הסגר בוטל והיקף עסקאות הנדל"ן זינק בחזרה להיקפי 2019

במהלך יוני נרשמו כ-2,000 עסקאות נדל"ן שבועיות, בדומה להיקף העסקאות בתקופה המקבילה של 2019

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

בעוד שבתקופת שיא הסגר, שנפלה על חג הפסח, מספר הדירות שנרכשו הגיע לכמחצית מהיקף העסקאות בפסח משנה שעברה, בחודשים מאי-יוני נרשמה התאוששות. בחודשים אלו הסגר עקב התפרצות נגיף הקורונה הוכל, ורמת העסקאות שבוצעה בשוק הייתה כבר דומה לזו של 2019. עם זאת, הנתונים למאי-יוני עדיין אינם סופיים, עקב עיכובים רבים בהעברת הנתונים על ידי רשות המסים.

2020 החלה כשנה טובה יחסית, ומספר העסקאות שנרשמו בחודשיים הראשונים של השנה עלה בכ-10% לעומת אלה שבוצעו בינואר-פברואר 2019. עם התפרצות הנגיף, התמונה התהפכה. השינוי הגדול החל בשבוע האחרון של מרץ, שבו בוצעו כ-900 עסקאות, לעומת 2,200 עסקאות בשבוע האחרון של מרץ 2019. ככל שהתהדק הסגר, פחת מספר העסקאות השבועי. השפל היה בשבוע חג הפסח, שבו נרשמו כ-200 עסקאות, לעומת כ-450 עסקאות שבוצעו בשבוע הפסח של שנה שעברה. במחצית השנייה של אפריל (אחרי פסח) נרשמו כ-1,500 עסקאות, שהן פחות משבוע עסקאות של אפריל 2019.

עד כאן - הכל צפוי. ואולם ההפתעה הגיעה ממאי-יוני. בחודשיים הללו נרשמה עלייה בקצב ביצוע העסקאות, עד כדי מה שמתואר בלמ"ס "חזרה להיקף העסקאות בשגרה". מהשבוע השני של מאי נספרו בלמ"ס למעלה מ-1,500 עסקאות בשבוע ובשבועות השני והשלישי של יוני (שבו מסתיימת הסקירה) שוק הנדל"ן רשם למעלה מ-2,000 עסקאות בשבוע - היקף מפתיע ביותר.

ואולם חשוב להדגיש: תקופת הקורונה מאופיינת בהרבה בעיות של עיכובים בדיווחים על עסקאות, הן עקב הבעיות של הצדדים לעסקאות לדווח, ואולם בעיקר בגלל נתונים שמתעכבים ברשות המסים, ככל הנראה בגלל נוהלי העבודה בתקופת המגפה. התוצאה - בחודשים מאי-יוני דווחו מעט עסקאות יחסית למספר העסקאות שבוצעו בפועל, והלמ"ס השלימה את החסר באמצעות מניפולציות סטטיסטיות. ואולם גם אם נתעלם מהן, אין ספק שלאחר השחרור מהסגר, חלה קפיצה במספר העסקאות, יחסית לתקופה שבין השבוע האחרון של חודש מרץ לסוף חודש אפריל.