הרשות להגנת הצרכן: "בוקינג מפרה את החוק כשלא מציגה מחיר שכולל מע"מ"

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הזהירה את הציבור מאתר בוקינג, שמציג את מחירי המלונות ללא תוספת המע"מ • "פרקטיקה שגורמת להטעיית הצרכן שמגלה את המחיר האמיתי של העסקה רק בשלב קבלת השירות"

בוקינג.קום / צילום: שאטרסטוק
בוקינג.קום / צילום: שאטרסטוק

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה אזהרה לציבור מאתר המלונות בוקינג (booking.com). "מזהירה בזאת את הציבור מפרקטיקה של אי הצגת מחיר כולל ואמיתי על ידי השמטת מרכיב המע"מ מן המחיר המוצג לצרכן באתר booking.com", לפי הודעה שהפיצה הרשות. "ההפרה הבוטה של booking.com מזיקה עוד יותר בימים אלה של משבר הקורונה כאשר צרכנים ישראלים אינם מזמינים מקומות אירוח בחו"ל אלא בארץ וכמו כן תיירים מחו"ל אינם נופשים בישראל".

הרשות מתכוונת למחיר של המלונות ובתי האירוח הישראלים באתר בוקינג. לטענת הרשות, המחיר הזה אינו סופי מאחר שהוא לא כולל תוספת של 17% מע"מ, שהאורחים יידרשו להוסיף במקום האירוח. 

ברשות טוענים כי אי הצגת המחיר המלא בבוקינג, אחד האתרים הבולטים בתחומו, נעשית באופן שיטתי בניגוד לחוק המקומי, המחייב את הצגת המחיר הכולל. "פרקטיקה שגורמת להטעיית הצרכן שמגלה את המחיר האמיתי של העסקה רק בשלב קבלת השירות (במקום האירוח). פרקטיקה זו גם מטעה את הצרכן בשלב השוואת מחירים בין אתרי הזמנות שונים, בטרם הרכישה. החסרת המע"מ ממחיר השירות המוצע מאפשרת לאתר booking.com להציג מחיר נמוך יותר לשירות, בעוד שלא בהכרח כך הדבר בפועל", כך הודעת הרשות.

לא מדובר בטענה חדשה, בין הרשות להגנת הצרכן ובין בוקינג מתנהל מאבק משפטי. לפני כשלוש שנים הטילה הרשות על החברה עיצום כספי של כ-2.8 מיליון שקל בגין הפרת החובה להציג את המע"מ במחיר הכולל. בוקינג, שלה נציגות בישראל, ערערה לבית משפט השלום, בטענה כי היא חברה נפרדת ואינה חלק מחברת בוקינג הבינלאומית, אשר מקום מושבה בהולנד. בית משפט השלום קיבל את הערעור והרשות הגישה ערעור לבית משפט המחוזי - הדיון בערעור הזה טרם התקיים. עד אז מנסה הרשות לעורר את המודעות בקרב הצרכנים.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר כי: "הרשות כבר קבעה בעבר כי בוקינג מפרה את החוק הישראלי כאשר אינה מוסיפה למחיר המוצג באתר את רכיב המע"מ לגבי שירותים הניתנים בארץ ובכך למעשה מטעה את הצרכן הישראלי. משבר הקורונה גרם לישראלים לרכוש באמצעות אתר בוקינג שירותים בישראל בלבד בניגוד לעבר אז נמכרו גם שירותים בחו"ל (מקומות לינה), כיוון שאינו יכול לנסוע לחו"ל כבעבר, ועולה חשש ממשי לכך כי ההטעיה נעשית כעת באופן מוגבר אשר מטעה צרכנים רבים. הרשות תמשיך ותפעל על מנת להסדיר את המצב מול חברות מפרות ולטובת הצרכן הישראלי".