5 דברים שצריך לדעת לפני פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט

עונת הדוחות לרבעון השני בוול סטריט מעלה הילוך עם פרסום תוצאות טסלה, מיקרוסופט צ'ק פוינט ועוד • המכירות הקמעונאיות בארה"ב עלו לרמות של לפני המשבר • מנהיגי אירופה מתקשים להגיע להסכמות לגבי חבילת הסיוע • וגם, דוחות בלאקרוק מעלים את השאלה האם התיאבון לסיכון חוזר?

מרכז הסחר העולמי בוול סטריט, ניו יורק / צילום: John Minchillo, Associated Press
מרכז הסחר העולמי בוול סטריט, ניו יורק / צילום: John Minchillo, Associated Press

גם שיא נדבקים יומי בארה"ב ביום שישי האחרון לא הרתיע את המשקיעים בוול סטריט שנהנים מרוח גבית מתמשכת בהובלת סקטור הטכנולוגיה, ובעזרת התמיכה של הפד בשווקים כשבינתיים בקצה השני,אם הנתונים אכן משקפים את המציאות, סין מפגינה התאוששות חזקה.

לקראת פתיחת שבוע המסחר בשווקים מעבר לים, הנה 5 דברים שכדאי לדעת:

1. עונת הדוחות בוול סטריט מעלה הילוך. לאחר פרסום תוצאות הבנקים בשבוע שעבר, וגם של נטפליקס שמנייתה התממשה בחדות לאחר עליות חדות במהלך הקורונה, השבוע יפרסמו מספר חברות את דוחות הרבעון השני של 2020. 

חברות התעופה האמריקאיות ימשיכו לדווח השבוע על דוחותיהן לרבעון הקשה בצל הקורונה. בהמשך לדלתא שפתחה את עונת הדוחות בשבוע שעבר עם הפסד של 5.7 מיליארד דולר, חברת התעופה יונייטד איירליינס תפרסם דוחות ביום בשלישי לאחר הנעילה.

בקרב החברות בסקטור הטכנולוגיה, שהתאפיין בביצועי יתר מאז השפל של מרץ, צ'ק פוינט הישראלית תפרסם ביום רביעי לפני הפתיחה, טסלה ומיקרוסופט יפרסמו באותו היום לאחר הנעילה, אינטל תפרסם דוחות בחמישי לאחר הנעילה ו-ריזון תפרסם בשישי בתום המסחר. ענקית המיחשוב IBM  תפרסם דוחות ביום שני לאחר הנעילה, וסנאפצ'ט בשלישי לאחר הנעילה.

בענף הפיננסים החברות אמירטרייד ואינטראקטיב ברוקרס יפרסמו גם הן ביום שלישי לאחר הנעילה, ומעניין יהיה לראות את מספר הלקוחות החדשים נוכח משבר הקורונה שכפה סגר על האנשים והכניס משקיעים חדשים לשוק. קוקה קולה תפרסם דוחות בשלישי לפני פתיחת המסחר.

2.  מספר הנדבקים בארה"ב עלה בשישי האחרון לשיא יומי של 75 אלף בני אדם. מספר מדינות בארה"ב הטילו מגבלות חדשות או מעכבות פתיחת עסקים רבים, אם כי בהינתן התמיכה של הפד בשווקים, לעת עתה השוק נותר אדיש לנתוני העלייה במספר הנדבקים.

3. מנהיגי אירופה מתקשים להגיע להסכמות לגבי חבילת הסיוע שכן חלק מהחברות באיחוד מאמינות כי החבילה הקיימת כיום בהיקף של 750 מיליארד יורו, גדולה מידי וצריכה לבוא כהלוואות ולא כמענקים. המדינות החברות באיחוד מפוצלות בין אלו שנפגעו בצורה הקשה ביותר מההתפרצות וכוללות את איטליה וספרד שנואשות להחיות את כלכלתן המרוסקות, לאלו המודאגות מעלויות תוכנית ההבראה כמו הולנד ושוודיה שטוענות כי יש להמיר את המענקים בהלוואות. במהלך סוף השבוע האחרון נמשכו הדיונים בין ראשי האיחוד האירופי לגבי צעדי סיוע (מענקים והלוואות) שמיועדים בעיקר לכלכלות שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר ממשבר הקורונה: איטליה וספרד.

כלכלני פועלים מציינים כי עיקר הוויכוח נסוב סביב חלקם של המענקים בסך חבילת התמריצים. בעוד גרמניה וצרפת מתעקשות כי לפחות 400 מיליארד יורו יינתנו כמענקים, מנהיגי המדינות הצפוניות (הולנד, אוסטריה, פינלנד ועוד) לוחצים שהמענקים יהיו נמוכים משמעותית מסכום זה וגם יותנו במנגנון שייתן לכל מדינה את הזכות לעצור את חלוקת הכסף אם היא חשה שלא משתמשים בו כראוי. מדינות מסוימות גם ממליצות על התניית הענקת הסיוע במחויבות של המדינות המקבלות את הסיוע לביצוע רפורמות מבניות, צעד שמעורר התנגדות חריפה מצד מספר מדינות.

4. התאוששות הצרכנים בארה"ב. המכירות הקמעונאיות עלו בחודש יוני באופן מפתיע כמעט לרמות שהיו לפני המשבר. ההתאוששות בצריכה הפרטית נמשכה והמכירות הקמעונאיות עלו ביוני בשיעור של 7.5% לעומת החודש הקודם. עם זאת, כלכלני מיטב דש מצננים את האופטימיות וכותבים כי "לפני שמתפעלים מעוצמתו של הצרכן האמריקאי צריכים לזכור שהממשל האמריקאי העביר למשקי הבית הרבה מאוד כספים. העיוות בנתונים לגבי מצבו של הצרכן משתקף במיוחד בעובדה שבשיא המשבר הפיגורים בתשלומי כרטיסי אשראי בארה"ב ירדו לרמה הנמוכה ביותר אי פעם". 

בשבוע החולף נרשם שיפור מתון בנתוני שוק העבודה והצריכה הפרטית בארה"ב. בשבוע שהסתיים ב-11 ביולי, מספר הדרישות החדשות לדמי אבטלה ירד במעט ל-1.3 מיליון - הירידה השבועית המספר 15 ברציפות מהשיא של 6.9 מיליון דרישות חדשות בסוף מרץ. באשר לדרישות המתמשכות לדמי אבטלה, אלה ירדו ל-17.3 מיליון בקשות, לאחר שבשבוע הקודם עמדו על 17.8 מיליון בקשות.

5. דוחותיה של בלאקרוק, חברת ניהול ההשקעות הגדולה בעולם, שפורסמו בסוף השבוע האחרון חשפו זינוק של 21% ברווח הנקי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היקף הנכסים המנוהלים הגיע ל-7.32 טריליון דולר ברבעון השני לעומת 6.84 טריליון דולר ברבעון המקביל. בחברה מסבירים את המספרים בהגדלת הסיכון שנטלו הלקוחות, דבר שבא לידי ביטוי בהזרמה של 16 מיליארד דולר לקרנות של בלאקרוק ברבעון השני - פי 8 מעל הגיוסים ברבעון השני של 2019.