בעקבות הצהרת רוחאני: בעולם תוהים האם באמת יש 25 מיליון איראנים שחולים בקורונה

הנשיא האיראני הודיע בסוף השבוע כי בארצו חלו בקורונה כבר 25 מיליון איש, אף שהנתונים הרשמיים במדינה מדברים על כ-271.5 אלף נדבקים ו-14 אלף מתים • לפי ארגון הבריאות העולמי עד היום חלו בכל העולם 14 מיליון איש

אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP
אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP

נשיא איראן חסן רוחאני הדהים בסוף השבוע את המדינה כאשר הודיע ש־25 מיליון איראנים כבר נדבקו בקורונה, ו־30־35 מיליון איראנים נוספים מצויים בסכנת הידבקות. יש לציין כי הנתונים הללו גבוהים פי 90 מהדיווחים הרשמיים היומיומיים של משרד הבריאות האיראני מתחילת המגיפה.

לפי סוכנות הידיעות טסנים, דוברת משרד הבריאות, סימה סעדאת לארי, דיווחה שמספר מקרי הקורונה במדינה בשבת עמד על 271,606 - קצת יותר מ־1% מהנתון שהכריז רוחאני בוועדה המיוחדת למאבק במחלה - שהתבסס גם הוא על מחקר של משרד הבריאות. עם זאת, גם רוחאני וגם משרד הבריאות דיווחו על אותו נתון תמותה מהמחלה, כ־14 אלף בני אדם.

הפער האדיר בנתוני ההידבקות בלבל את משתמשי המדיה החברתית באיראן, שלא יכלו שלא להשוות את הנתון של רוחאני לנתונים של ארגון הבריאות העולמי, שמצביעים על כ־14 מיליון נדבקי קורונה בכל העולם, נכון לשלשום. אחרים העלו תהיות כמו איך יתכן שמתוך 25 מיליון נדבקים, מניין המתים לא עולה על 14 אלף.

"מה שהנשיא אמר על 25 מיליון נדבקים זה כמעט כפול מהכמות העולמית, פי 6.5 מכמות הנדבקים בארה"ב ופי 12 מהכמות בברזיל. זה בערך פי 92 מהמספר הרשמי של משרד הבריאות", כתב מהדי בבארי, עיתונאי איראני, בטוויטר.

אחרי כמה שבועות של סגר בטהרן, כאשר המגיפה הגיע לאיראן, רוב העסקים ומוסדות המדינה חידשו את פעילותם אגב אמצעי זהירות. אך כאשר המדינה נאבקת בגל שני של המגיפה, הוועדה המיוחדת למאבק בקורונה הטילה מחדש הגבלות בטהרן בערים נוספות. "כל חדרי ההתכנסויות, חדרי הכושר, בתי הקפה והתה סגורים החל מהיום", הודיע הקולונל נאסק מוראדי, המפקח על המקומות הציבוריים במשטרת טהרן.

איראן, המדינה שנפגעה יותר מכל מדינה אחרת במזרח התיכון מן הקורונה, ניצבה בפני אתגרים גדולים מתחילת המגיפה בתחילת פברואר. אלא שפקידים רבים התנגדו לסגרים כוללים מחשש שהכלכלה הלאומית החולה, בין היתר בעקבות העיצומים האמריקנים, לא תוכל לעמוד בהלם נוסף.

"לסגור כל דבר זו הדרך הקלה ביותר, אבל הרעב, העוני והאבטלה יוציאו אנשים לרחובות. זו שיטה כל כך לא הגיונית, שאפילו המדיה לא דנה בכך יותר", אמר רוחאני בשבוע שעבר, כשהמומחים יעצו להכריז על סגר נוסף.