הכלכלה השנייה בגודלה בעולם חזרה למסלול צמיחה, אך סין חוששת כי הגל השני בארה"ב יאט אותה מחדש

בייג'ינג מדווחת על צמיחה כלכלית של 3.2% ברבעון האחרון בהשוואה לרבעון המקביל של 2019 • הנתון עלה על תחזיות הכלכלנים, והעיד שהמאמצים האגרסיביים לרסן את המגפה במדינה, שהכאיבו בטווח הקצר, שיקמו את האמון לטווח הארוך יותר

סינים בלב אזור העסקים בבייג'ינג בשבוע שעבר. מצניחה לצמיחה בחצי שנה / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
סינים בלב אזור העסקים בבייג'ינג בשבוע שעבר. מצניחה לצמיחה בחצי שנה / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

סין מדווחת על מפנה כלכלי בריא ברבעון השני של השנה, ובכך היא נמנעה ממיתון והעמידה את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם על מסלול צמיחה מחודשת, גם כאשר מדינות אחרות נאבקות עדיין בהשלכות משבר הקורונה.

השאלה כעת היא האם סין רשמה התאוששות זמנית בלבד, לאור האתגרים הקשים שלפניהם היא ניצבת עד סוף השנה: גל שני של קורונה בארה"ב שעלול להאט את הכלכלה העולמית, עלייה במתחים עם ארה"ב ושיטפונות נרחבים וירידה בכוח קנייה בבית.

ביום חמישי דיווחה סין על צמיחה כלכלית של 3.2% ברבעון אפריל־יוני בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. הנתון עלה על תחזיות הכלכלנים, והעיד שהמאמצים האגרסיביים של בייג'ינג לרסן את המגפה במדינה, שהיו מכאיבים בטווח הקצר, החלו לשקם את אמון העסקים לטווח הארוך יותר.

"סין הייתה הראשונה שנכנסה למשבר והראשונה שיצאה ממנו. התקופה הגרועה ביותר הייתה הרבעון הראשון, והמהפך החזק ביותר קרה ברבעון השני", אמר ז'ו האיבין, הכלכלן הראשי לסין בבנק ג'יי. פי. מורגן מהוגנ קונג. במבט קדימה, לדבריו, "המהפך יימשך - אבל במומנטום חלש בהרבה".

ההימור מתחיל להשתלם

החלטת בייג'ינג לעשות צעדים כואבים בשלב מוקדם על ידי הפסקת הפעילות העסקית בסוף ינואר שיגרה גלי הלם לכלכלה המקומית. בשלושת החודשים הראשונים של השנה, כלכלת סין התכווצה ב־6.8% - הרבעון הגרוע ביותר מאז מחצית שנות ה־70, שגרם לקובעי המדיניות בבייג'ינג לנטוש במאי את יעד הצמיחה השנית בתמ"ג.

ההימור הזה מתחיל כעת להשתלם. גם כשארה"ב במיתון טכני, הרבעון השני החזק בסין מנע מיתון טכני, שמוגדר בדרך כלל כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. הצמיחה של 11.5% ברבעון השני ביחס לראשון צמצמה את הנסיגה הכלכלית בחצי השנה הראשונה ל־1.6% בלבד. התפוקה התעשייתית עלתה ב־4.8% ביוני מהשנה שעברה, בהמשך לעלייה של 4.4% במאי.

היצוא הסיני בכלל היה נקודת אור, אף ששאר העולם מתמודד עם המגפה. מאחר שהמפעלים בסין חידשו את פעילותם לפני מדינות יצוא אחרות, העסקים הסינים יכלו למלא את החסר בהיצע העולמי, ולהרחיב את נתח היצוא העולמי שלהם.

מבחינת חברות זרות עם פעילות בסין ומחוצה לה, הניגוד היה קיצוני. WD-40 , יצרנית של שמן סיכה מסאן דייגו, מסרה שמכירותיה בסין ברבעון שעבר עלו ב־26% מהשנה הקודמת, כאשר סך מכירותיה בעולם ירד ב־14%.

אנדרס ניסטורם, מנכ"ל בולטן, ספקית שבדית של חגורות ביטחון לרכב, אמר למשקיעים בשבוע שעבר שמחזורי הייצור במפעלי החברה בסין חזרו למעשה לרמתם לפני המגפה, לעומת מפעלי החברה בארה"ב ובאירופה, שמתקשים לחזור לייצור אחרי שהם שותקו למעשה בתחילת הרבעון השני.

יש בכל זאת סיבות לחשוש

למרות האיתותים החיוביים, כלכלנים רואים הרבה סיבות לחשוש מנתוני הרבעון השני. בעוד שהמפעלים פועלים שוב, ודולרים של השקעות זרות זורמים לסין, הצרכנים הסינים - שהם כעת רכיב חשוב בהרבה בכלכלה המקומית מאשר בתקופות האטה קודמות - שומרים עד כה על ארנקים סגורים.

המכירות לצרכן ירדו בכל אחד מחודשי השנה עד כה, וביוני הם ירדו ב־1.8% ביחס ליוני 2019, בניגוד לתחזית הכלכלנים לעלייה, במה שמשקף את החששות שקיימים עדיין מן הנגיף, ואת אובדן ההכנסה הפרטית בחודשי הסגר ינואר־אפריל.

שבועות של שיטפונות נרחבים בחלקים רבים במרכז ובדרום סין החריפו את הסבל של מאות מיליוני סינים. גם החשש מהתפרצויות מחודשות של הקורונה קיים עדיין, בעקבות עלייה לאחרונה במקרים בביג'ינג והונג קונג. מסעדות, מלונות ועסקי שירותים נוספים ברחבי המדינה מתקשים במיוחד להתאושש, אמרה דוברת לשכת הסטטיסטיקה הלאומית, ליו אייהואה, ביום חמישי.

ההכנסה הפנויה הראלית הממוצעת בסין ירדה ב־1.3% במחצית השנה הראשונה בהשוואה שנתית, לפי לשכת הסטטיסטיקה, אחרי עלייה של 5.8% ב־2019. הצריכה הראלית לנפש ירדה ב־9.3% בהשוואה שנתית בינואר־יוני השנה, לעומת עלייה של 5.5% ברבעון המקביל ב־2019.

ואף ששיעור האבטלה בערים ירד ביוני ל־5.7% מ־5.9% במאי, שוק העבודה נשאר מקור חשוב לחששות למנהיגי סין. שיעור האבטלה בקרב בוגרי מכללות בגילאים 20־24 עלה ביוני לשיא של 19.3%, לפי דוברת לשכת הסטטיסטיקה.

נקודת האור היא שכאשר ההבראה מתייצבת, והצרכנים חשים בנוח יותר לצאת מהבתים, "יש מרחב להבראה בשירותים המקומיים ובמכירות לצרכן", אמר ז'ו מבנק ג'יי. פי. מורגן. הוא הצביע במיוחד על משפחות בעלות הכנסה גבוהה מהממוצע עם חסכונות גדולים.