טראמפ: מקרי הקורונה החדשים הם "גחלים לוחשות" שאפשר לכבות

בראיון לערוץ פוקס האמריקאי נשיא ארה"ב ממעיט בסכנת הקורונה ומרחיב בכך עוד יותר את המחלוקת עם אנשי ממשלו שאמונים על הטיפול במגפה

נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס
נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ טוען שמגפת הקורונה תובא תחת שליטה, וממעיט באיום שלה על בריאות הציבור בראיון ששודר ביום ראשון בערוץ פוקס, והרחיב את המחלוקת שלו עם ממונים רשמיים בממשל שלו, שהביעו דאגה משיעורי ההידבקות של צעירים בנגיף.

מספר הנשאים האמריקאים המשיך לטפס בסוף השבוע. אתמול היו בארה"ב מעל 3.7 מיליון נשאים מאומתים, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. יותר מ-140,300 אמריקנים מתו מהמחלה. בכל העולם נרשמו 14.7 מיליוני מקרים מאומתים, ויותר מ-603,300 מקרי מוות.

פלורידה, שהפכה למוקד הידבקות, דיווחה אתמול על 12,473 מקרים חדשים, אחד הסיכומים היומיים הגבוהים ביותר בה, ויום חמישי ברציפות של מעל 10,000 נדבקים. המדינה דיווחה גם על 87 מקרי מוות חדשים, לסך של מעל 5,000 מאז פרוץ המגפה.

מושלי מדינות משתי המפלגות ומומחי בריאות ציבורית אומרים שנחוצה תגובה לאומית תקיפה יותר כדי להתעמת עם המשבר המתרחב במהירות. הזינוק במספר המקרים בין צעירים משקף, בין היתר, יותר בדיקות קורונה, אך כמה מהם עלולים לחלות ברצינות ולמות מקוביד-19, אומרים מומחי מגפות. גם אלו שנשארים ללא תסמינים עלולים להדביק מבוגרים יותר ואנשים פגיעים יותר.

בראיון לפוקס ניוז ששודר אתמול אמר טראמפ שמקרים חדשים רבים הם של צעירים. "הם מתעטשים ואנחנו רושמים את זה כבדיקה", הוא אמר.

טראמפ טען שכמה מוקדי התפרצות של מקרים חדשים הם כמו "גחלים לוחשות" ודליקות שאפשר לכבות. "יש לנו את הגחלים ויש לנו דליקות. פלורידה היא יותר כמו דליקה כרגע אך זה הולך להיכנס לשליטה", הוא אמר.

הנשיא אמר גם שהעלייה בכמות הבדיקות במדינות רבות אחראית לעלייה במספר המקרים החדשים. דוברי בריאות הציבור כולל ד"ר אנתוני פאוצ'י אומרים שהעלייה בשיעורי ההידבקות מצביעה על כך שלא רק הבדיקות הן מאחורי העלייה הזו.

יותר בדיקות מניבות יותר מקרים, אמר ד"ר פאוצ'י ב-16 ביוני, אך אחוזים גבוהים יותר של תוצאות חיוביות במדינות רבות בארה"ב "אינם יכולים להיות מוסברים על ידי יותר בדיקות". שיעור הבדיקות החיוביות (גילוי הנגיף) בממוצע של שבעה ימים עלה מכ-4.4% במחצית יוני לכמעט 9% במחצית יולי.

מקרי המוות מקוביד-19 עולים קצב איטי יותר ביחס להידבקויות, אך לאחרונה נרשמה בהם האצה. בשבוע 12-18 ביולי, התמותה היומית הממוצעת עלתה ל-763 מ-745 בשבוע שלפני כן, לפי נתוני ג'ונס הופקינס שעובדו על ידי העיתון.

מומחי בריאות ציבור אומרים שמקרי מוות הם אינדיקציה בפיגור, והם עולים אחרי העליה במקרי ההידבקות החדשים. המגפה דחפה כמה בתי חולים בדרום ומערב ארה"ב לתפוסה כמעט מלאה. כמה חולים מועברים למרחקים של מאות קילומטרים, למחלקות פנויות יותר.