התוכנית של ניר ברקת: מערך רחב להסבה מקצועית

ח”כ ניר ברקת פרסם תוכנית להקמת מנהלת הסבה מקצועית לפיה תוך שנה יעברו 100 אלף עובדים הסבה מקצועית לפי הצרכים של ענפי ההייטק, התעשייה והשירותים • לפי ברקת, ההשקעה הממשלתית בתוכנית תהיה בסך 4.5 מיליארד שקל וההשקעה של הגופים הפרטיים תהיה בסך 1.5 מיליארד שקל

ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

ח"כ ניר ברקת לא עוצר, וממשיך להציע תוכניות כלכליות משלימות לתוכניות הממשלתיות. לפני כשבועיים פרסם תוכנית להמרצת המשק, ואף נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין, מה שנתפס כעקיפה וחוסר גיבוי של נתניהו לשר האוצר ישראל כ"ץ.

כעת מפרסם ברקת תוכנית להקמת מנהלת הסבה מקצועית. לפי התוכנית, תוך שנה יעברו 100 אלף עובדים הסבה מקצועית לפי הצרכים של ענפי ההייטק, התעשייה והשירותים. התוכנית נכתבה בשיתוף עם גורמים עסקיים מובילים במשק, ובנויה על כך שחברות מובילות במגזר הפרטי כמו פייסבוק, תנובה, סיסקו והוט יסייעו לממשלה להסב עובדים.

הרעיון מבוסס על איתור מאות האלפים שהצטרפו למעגל המובטלים אחרי שחרור מצה"ל, עקב יציאה לחל"ת או עקב פיטורים. מערכת מרכזית תנהל את רישום היצע העובדים ואת הביקושים, ותסייע במיון ושיבוץ להכשרות. תכנון ההכשרה ייעשה לפי מפעלים וענפים, ויהיה מותאם לצרכי העסקים.

על פי התוכנית, האחריות על ההכשרות תהיה על המעסיקים. הם גם יהיו אחראים לשליש מהמימון, בעוד המדינה תיקח על עצמה את שני השלישים הנותרים. העובדים שייכנסו לתוכנית יהיו מועסקים מהיום הראשון של קורס ההכשרה המקצועי, ועד לסיום ההכשרה יקבלו משכורת מביטוח לאומי. לאחר מכן יקבלו משכורת מהמעסיק שאצלו הוכשרו.

לפי ברקת, ההשקעה הממשלתית בתוכנית תהיה בסך 4.5 מיליארד שקל וההשקעה של הגופים הפרטיים תהיה בסך 1.5 מיליארד שקל. לדבריו, הסבה מקצועית של כ-100 אלף איש תתרום לתל"ג 30 מיליארד שקל, מתוכם 7.5 מיליארד שקל במשך שנתיים כתוצאה מתשלומי מיסים, ו-4.8 מיליארד שקל יהיו דמי האבטלה שייחסכו למדינה במשך שנתיים.