רשות שוק ההון פונה למוסדיים ונערכת למשיכה מקרנות ההשתלמות

במסגרת תוכנית הסיוע הממשלתית לנפגעי משבר הקורונה, פנתה רשות שוק ההון לגופים בשוק כדי להיערך ליישום מיידי של הקלה על משיכות מקרנות השתלמות • בכוונת המדינה לאפשר למי שהוצאו לחל"ת או פוטרו ומי שהכנסתם נפגעה למשוך מהקרן 10,500 שקל לחודש במשך חצי שנה, מבלי לשלם מס

משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

רשות שוק ההון נערכת ליישום פרק המשיכה ללא "קנסות" מס מקרנות ההשתלמות בתוכנית הסיוע הממשלתית לנפגעי משבר הקורונה. במסגרת זו פנתה רשות שוק ההון לכמה גופים מנהלים בשוק הגמל וההשתלמות כצעד מקדים לשם היערכות. במסגרת זו בחנה הרשות האם הגופים ערוכים לגידול במשיכות הכספים וגם שאלה כיצד לדעתם יש ליישם מיידית את המהלך, היה והוא יהפוך למחייב, כשמספר גופים מנהלים בשוק זה אומרים כי לא מורגשת תכונה מיוחדת מקרב הציבור.

במסגרת תוכנית הסיוע לנפגעי משבר הקורונה המדינה פרסמה כי בכוונתה לאפשר למחזיקי קרנות השתלמות שעדיין אינן נזילות לבצע משיכות מהחיסכון שלהם, בהיקף של עד 10,5000 שקל לחודש למשך עד שישה חודשים, לפי הוראת השעה הנוכחית.

בסך הכל מדובר במתן אופציה לציבור לבצע משיכה מוקדמת ללא השלכות מס של סכום של עד 63 אלף שקל. ככל הידוע המדינה מתכוונת להגביל את קהל המושכים הפוטנציאלים כך שמשיכת הכספים במסגרת תוכנית הסיוע תתאפשר רק כש"העובד או בן זוגו או בן זוגו של היחיד פוטרו מעבודתם או יצאו לחל"ת החל מה-1 במרץ 2020", או כאשר ההכנסה החייבת של אותו "עובד ובן זוגו או היחיד ובן זוגו", פחתה ביחס להכנסתו הממוצעת ב-2019.

בשוק קרנות ההשתלמות מנוהלים נכסים בשווי כולל של כ-242 מיליארד שקל כאשר חלק ניכר מהחשבונות שטרם הפכו לנזילים (כלומר, שלא עבור 6 שנים מיום פתיחתם, או 3 שנים במקרים מסוימים) הם בהיקף שאינו גבוה בהרבה, אם בכלל, מתקרת המשיכה שהמדינה מתכוונת להתיר בחשבונות לא נזילים ומבלי שיהיה מדובר באירוע מס.

לפי שעה אין סימנים של בהלה או של נהירה של הציבור לקרנות ההשתלמות שלהם, כך עולה משיחות עם שורת גורמים בשוק קרנות ההשתלמות. בגל הראשון של הקורונה, כך מספרים גורמים משורת גופים בשוק, הורגשה עלייה ניכרת בבקשות למעבר בין מסלולי השקעה, בין אם לסולידי או למסלול מנייתי. עתה, כך אומרים כמה גורמים בכירים בענף, עדיין לא מרגישים קפיצה בפניות למעבר מסלולים כפי שהיה ברבעון הראשון, כשהקונצנזוס בענף הינו שאין שינוי במספר הפונים למשיכות כספים, וזאת הגם שרוב כספי ההשתלמות הם כספים נזילים.

לסוגיה האמורה יש חשיבות ניכרת. זאת משום שעוד קודם לתוכנית הסיוע הממשלתית רוב הכספים בשוק קרנות ההשתלמות ניתנים למשיכה מהרגע להרגע, ללא "קנסות" מיסוי. על פי הערכות בשוק למעלה משני שלישים מקרנות ההשתלמות הם כבר כספים נזילים ועדיין אין גידול במשיכות ביחס לתקופות המקבילות אשתקד. לפיכך, בשוק קרנות ההשתלמות מעריכים שרק מי שחייב את הכסף ימשוך ושזה לא יהיה רוחבי מדי.

עם זאת, באחד מהגופים המנהלים הגדולים בשוק זה אומרים כי בימים האחרונים מורגשת עלייה ניכרת, בסדר גודל של כמה עשרות אחוזים, בפניות לגבי משיכת קרנות השתלמות, כשכבר מדובר "במאות פניות". מנגד, במספר גופי ניהול גדולים אחרים אומרים שאין תכונה מיוחדת שלא הייתה קודם. "יש שיגרה גם ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. אין שינויי מסלול בשכיחות גבוהה או משיכות יותר מהרגיל", אומר גורם בכיר בשוק, שמוסיף כי לצד זאת "יש פחות עצמאים שמפקידים, אבל זה מתבקש לאור המצב והפגיעה בהם".

כך, גורם אחר משתף כי "אני עדיין מזהה רגישות בהעברות מסלול, אבל משיכות גבוהות משנה הקודמת אין בינתיים", אומר גורם בכיר שמעריך כי "אנשים מבינים שאין מה לרוץ, בטח כשמדברים על סיוע ניכר מהמדינה".

עוד מספרים בשוק ניהול גופי הגמל והפנסיה כי גם בחיסכון לטווח ארוך לא רואים שינויים במשיכות, אך שעדיין יש שינויי מסלול השקעה בתדירות גבוהה מהתקופה המקבילה אשתקד אבל הרבה פחות מאשר במרץ ובאפריל.