תקווה ישראלית? האוניברסיטה העברית מדווחת על תרופה "שיכולה להפוך את הקורונה להצטננות"

התרופה, שנועדה במקור לטיפול בעודף שומנים בדם, פוגעת ביכולת של הוירוס להתרבות בתוך שומן בתאי הריאה • ממצאיו של פרופ' יעקב נחמיאס עשויים להסביר את הקשר בין מחלות מטבוליות לבין פגיעה חמורה מן הוירוס

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס
חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

תרופה קיימת, מאושרת לשימוש לטיפול בעודפי שומנים בדם, עשויה להיות יעילה לטיפול בקורונה. כך הודיעה היום (ג') האוניברסיטה העברית. החוקר פרופ' יעקב נחמיאס בחן את פעילות התרופה במעבדה, וגילה כי היא יעילה לטיפול בוירוס בדגימת תאים. עדיין יש להוכיח כי התרופות יעילה בבני אדם.

נחמיאס, שמעבדתו עבדה בשיתוף פעולה עם בית החולים הר סיני בניו יורק, חקר את הווירוס ופיתח השערה לפיה הוא זקוק להצטברות של שומן בתאי הריאה, על מנת לשכפל את עצמו בריאות. לוירוסים אין יכולת שכפול עצמית, והם מתרבים בתוך התאים. נחמיאס ושותפיו סרקו את דרכי הפעולה של הווירוס באמצעות מערכת הרובוטית במעבדה. הסתבר שהווירוס משנה את מנגנוני חילוף החומרים בתאי הריאה, כך שהם יצרכו יותר פחמימות, הדרושות לחלוקה המהירה של הווירוס. התאים יצרו מן הפחמימות הללו שומנים, שהצטברו ברקמת הריאה ממצאים אלה מסבירים מדוע סוכר גבוה בדם (היפרגליקמיה) וכולסטרול גבוה (דיסליפידמיה) הם גורם סיכון עיקרי לקורונה, גם בהעדר סכרת.

ההערכה של החוקרים היא שבנוסף לכך שהווירוסים גורמים לשינוי בפעילות תאי הריאה כך שיצרכו יותר פחמימות, היצור של השומנים מהפחמימות הללו גם תורם להתרבות הווירוס. לכן תרופה שנועדה להפחית שומנים בדם, Fenofibrate שמה (או Ticor בשם מסחרי) יכולה להועיל לטיפול בו. התרופה מאושרת לשימוש מאז 1975, והייתה הטיפול המקובל בכולסטרול וטריגליצרידים בדם לפני כניסתם לשוק של הסטטינים. כיום היא כמעט לא נמצאת בשימוש.

פרופ' נחמיאס: "הראינו כי התגובה של הריאה ל- SARS-CoV-2 היא בעיקר מטבולית, ומובילה להצטברות שומנים בריאה. הנתונים שלנו מצביעים על כך שהצטברות שומנים לא תקינה עשויה לבסס היבטים קריטיים של התפתחות COVID-19 . מדובר בפריצת דרך שפותחת אפשרויות לנטרול פעולת הנגיף דרך מיקוד בפעילות הרקמה המארחת שמאפשרת לו מצע להתפתח. זה הוביל אותנו לבדוק אילו תרופות קיימות יכולות לפגום ביכולת של הנגיף לשכפל את עצמו ולרסן את חומרת המחלה".

בניסויי מעבדה התרופה אפשרה לתאי ריאה לפרק את השומנים במהירות. לדברי החוקרים, התרופה חסמה את יכולתו של נגיף הקורונה "לחטוף" את חילוף החומרים של תאי ריאה, ובכך באופן אקטיבי לדכא את שכפולו - וכתוצאה מכך, גם את התפתחות המחלה. פרופ' נחמיאס: "הגילוי שלנו הגיע בדיוק בזמן, כי יש אינדיקציות חדשות שמצביעות על כך שנוגדנים לוירוס עשויים להגן על חולים רק למשך מספר חודשים. לעומת זאת, אם התוצאות שלנו יאוששו במחקר קליני, טיפול תרופתי יכול תוך חודשים ספורים להפוך את COVID-19 לסוג של הצטננות".

"שיתוף הפעולה בין פרופ' נחמיאס ומעבדות TenOever מדגים את הכוח של אימוץ גישה רב-תחומית לחקר SARS-CoV-2", הוסיף פרופ' בנימין תנאובר, שותפו של פרופ' נחמיאס למחקר מביה"ח הר סיני בניו יורק, "הממצאים שלנו באמת עשויים להפחית משמעותית את הנטל העולמי של COVID-19".