הזיגזג של הממשלה הוא סטירת לחי מצלצלת לענף המסעדנות

ההחלטה של הממשלה לאסור ישיבה במסעדות נפלה כהפתעה על המסעדנים וכשבוטלה באופן מפתיע לא פחות, זה היה כבר מאוחר מכדי להציל את הסופ"ש • ענף המסעדנות נחשב למסוכן גם בימי שגרה, וכעת הממשלה מערימה קשיים נוספים ללא צורך

סועדים יושבים במסעדות בתל אביב היום / צילום: בר לביא, גלובס
סועדים יושבים במסעדות בתל אביב היום / צילום: בר לביא, גלובס

היום התברר פעם נוספת כמה נזק יכול להיגרם בשל הזיגזג של הממשלה ובשל החלטות שמתקבלות בלחץ ו"נופלות" על הציבור בהפתעה. כך, היה היום עם ההחלטה לאסור ישיבה במסעדות - שהתקבלה בשעת לילה מאוחרת, פורסמה רק הבוקר וכשבוטלה זה קרה כבר מאוחר מדי מבחינת רוב המסעדות. בעיקר אלה "מכבדות החוק" שכבר היו בעיצומו של מאמץ כואב מבחינתן להיערך למצב החדש, וכבר התחילו בביטול הזמנות של לקוחות לסופ״ש ולימים הבאים.

ההחלטה, שכבר אתמול בשעות הערב המוקדמות דובר בה, עוררה זעם אדיר בסביבת המסעדנים שחשו את מלוא השלכות משבר הקורונה כבר בגל הראשון ושעדיין מנסים להתאושש מהן. בהפתעה ובאבחת החלטה אחת של הממשלה להשבית את המסעדות תוך שעות מעטות - והרבה אחרי שנרכשו חומרי גלם, חלקם כבר עובדו והוכנו, והעובדים הגיעו ועבדו - המסעדנים מצאו עצמם שוב מול שוקת שבורה, ללא הכנה ולאחר שכבר השקיעו הון ומשאבים להמשך פעילות. יותר נכון, שוקת תקינה ושאפשר להשתמש בה אך היא פשוט חסומה.

מתכון לקריסה

גם בימי שגרה, ללא מגפה עולמית, ענף המסעדנות נחשב למסוכן. מדובר בענף פעילות שמושך רבים ושמדי שנה גם בועט מתוכו רבים שנכנעים לתנאי השוק הבעייתיים ולעלויות האדירות יחסית שהתפעול השוטף של מסעדה מצריך. לקנות אוכל טרי מדי יום, לשמור אותו על פי תקנות התברואה ולהכין אותו לפני שהציבור בא, ורק אז לקוות שיגיעו מספיק לקוחות, ובכך יאפשרו להתגלגל לעוד יום ולעוד חודש.

אם נוסיף לזה מגפה שחותכת משמעותית את מספר הסועדים במסעדות ואז נצרף למשוואה החלטת ממשלה שאומרת שגם מי שתיכנן בכל זאת להגיע למסעדות צריך לשנות את תוכניותיו - נקבל מתכון לקריסה של עוד מסעדות. וזה בדיוק מה שקורה, ומה שגם "הדליק" את המסעדנים הפעם.

כבר אתמול בשעות הערב הנהגת המסעדות ובתי הקפה איימה כי לא תכבד החלטה לסגור את המסעדות בסוף השבוע הקרוב, והתחננה כי הממשלה תיסוג ממנה. ובכל זאת, בממשלה בחרו להתעלם מהקריאות הללו, ופרסמו הבוקר הנחייה גורפת שאוסרת את הישיבה במסעדות החל מהשעה 17:00. ההודעה הזו התפרסמה הבוקר בדיוק אחרי שבעלי המסעדות סיימו לפרוק מלאים וחומרי גלם טריים כדי להכין את הארוחות של סוף השבוע שבאופן טבעי, הוא גם המועד העבודה החזק ביותר, בוודאי בעת הזו ותחת המגבלות הקיימות.

