יו"ר ועדת הכספים: "כבר העבירו כמה חוקים בלעדינו, בואו נסגור את הכנסת"

יו"ר ועדת הכספים מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בנוגע לאישור בכנסת של התוכנית הכלכלית לפיצוי על נזקי הקורונה • ראש אגף התקציבים באוצר: "בתסריט האופטימי נעמוד על 13.1% גירעון השנה, אלה מספרים שישראל לא ידעה בכל שנותיה"

יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במסגרת מאבק הכוחות המתפתח בין הכנסת לממשלה, בעיקר סביב חוקי הקורונה, נמתחה ביקורת חריפה בוועדת הכספים על העברת התוספת התקציבית לתוכנית הכלכלית לפיצויי נזקי הקורונה בהוראת שעה ולא במסגרת תקציב מסודר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני קבל על כך שמשרד האוצר והממשלה רואים בוועדת הכספים חותמת גומי "משהו אקדמי" כדבריו. "גם הזמן לאישור התקציב אוזל - בואו נסגור את הכנסת", הציע במרירות.

הדיון עסק בהכנת החוק לתוכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ ובה הארכת דמי האבטלה והחל"ת עד יוני 2021, קביעת מענקי פיצוי לעצמאים ולעסקים שניזוקו ממשבר הקורונה ועוד. היקף התוכנית שהתבקש לקבל אישור עמד על 25 מיליארד, מתוך תקציב 2020 , תקציב שכלל לא אושר בגלל מערכות הבחירות המתמשכות. הצעת החוק לתוכנית אושרה בלילה בקריאה ראשונה והועברה לוועדת הכספים.

גפני פתח את הישיבה בפול גז: "פעם שלישית שאנחנו בוועדת הכספים אמורים לתקן חוק יסוד בהוראת שעה, בלי לתקן חוק באופן מסודר, במקום לאשר תקציב מסודר. יש ביקורת משפטית על העניין הזה, אבל אתם מסתדרים תמיד עם משרד המשפטים ועם היועץ המשפטי באוצר. ביקשתי וחברי כנסת אחרים ביקשו, אנחנו לא רוצים לתקן חוק יסוד שאנחנו לא יודעים לאן הולך הכסף. אתם מבקשים תנו לנו צ'ק פתוח, ואנחנו נחלק אותו למי שצריך. אני לא חושד בכם שלא תחלקו למי שצריך, אבל לא נסכים שתהייה הגדרת ענקי האוצר מול ננסי ועדת הכספים.

"הוצאתם אתמול הודעה שאתם מעבירים את הכסף, ומה שקורה בוועדת הכספים, זה ככה לעתיד. אתם תחלקו את הכסף, ואנחנו נעשה פה קיצוצים ובעיות. אני לא חושב שזה הגון ולא נכון, אנחנו משתפים פעולה, אתם מתייחסים אלינו כמשהו אקדמי. אנחנו רוצים לדעת לאן הולך הכסף, ומי מבטיח לנו שהכסף מגיע מיד. תציגו את הצעת החוק, ותגידו לנו לאן הולך הכסף".

גפני הזכיר כי מועד אישור התקציב הסופי לפי החוק מתקרב והולך (25/8) ואם לא יאושר הממשלה תיפול.  לדבריו, "התקופה שנוכל לדון בתקציב הולכת ומתקצרת. בואו נסגור את הכנסת, כבר העבירו כמה חוקים בלעדינו, בואו נסגור את הכנסת".

האוצר שלח לוועדה הפעם נציג בכיר, ראש אגף תקציבים באוצר, שאול מרידור לאחר שבדיונים קודמים גפני דרש זאת. מרידור אמר כי "אנחנו עושים את התיקון בצל המצב הכלכלי המאוד מורכב, זה לא משהו שאנחנו ששים לעשות, אנחנו עושים זאת נוכח המצב וכך שאנחנו עדיין תחת תקציב המשכי. אנחנו מחויבים באישור החוק כאן. בתסריט האופטימי נעמוד על 13.1% גירעון השנה, בפחות אופטימי על 14% גרעון, אלה מספרים שמדינת ישראל לא ידעה בכל שנותיה".

הדיון צפוי להסתיים בהצבעה לקראת הצהריים, ואחר כך יובא לאישור המליאה בקריאות שנייה ושלישית.