מס הרכישה למשקיעי נדל"ן יקוצץ במסגרת התקציב

מאז יוני 2015 הוטל על משקיעי נדל"ן מס מוגדל, כדי לסלקם מהשוק - הדבר הביא לירידת הכנסות המדינה ממסים במאות מיליוני שקלים בשנה • ההערכות הרווחות היא כי המס יושב לרמתו הקודמת של 5%

ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כחמישה חודשים לפני פקיעת זמנו של המיסוי הדרקוני על משקיעי נדל"ן, צפוי שר האוצר ישראל כ"ץ להכריז כבר בקרוב על ביטולו ועל הורדת שיעורי המס למשקיעים על דירות. כך נודע ל"גלובס". צעד זה נעשה כחלק מבניית תקציב המדינה, ובאגף התקציבים וברשות המסים עובדים על יישומו הקרוב.

מדובר במהלך שהיה צפוי גם ללא הקורונה, וזאת בעקבות כשלון מדיניותו של שר האוצר הקודם, משה כחלון, להוריד את מחירי הדירות, ואולם הקורונה רק החריפה את הצורך של הממשלה לבצע פניית פרסה בכל הקשור למדיניות הדיור. כיום היא צריכה את משקיעי הנדל"ן רוכשי הדירות - לא את הזוגות הצעירים. זו אחת הסיבות שבגללה יבוטלו ההשקעות, הסובסידיות והעזרה הכלכלית שהמדינה מקצה לצעירים ב"מחיר למשתכן". סיבה אחרת היא שהמדיניות של כחלון עלתה למשק מיליארדים, מבלי שהשיגה את יעדיה להוריד את מחירי הדירות.

כשמדובר במשקיעים, כחלון העלה להם את מס הרכישה למדרגת מס מינימלית של 8%, במקום 5%. זה גרם לקיצוץ של כעשרת אלפי עסקאות בשנה שביצעו משקיעים, מה שגרם להפחתת הכנסות המדינה ממסים על דירות על משקיעים. בין 2014 ל-2019 כלל הכנסות המדינה ממיסוי רכישה גדל ב-70%, ואילו ההכנסות ממשקיעים עלו ב-25% בלבד, עדות לפוטנציאל האדיר שניתן היה לממש, אלמלא העלאת המס. אובדן ההכנסות ממיסוי משקיעים בחמש שנות המס הגבוה נאמד לפי חישובים מסויימים בכ-3 מיליארד שקל.

מיד לאחר תחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית הודיע השר יעקב ליצמן, כי על פי תוכניתו לעידוד הפריפריה, יש לתמרץ משקיעים בצורה של החזר מס הרכישה למשקיעים בפריפריה בלבד ל-5%; ואולם כ"ץ הודיע במסיבת העיתונאים שקיים בשבוע שעבר, כי המדינה צריכה את המשקיעים ובכך סימן את הכיוון - הורדת המס תהיה לרוחב כל מגזרי הנדל"ן.

כאמור, ל"גלובס" נודע כי מדובר בהליך שיקודם בד בבד עם התקדמות התקציב. אמנם לא ברור מה גובה המס החדש, אך ההערכות הרווחות היא כי הוא יושב לרמתו הקודמת, כלומר ל-5%.