בשעות שעברו מאז החלטת הממשלה ועד מועד כניסת הצו לתוקף, שפים ומסעדנים יצאו במחאה נגד הקריאה הזו ובעיקר נגד העובדה שההחלטה התקבלה ברגע האחרון. ביניהם גם השף שגב משה, אשר נחשב למקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרעייתו שרה. רבים אף קראו למרד והצהירו במפורש כי לא יכבדו את החלטת הממשלה, וימשיכו להפעיל את המסעדות לישיבה על אף ההוראה.

זאת בעוד שאחרים הרכינו ראש, הודיעו לעובדים על יציאה לחל"ת עד מועד לא ידוע, הציעו למכירה במחירי הפסד את חומרים הגלם הטריים שזה עתה קיבלו, וביטלו את ההזמנות לסוף השבוע הקרוב.

אלא שב-16:15, פחות משעה משעת העוצר המיועדת למסעדות, התמונה השתנתה. לאחר מו"מ שניהלה הנהגת המסעדנים מול מנכ"ל משרד ראש הממשלה, התברר כי הממשלה התקפלה אל מול הלחץ.

או אז משרד ראש הממשלה פרסם הודעה לפיה, "ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ להשאיר את המסעדות פתוחות עד יום שלישי בשעה חמש בבוקר", וכי "הממשלה תאשר את ההחלטה בהקדם".

במילים אחרות, הלחץ של המסעדנים הביא את רה"מ, משרד הביטחון ורה"מ החליפי לסגור את דלת האורווה אחרי שהסוסים כבר ברחו. הנזק כבר נגרם למרבית המסעדות - בטח אלה שהתכוונו לעמוד בהוראות ולפעול לפי הכללים, ונערכו להחלת המגבלות כולל מכירת מזון בזול, במעין מכירת חיסול, או ששלחו עובדים לחל"ת. 

מי שנענה להוראות חטף סטירה

למעשה, רק המסעדות שהחליטו להתעלם מהוראת הממשלה, ושלא נערכו לה, עשויות לשרוד את הסופ"ש עם פגיעה מינימלית.

וזו בעיה נוספת. הזיגזג הקיצוני של הממשלה יוצר בעצמו תמריץ שלילי לשבירת אמון ולאי הקשבה לממשלה, ובמידה רבה גם משדר שיש כדאיות לאי ציות בעתיד, כששוב מתברר כי מי שמתעלם ומתנגד בקול גדול מנצח, ומי שנענה להוראות פשוט חטף סטירה מהמדינה. במלוא מובן המילה. בדומה להחלטה למענקים לעסקים שהוציאו עובדים לחל"ת, שנוסחה כך שמי שנאנק וסחב למרות זאת מבלי לפגוע בעובדיו, לא זוכה לסיוע מהמדינה, גם אם הכנסותיו נפגעו ממש מהמשבר. כך, גם מי שעוד האמין בחוק ובהחלטת הממשלה בסיבוב הזה, מאבד כעת את הנכונות לציית להנחיות הבאות שעתידות להגיע.

למעשה, העיתוי המאוחר וחסר האחריות של ההחלטה הנוכחית לחזור להפעיל את המסעדות, דומה בחומרתו עבור המסעדנים להחלטה שקראה לסגור אותן - דחיית ההכבדה באה מאוחר מדי וכבר לא מסייעת למסעדות רבות, שאיבדו הכנסה חשובה, בתקופה קשה מלכתחילה שבה הם רק מקווים לשרוד עם הראש מעל המים.

ועוד משהו. בחינת הנתונים שמפרסם משרד הבריאות מלמדת כי המגמה של נתוני התחלואה לא השתנתה ביממה האחרונה באופן שיסביר את הזיגזג שהתרחש כאן. אם ישנה החלטה משיקולים בריאותיים שיש לסגור את המסעדות, רצוי היה לקבל אותה מוקדם יותר. ואם כבר התקבלה החלטה שכזו, מקומם לסגת ממנה פחות משעה לפני מועד הסגירה.