קשת ורשת להנדל: הממשלה לא נקטה ולו פעולה אחת אופרטיבית לסיוע לשוק היצירה

לאחר ששר התקשורת ביקש מפלטפורמות השידור להירתם למען היצירה הישראלית שנפגעה ממשבר הקורונה, שלחו לו הערוצים המסחריים מכתב ובו דרישה לשחרור 35 מיליון שקל - כספי 'מכרז' שנמצאים בידי המשרד מזה שלוש שנים

יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס
יועז הנדל / צילום: כדיה לוי, גלובס

שר התקשורת הנכנס יועז הנדל עושה מאז כניסתו לתפקיד מאמצים גדולים להראות כי הוא מתכוון להותיר במהירות חותם על התחום התקשורת, אך נראה כי חלק מההתבטאויות והמהלכים שלו אינם 'מחליקים בגרון' של חלק מהגורמים עליהם מופקד השר.

אתמול התפרסמה הודעה של השר הממוענת לכל גופי השידור הישראלים שכותרתה "הירתמות למען התעשייה הישראלית בתקופת משבר הקורונה". במכתב טוען הנדל כי משבר הקורונה יצר מציאות חדשה בכל העולם ומאלץ את כולם לשינויים באורחות החיים. "אנחנו מחויבים לעשות היערכות מחודשת שתאפשר קיום בתנאים משתנים ותייצר סולידריות חברתית לתמיכה במי שנפגע מהמשבר", כתב השר.

לדבריו ענף התרבות ספג פגיעה אנושה ואיבד בין לילה את היכולת שלו - הבמות והתאטראות. "אנו קוראים לכל פלטפורמות השידור ברדיו ובטלוויזיה . בימים בהם יוצרים איבדו את מטה לחמם, יש חשיבות מיוחדת להירתם למען היצירה הישראלית והתעשייה הישראלית ולאפשר כמה שיותר פלטפורמות חיבור לקהל", כתב השר.

נראה שבערוצים המסחריים פחות התלהבו מהמילים הגדולות של השר, והיום החזירו לו קשת ורשת מכתב משלהם, שהשורה התחתונה שלו היא שהדרך לתמוך בתעשייה המקומית היא למהר ולהעביר לכלי התקשורת את כספי ה'ביד' שעל חלוקתם מופקד השר.

"קראנו בפליאה את מכתבכם", נכתב במכתב התשובה של הערוצים המסחריים, "הערוצים המסחריים עושים זאת מיומו הראשון של משבר הקורונה." על פי המכתב, "הערוצים הם שעומדים בלב הציבוריות הישראלית, משמשים עוגן חדשותי ובידורי המלווה ומחבר את הציבור בהתמודדות עם המשבר, והם המהווים מקור נחמה בימים קשים אלה".

לטענתם, "הערוצים המסחריים הם הגופים היחידים שפעלו עד עתה על מנת להמשיך ולהפיק תכנים גם בעת הזאת ותחת מגבלות בלתי אפשריות. זאת על אף הפרדוקס בין נתוני הצפייה הגבוהים, לירידה החדה מהכנסות מפרסום. כל זאת מבלי שהממשלה נקטה לו פעולה אחת אופרטיבית לסיוע לשוק היצירה המקומי, על אף פניות חוזרות ונשנות בבקשה לתמיכה בכל גדרך שהיא, שלא זכו למענה ענייני".

קשת ורשת השיבו כי הם משיבים את הבקשה להנדל ומפצירים בו להפעיל את סמכותו בחוק ולחלק באופן מיידי סך של 35 מיליון שקל המצויים מזה למעלה משלוש שנים בידי משרד התקשורת ואשר בהתאם לחוק מיועדים להפקות מקומיות .

"בכוחם של כספי הביד לספק חמצן לשוק ההפקה ולאלפי משפחות התלויות בו . אנו הערוצים המסחריים מתחייבים כי כספי הביד שיגיעו לערוצים המסחריים יוזרמו לשוק באופן מיידי. זוהי סמכותכם וחובתכם לסייע לתעשיית התוכן הישראלי שאנחנו גאים להיות חלק ממנה".