"קדימה" - הסרט המקסים של פיקסאר נידון לכישלון שלא באשמתו. עכשיו הזמן לתיקון

בסרט "קדימה" (שבפלטפורמות התכנים בתשלום) אין ניצוץ גאוני כמו היצירות הגדולות של פיקסאר, אבל הוא מרהיב לצפייה

פריים מהסרט “קדימה” / צילום: באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם
פריים מהסרט “קדימה” / צילום: באדיבות דיסני ישראל ופורום פילם

תקוותינו לשובם של אולמות הקולנוע התפוגגה במהירות, ומי יודע מתי תשוב, כך שהמשקל חזר ליפול על כתפיהן של חברות השידור והסטרימינג. למרבה המזל, עוד נותרו כמה סרטים שהספיקו להתחמם באור המקרנה רגע לפני שבתי הקולנוע נסגרו וכעת הם מטפטפים אל שרתי ה-VOD. השבוע מצטרף לרשימה אחד הסרטים המקסימים של 2020, שלא באשמתו קיבל על עצמו חותמת של כישלון ועכשיו אולי הגיע הזמן לתיקון.

"קדימה", שאותו תוכלו למצוא בפלטפורמות התכנים בתשלום החל מסוף השבוע, הוא סרט האנימציה באורך מלא מספר 22 של האולפן פיקסאר ("מכוניות", "משפחת סופר-על") והראשון מאז 2017 שאיננו סרט המשך, אלא סיפור מקורי עם דמויות חדשות והרפתקה חדשה.

ב"קדימה" לוקחת אותנו פיקסאר לעולם אגדות שכבר שכח את הקסם שבו, וכך אלפים, גמדים, דרקונים ופיות חיים בעולם שכולו טכנולוגיה זמינה, ממש כמו שלנו. בתוך זה, נמצא איאן לייטפוט, אלף מתבגר, שביום הולדתו ה-16 מגלה שאביו שנפטר לפני שנים הותיר לו מתנה, כזו שיכולה להפיח חיים בקסם הישן-נושן, מיומנות שכבר כמעט ואבדה לגמרי. כאשר איאן מנסה להשלים את הכישוף, הדברים לא לגמרי הולכים חלק, למעשה אפשר לומר שנעשתה רק חצי עבודה, ואיאן מוצא את עצמו במרוץ נגד השעון יחד עם אחיו הגדול והגיק בארלי, על מנת שיוכל להתאחד עם אביו פעם אחת אחרונה.

הפחד מהקורונה, יחד עם מסע שיווק ויח"צ מאוד משונה שלא לגמרי פיצח את הסרט, גרמו ל"קדימה" ליפול בחבטה עמומה בבתי הקולנוע של חודש מרץ, ובשונה מסרטים אחרים של פיקסאר, הקהל לא באמת הסתקרן. יותר מכך, זהו הסרט הכי פחות רווחי של האולפן אי פעם. אז אולי באמת לא היינו ממקמים את "קדימה" בשורה הראשונה של סרטי פיקסאר לצדם של "וול-אי" או "הקול בראש", בעיקר כי אין בסיפור שלו איזשהו ניצוץ גאוני שמאפיין את היצירות הגדולות של האולפן, אבל זה לא אומר שהוא איננו סרט מהנה, מצחיק, וכמובן - כי זה מה שפיקסאר הכי טובים בו - גם מרגש עד דמעות.

אפשר אפילו להגדיל ולומר שהוא טוב בהרבה מכמה יציאות אחרות מבית היוצר הזה לאחרונה כמו "צעצוע של סיפור 4" המיותר או "מוצאים את דורי" המטרחן. כמובן שכמו כל השאר, הוא מרהיב לצפייה.

כסרט מסע, "קדימה" כמעט ולא נח לרגע, וכל דקה מתווספות בו דמויות חדשות, חלקן נהדרות ממש. אומנם כמו שני האחים האלפים במרכזו, גם הסרט עצמו מעט מגושם ולא לגמרי מפוקס, ובנוסף לכך, ההתרפקות הזו על "עולם ישן" שערכיו אבדו יכולה לעבור כקצת בומרית ושמרנית, אבל זה רק אם רוצים להתעמק בכוח, ואולי לא באמת צריך. כחוויה משפחתית מול המסך, כזו שתזכיר לנו כמה חשובים האנשים מסביבנו ושההרפתקה יכולה להמשיך ולהמשיך, "קדימה" הוא בהחלט מה שאנחנו צריכים כרגע.

דירוג: 4