אופ"ק יעלה את התפוקה בחודש הבא על רקע הביקוש המתאושש לנפט

ארגון יצואניות הנפט צמצם באפריל את תפוקת חברותיו כדי לעצור את הירידה במחיר הנפט • כעת בעקבות הסרת המגבלות שהגיעו בעקבות מגפת הקורונה במדינות רבות בעולם, הוא מעלה את המכסה היומית ב-1.6 מיליון חביות

ועידת אופ"ק בג'דה, ערב הסעודית / צילום: Amr Nabil, AP
ועידת אופ"ק בג'דה, ערב הסעודית / צילום: Amr Nabil, AP

הברית של מפיקות הנפט הגולמי בראשות סעודיה הסכימה ביום רביעי להעלות את התפוקה של ייצור הנפט החל מחודש מאוגוסט, כך מסרו נציגים מהקבוצה. זאת על רקע הסימנים שהביקוש לנפט מתאושש לאחר הסרת הסגרים בעקבות מגפת הקורונה.

מדינות מפתח בקרטל יצואניות הנפט אופ"ק, ובעלות בריתן בראשות רוסיה הסכימו להקל את מכסת התפוקה הנוכחית בכ-1.6 מיליון חביות ביום. מדובר על מכסה דרקונית שהוסכמה בימיה הראשונים של המגיפה, על רקע קריסת הביקוש והמחירים.

באפריל הובילה סעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, את המהלך בין 23 מדינות מפיקות להפחתת התפוקה הקולקטיבית ב־9.7 מיליון חביות ביום, כאשר הביקוש לנפט קרס על רקע המגיפה. ההחלטה מרביעי להקל במעט את ההפחתה הזו העלתה את מחיר הנפט העולמי מסוג ברנט ב-43 סנט או 1% ל-43.30 דולר לחבית.

קבוצת המפיקות הסכימה רשמית להקלה של 2 מיליון חביות ביום בהפקה, אך חייבה כמה מדינות שפיגרו באכיפת קיצוצים קודמים, להנמיך את תפוקתן ב-400 אלף חביות ביום נטו. ההסכם הזה יהיה בתוקף עד סוף אוקטובר.

האופטימיות היחסית של קבוצת המפיקות באה אחרי דוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית מיום שישי, לפיו ההשלכות הגרועות ביותר של הקורונה על הביקוש העולמי לנפט כבר עברו, אך ימשיכו להדהד בשוק גם במחצית השנייה של 2020.

אופ"ק עצמו מסר בדוח החודשי שלו שפורסם שלשום (ג') שהוא צופה שהביקוש העולמי לנפט יגדל ב-7 מיליון חביות ביום בשנה הבאה, אחרי ירידה של 8.9 מיליון חביות ביום השנה.

מפיקות הנפט הגדולות בעולם מנסות לחסל את היצף נפט ולייצב את מחיריו. חוזי הנפט האמריקני ממערב טקסס (WTI) נסחרו סביב 40 דולר לחבית מאז סוף יוני, אחרי שהם צנחו בשלב מסוים מתחת לאפס באפריל.

ברית אופ"ק העמיקה בהדרגה את קיצוצי התפוקה מאז 2016, מול התחרות של המפיקות מארה"ב. כמה מדינות חרגו לזמן קצר מהמגמה הזו במחצית 2018, כשהן העלו תפוקה כאשר החביות האיראניות נעלמו מהשוק בגלל עיצומי ארה"ב.

מומחים אמרו שהקלת הפחתת התפוקה נשארה הימור מסוכן. "כמה מהמפיקות הפחות ממושמעות עלולת להשתמש בהקלה כתירוץ לחזור להתנהגותן בעבר, ורמת המשמע הכוללת של הקבוצה תישחק", אמרה הלימה קרופט, אסטרטגית הקומודיטיז הראשית של חברת RBC הקנדית. "בהתחשב במצוקה הפיננסית של מדינות רבות באופ"ק ברמת מחיר של 40 דולר לחבית ברנט, שולי הטעות נראים לנו דקים למדי".

גם האפשרות של חזרת תפוקת הנפט הלובית, שהיתה סגורה ברובה מינואר, היא נעלם נוסף בשוק. מפקד המורדים בלוב סגר יצוא של מיליון חביות ביום של נפט באיכות גבוהה, אך הוא נקלע ללחץ של הקהילה הבינלאומית לפתוח מחדש את שדות הנפט ונמלי היצוא.