ועדת הקורונה דורשת: לפתוח את חופי הים והמסעדות בסופ"ש

משרד הבריאות הציג נתונים חדשים בישיבת ועדת הקורונה שהתקיימה הבוקר בכנסת: רוב הנדבקים לא עברו חקירות אפידמיולוגיות • אך מהנתונים הקיימים עולה כי 67% מהחולים נדבקו בבית • חברי הוועדה דורשים גם להשאיר את חדרי הכושר פתוחים, אך לצמצם את מספר המתאמנים

איתמר גרוטו בועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
איתמר גרוטו בועדת הקורונה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הקורונה דרשה לאפשר שהייה בחוף ים בסוף השבוע, וכך גם את הבריכות. עוד דרשו חברי הוועדה לאפשר בסופי שבוע גם ישיבה במסעדות תוך קיום תו סגול, שיגדיר כללי ישיבה בחלל החיצוני ו-35% תפוסה בפנים (כמו במלונות). באשר למקומות עבודה, דורשת הוועדה לאפשר בחדרי האוכל תפוסה של 35%.

לאחר ויכוח ארוך בנוגע לחדרי כושר, דורשים חברי הוועדה להמשיך להפעילם, אך לשנות את היחס למתאמן 1 ל-10 מטר במקום 1 ל-7 הנהוג כיום.

לאחר שראש עיריית רמת גן הציג את המתרחש בעירו וסיפר על מצוקת גני החיות - הנדרשים להאכיל ולממן את בעלי החיים בזמן שאין להם כל הכנסה והם מצויים בסכנה, דרשה הוועדה להותיר את הספראי פתוח. בנוסף, דרשה הוועדה למצוא פתרונות שיאפשרו פתיחתן של אטרקציות שונות.

"לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון הנכון והמלא"

את הדיון בוועדה הבוקר פתחה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון ואמרה: "השאלה שצריכה להיות זה לא אם אנו פותחים את המשק אם לא אלא איך אנו פותחים ואיך אנו מנהלים שגרת חיים ומה אנו צריכים לעשות כדי לחיות בצל הקורונה. לא בטוח שהמגבלות הן הפתרון הנכון והמלא".

בוועדה הוצגו נתונים חדשים של משרד הבריאות שמטרתם לרכז מידע ולענות על שאלות חברי הכנסת באשר למקורות ההדבקה. לגבי המקומות שבהם נדבקו 7,998 חולים בין 10 ביולי ל-16 בחודש, הרוב המכריע של הנדבקים לא עברו חקירות אפידמיולוגיות, אך לפי הנתונים הקיימים, 67% נדבקו בבית, 9.5% במוסדות חינוך, 5.6% באירועים, 4.8 במוסדות דת ו-4% בבילויים.

● מצגת נתוני תחלואת הקורונה שהוצגה בוועדה בכנסת

בפתח דבריו, הביע פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, דאגה מפני התפתחות המחלה, ואמר כי "אני בדרך כלל אדם אופטימי מטבעי, אבל אני מודאג מהמצב. בתי החולים כרגע עמוסים בחולי קורונה, בין אם חולים בינוניים או קשים. חולים שדורשים טיפול מהצוות. יש יותר מ-500 חולים שמאושפזים עכשיו. העומס הזה, גורם לבתי החולים שבין כה על הקצה, להיות במצוקה. מהרגע שאדם נדבק ועד שמצבו הופך קשה, יכול לקחת שבועיים. אם אנחנו מסתכלים קדימה, אנחנו רואים שמספר החולים באורח קשה יעלה. גם אם אף אחד לא יצא עכשיו מביתו, אנחנו נראה עלייה בתחלואה של אנשים שהספיקו לחלות בזמן הזה. לכן, אנחנו עדיין לא נמצאים במצב של 'שגרת קורונה', אנחנו בשגרת חירום. כשנוריד את מספר הנדבקים, נוכל לפתוח בחזרה. הסיכוי שייכנס עכשיו אדם חולה קורונה למסעדה, הוא גדול בעשרות מונים מהסיכוי שהיה כשפתחנו".

באשר למאפייני התחלואה, אמר גרוטו בי "יש עלייה אמיתית בתחלואה, אי אפשר להתכחש לזה. אנחנו רואים פחות הדבקה של האוכלוסייה המבוגרת השומרת על עצמה. 6% מהחולים הם בני 65+, ואנחנו רואים תחלואה קשה ותמותה גם אצל קבוצות גיל צעירות מכך. בגילאים הצעירים, מתחת לגיל 30, אנחנו כמעט ולא רואים תמותה. שרשראות הדבקה של 100 איש יכולות להתחיל מאדם אחד. ראינו בדימונה חתונה שהדביקה חצי עיר. בסופו של דבר, כשהצעירים נדבקים, הם מדביקים את הקשישים. כשניסו לבודד רק את הקשישים בעולם ולהגן רק עליהם, זה לא עבד". עוד הדגיש גרוטו, כאשר נשאל באשר למצבם הרפואי של החולים, כי "מגיל 40+ כמעט לכל אדם יש גורם סיכון אחד".

באשר לחולים הקשים החדשים, לפי משרד הבריאות, בחודש יולי שטרם הסתיים - יש יותר חולים קשים מאשר חודש השיא - אפריל. ההגדרה המרכזית לחולה באורח קשה, היא חולה שרמת הסטורציה בדמו יורדת מתחת ל-93. לפי גרוטו, אדם הנמצא במצב הזה, עלול להתדרדר להנשמה. כשחברי הכנסת תהו לגבי שינוי הגדרות החולים הקשים וטענו שיש בתי חולים בהם מספרים הרופאים כי חולים מוגדרים במצב קשה למרות שמצבם איננו קשה, אמר גרוטו "לא פגשתי מנהל בית חולים שטוען את זה. אם יש מישהו כזה, שיגיד את זה ונשלח לו עוד חולים קשים".

ועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 ועדת הקורונה בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

5.9% חולים מאומתים ביולי

בפתח הדיון הציגה שאשא ביטון נתון השוואתי לפיו בגל הראשון במרץ היו 9.9% חולים מאומתים ואילו ב-13 ביולי 5.9% בלבד.

שאשא ביטון גם ציינה כי "חשוב לי שניקח הגבלה הגבלה וננסה להבין על איזה הגיון ונתונים היא יושבת ובסוף נקבל את ההחלטות הטובות עובר הציבור גם בריאותית גם כלכלית ונשקלל את הכל".

יפעת שאשא ביטון, ועדת הקורונה היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 יפעת שאשא ביטון, ועדת הקורונה היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אתמול פורסם כי ייתכן שח"כ שאשא ביטון תוחלף לבקשת הליכוד, לאחר שסירבה לאשר בשבוע שעבר את סגירת מכוני הכושר והבריכות, ואתמול בראיון ב"פגוש את העיתונות" הצהירה כי אם לא יוצגו נתונים שיצדיקו זאת, עמדתה לא תשתנה.

נזכיר שכבר לפני יומיים הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו שיפעל להדחתה של יו"ר הוועדה שאשא ביטון, לאחר שהביעה התנגדות להפעלת הוועדה ללא נתונים ממשרד הבריאות באשר לשיעור ההדבקה בבריכות וחדרי הכושר.

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי במפלגה יתנגדו להעברת שאשא ביטון מתפקידה.