צ׳קים להמונים: המשוואה פשוטה - מה אפשר לקנות ב-2,500 שקל מול מה שאפשר לשנות עם 6 מיליארד

מה תתרום התוכנית למשק החנוק. כמה עסקים יינצלו מסגירה בזכותה? כמה מובטלים יוכלו לחזור לשוק העבודה? • התוכנית של נתניהו אמנם קלה ופשוטה אבל היא לא משיגה אף אחד מהיעדים האלה – ומי כמוהו יודע

בנימין נתניהו, מסיבת העיתונאים בצל הקורונה, אמש / צילום: Gali Tibbon, Associated Press
בנימין נתניהו, מסיבת העיתונאים בצל הקורונה, אמש / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

מה אפשר לקנות ב-2,500 שקל, סכום המענק שאמור לקבל כל זוג בישראל עם שני ילדים לפי תוכניתו הכלכלית החדשה של ראש הממשלה? בסכום הזה אפשר לממן חופשה של שני לילות בצפון. אפשר לרכוש מוצרי מזון למשפחה לחודש, אפשר לבזבז אותו על חמש ארוחות משפחתיות במסעדה או על שבועיים שכר דירה לזוג בתל-אביב, שלושה שבועות בדירה בפריפריה.

ומה אפשר לקנות ב-6 מיליארד שקל, הסכום שתעלה התוכנית החדשה? אפשר לממן דמי אבטלה לכמעט מיליון מובטלים לשלושה חודשים. אפשר לממן את "תנופה", התוכנית הרב-שנתית החדשה של צה"ל לשנתיים, ואפשר "לקנות" את השילוב הבא: תוכניות הכשרה מקצועית ל-100 אלף מובטלים (0.8 מיליארד שקל); הקמת בית חולים חדש (1 מיליארד שקל); יישום תוכנית הביטוח הלאומי לחילוץ כל הקשישים מעוני, למשך שנה (1.8 מיליארד שקל); הכפלת סל התרופות, גם היא לשנה (0.5 מיליארד שקל) - ואחרי כל זה עוד יישארו בקופה 900 מיליון שקלים עודף, שאפשר להשקיע במניעת זיהומים בבתי חולים, בבניית כיתות לימוד, במחזור מוצרי פלסטיק ובעוד מאות ואלפי תוכניות ורעיונות שיתרמו לשיפור איכות החיים כאן.

הרעיון של נתניהו של חלוקת מזומנים לאזרחים, כסף מהליקופטרים או איך שתקראו לו, איננו רעיון מופרך. זו תוכנית פשוטה וקלה לביצוע. אפשר להניח שרוב הכסף שיחולק אכן יילך לצריכה ולהנעת הכלכלה. מבחינה מקרו-כלכלית הרעיון הזה מזכיר תוכניות של הכנסה אוניברסלית - רעיון שהיה פופולרי בחוגים מסוימים של הכלכלנים עוד לפני המשבר והפך ליותר רלוונטי כעת.

אבל הדוגמאות שעימן פתחנו ממחישות עד כמה התוכנית של נתניהו קצרת טווח ולא אפקטיבית. מה תתרום למשק החנוק הזרמת דם של שבוע או אפילו שבועיים. כמה עסקים יינצלו מסגירה בזכותה? כמה משפחות יצליחו לעבור בזכותה את המשבר? כמה עובדים שהפכו מובטלים יוכלו לחזור בזכותה לשוק העבודה? התוכנית של נתניהו לא משיגה אף אחד מהיעדים האלה - ומי כמו נתניהו יודע זאת. לאיש שהבהיר לנו בתחילת המשבר שהוא מתנגד להדפסת כסף נדרשו שלושה חודשים כדי לעבור לקצה השני של הסקאלה.

לכל זה יש הסבר אחד פשוט. נתניהו, שמי כמוהו מבין בכלכלה ובפוליטיקה, רצה תוכנית שתשיג מטרות פוליטיות. לא כלכליות. זו תוכנית שנועדה לספק לציבור גלולת הרגעה, על-רקע ניצני מהומות שראינו כאן השבוע לראשונה מתחילת המשבר. היא נועדה לשמש סוכריה או תרופה להקלת כאבים לקראת המכה הגדולה שצפויה כשיוכרז כאן סגר כללי.

היא נועדה להביך את השותפה-היריבה כחול-לבן שהתנגדותה לתוכנית הפופוליסטית הזו תפגע לציבור בכיס, באופן הכי פשוט ומוחשי. והיא נועדה ליצור אצל הציבור תחושת הכרת תודה כלפי היוזם שלה, תחושה שהוא יבקש לתרגם לקולות בבחירות ההולכות וקרבות.