשיכים לדרוש שיועבר תקציב עד לסיום שנת 2021 עם נקודת יציאה לתיקונים בינואר 2021.

נשיא התאחדות התעשיינים ד״ר רון תומר הגיב לתוכנית הכלכלית שהוצגה הערב ומסר כי ״מדובר בשינוי כיוון חשוב של הממשלה אשר נראה כי בפעם הראשונה לוקחת אחריות מלאה על האירוע ומבטיחה רשת ביטחון לאזרחי ישראל. עם זאת, כפי שאמרו היום ראשי המעסיקים בפגישה עם שר האוצר, יש לתגבר משמעותית את התמיכה במגזר העסקי כדי להבטיח את מקום עבודתם של אלו שלא נפלטו משוק העבודה ולבסס מנועי צמיחה ותעסוקה יציבים לשנה הקרובה.

"בין השינויים אותם הציעו המעסיקים: הגדלה של המחזור השנתי המזכה בפיצוי, הפחתת עלויות ההעסקה, הקלה משמעותית בדרכי הגשת בקשות הפיצוי, פטור כולל מארנונה למגזר העסקי, עידוד צריכה פרטית מעסקים ישראליים, החלת חובת רכש ישראלי על גופי הממשלה והרשויות, ועצירה כללית של רגולציה חדשה על המגזר העסקי. עוד אמר ד"ר תומר: על כל שר, ח"כ ופקיד ממשלתי יש לזכור שהמשימה העליונה שלנו כעת היא יצירת מקומות תעסוקה בישראל ולסייע בכל דרך אפשרית לעסקים לפעול ולצמוח מחדש גם במציאות הקורונה״.

ח"כ ניר ברקת שהציג השבוע תuכנית כלכלית אלטרנטיבית מסר הערב כי הוא "מברך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ, על תuכנית החירום שנותנת סיוע דחוף ועזרה ראשונה למי שפרנסתם נפגעה קשה". ברקת הוסיף כי הוא שמח ששר האוצר לקח על עצמו לוודא ביצוע באופן אישי אך הוסיף כי "עדיין חסרה תuכנית גדולה לשיקום המשק והצלת מקומות העבודה, ואני מאמין שראש הממשלה יציג אותה בקרוב כפי שהתחייב הערב".