הקץ לדיונים בלי תוצאות? הקרב על עתיד הוותמ"ל מגיע לבג"ץ

הערכאה התכנונית הגבוהה בישראל, שאמורה לייעץ לממשלה כיצד לנהוג בעניין הוותמ"ל, סיימה דיון בנושא הרגיש ללא החלטה • באדם טבע ודין הגישו עתירה נגד המועצה, תוך דרישה לקבל עמדה של המועצה בנושא • ובינתיים סיעת כחול לבן החליטה להילחם אף היא בהארכת תוקף הוותמ"ל

בנייה חדשה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בנייה חדשה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לא מילאה את חובתה, ולא ייעצה לממשלה, לגבי הארכת תוקף הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). כך טוענת עמותת אדם טבע ודין. העמותה עתרה לבג"ץ לקבלת צו ביניים שיורה למועצה הארצית לנמק מדוע לא תדון שוב בנושא, תוך מתן אפשרות לחברי המועצה להציע הצעות החלטה להמלצות לממשלה, כמתחייב בחוק התכנון והבנייה. עוד ביקשה העמותה להורות לממשלה לנמק מדוע לא תימנע מדיון בנושא, עד שיושלם הייעוץ על ידי המועצה הארצית. ובינתיים המאבק בוותמ"ל צובר תאוצה בתוך משרדי הממשלה, באמצעות בכירי סיעת כחול לבן.

"הצעת החוק להארכת תוקף הוותמ"ל הייתה צריכה להידון במועצה הארצית לצורך גיבוש עמדתה כיועצת בענייני תכנון ובנייה לממשלה", נאמר בעתירה. "הליך ההיוועצות הזה לא הבשיל למעשה לכלל ייעוץ של ממש, שכן החלטת היו"ר (מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן) שלא לאפשר העלאת הצעות החלטה מנעה גיבוש עמדה קולגיאלית של המועצה, ובכך לא התאפשר קיום חובת ההיוועצות המחויבת על פי חוק. לאור זאת מתבקש כבוד בית המשפט להורות, כי עד שיתאפשר למועצה לגבש את עמדתה ועצתה לא יהיה ניתן לקדם את הצעת החוק בממשלה, ובהמשך בכנסת", נכתב.

ישיבת המועצה נמשכה 4 שעות ו"גלובס" הביא לא מעט גורמים, חלקם חיצוניים וחלקם מתוך המועצה, שהביעו התנגדות לאופן שבו שר הפנים אריה דרעי מעוניין להאריך את עבודת הוועדה.

כפי שפורסם ב"גלובס", משרדי החקלאות והגנת הסביבה הביעו התנגדות לחידוש המנדט של הוועדה, אליהם הצטרפו גם נציגי ההתיישבות הכפרית, שכללה את המועצות האזוריות, ופורום ה-15 של העיריות החזקות. עיקר טענות המתנגדים היו שיעדיה של הוועדה הוגדרו בשעתו כשהיא הוקמה, והם מולאו, תוך שהוועדה תכננה הרבה מעבר למה שהממשלה הקצתה לה. עוד התלוננו על פגיעה בשטחים הפתוחים וביישובים הכפריים, במרקם העירוני ובתחבורה הציבורית.

ראש אשכול נדל"ן במשרד היועץ המשפטי לממשלה, כרמית יוליס, התנגדה להארכת התוקף, שכן שר הפנים יצק לוועדה תוכן שלא היה בה קודם, לא נועץ במשרד המשפטים בהצעת החוק שלו להארכת פעילות הוועדה וההצעה לוקה בפגמים שונים שעיקרם הרחבת פעילות הוועדה מעבר למה שחוק הוותמ"ל המקורי דיבר עליו, והכללת הגדרות שרירותיות כגון מהו יישוב חרדי, שבו תוכל הוועדה לקדם תוכניות.

ועם זאת, נציגי רוב משרדי הממשלה הביעו תמיכה בהמשך עבודת הוועדה.

עם תום הדיון הפומבי התכנסו חברי המועצה הארצית לישיבה סגורה, שבסיומה היו אמורים להעביר את המלצותיהם לממשלה. ואולם על פי העתירה, יו"ר המועצה כהן סירב לחברים להעלות הצעות והישיבה נחתמה ללא שום החלטה בדבר ייעוץ לממשלה בנושא.

ובינתיים סיעת כחול לבן מחזקת את יחסיה עם המגזר הכפרי, בין היתר באמצעות התנגדות משותפת לוותמ"ל. שר החקלאות, אלון שוסטר, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "כחול לבן יחד עם מרכז המועצות האזוריות בראשות שי חג'ג', ועו"ד עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים, במאבק לצמצום הוותמ"ל...לאורך השנים, 'דרסה' הוותמ''ל, בהליכי תכנון מהירים ללא יכולת לערער עליהם, שטחים פתוחים רבים שנגרעו מהציבור, ובעיקר מהשטחים החקלאיים של המועצות האזוריות...בהובלתו של הוד בצר, ראש המטה של רה''מ החליפי ושר הביטחון בני גנץ, קיימנו בשבועות האחרונים פגישה יחד עם השר לשעבר, נציג ש''ס אריאל אטיאס, כדי לנסות להגיע להבנות בנושא צמצום תחולתו של של הוותמ''ל וצמצום מספר התוכניות המועברות בוועדה".

השבוע אף קיימו בכירי ההתיישבות הכפרית בישראל פגישה עם שר המשפטים, אבי ניסנקורן, במטרה לבטל את תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, המכונה "חוק קמיניץ". תיקון זה מאפשר לרשויות הפעיל צווים מינהליים כנגד עברייני בנייה ולהטיל עליהם קנסות גבוהים.

הניזוקים העיקריים ממנו הם חקלאים מקיבוצים, מושבים וכפרים ערבים, והם מובילים את ההתנגדות לתיקון לחוק.

תגובת משרד הפנים: "מענה לעתירה יינתן בבית המשפט כמקובל ולא מעל דפי העיתון".