המכרז והסערה: קרב בפרקליטות על מינוי בכיר במחלקה הבינלאומית

לאחר שוועדת המכרז פסלה את מועמדותם של חמישה עורכי דין ממשרד המשפטים ופתחה את המכרז למועמדים חיצוניים, עתר נגדה ארגון הפרקליטים לביה"ד לעבודה: "חשש כי החלטת הוועדה מגמתית ובלתי עניינית"

ראשת ארגון הפרקליטים, עו"ד קורין / צילום: תמר בצר
ראשת ארגון הפרקליטים, עו"ד קורין / צילום: תמר בצר

מכרז לתפקיד בכיר בפרקליטות המדינה, מעורר סערה בפרקליטות. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", לאחרונה הגיש ארגון פרקליטי המדינה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בקשה לבטל החלטה שקיבלה ועדת הבוחנים במכרז לתפקיד סגן מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, לפתוח את המכרז למועמדים חיצוניים מחוץ למשרד המשפטים.

לטענת ארגון הפרקליטים בראשות עו"ד אורית קורין, ההחלטה להפוך את המכרז ממכרז "בין-משרדי" בתוך משרד המשפטים למכרז פומבי, התקבלה בחוסר סמכות. זאת לדברי הארגון, לאחר שוועדת הבוחנים פסלה שלא בצדק את מועמדותם של חמישה עורכי דין ותיקים וראויים במשרד המשפטים, שהתמודדו על התפקיד.

במכרז לתפקיד סגן מנהל המחלקה הבינלאומית התמודדו עוה"ד אביעד תדמור-אליה מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות, טל ורנר-קלינג ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לסלי קאופמן מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות, סטיב בוארון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות ויעל שמחי מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים.

בתום המכרז, החליטה ועדת הבוחנים שלא לבחור באף אחד מבין חמשת המועמדים. זאת, בנימוק כי כל חמשת המועמדים נעדרים כישורי ניהול הדרושים לצורך מילוי התפקיד.

אחד מחברי הוועדה היה עו"ד יובל קפלינסקי, מנהל המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה שמסיים את תפקידו בעוד כשמונה חודשים. גורמים הקשורים בעבודת הפרקליטות אמרו השבוע ל"גלובס" כי הסיבה שלא נבחר אף אחד מחמשת המועמדים לתפקיד סגנו של קפלינסקי בראשות המחלקה הבינלאומית, היא שקפלינסקי מעוניין להביא מועמד חיצוני שגם יירש אותו לאחר פרישתו מהתפקיד.

ניסיון ניהולי מובהק

ארגון הפרקליטים לא השלים, כאמור, עם ההחלטה שהתקבלה בוועדת המכרז ועם נימוקיה. בעתירה שהגיש טוען הארגון כי "ההחלטה התקבלה בניגוד לכך שחלק מהמועמדים הינם בעלי ניסיון ניהולי מובהק כחלק מהתפקיד שאותו הם ממלאים כיום, אשר בא לידי ביטוי במדדי ניהול במשובי העובד שניתנו להם בשנים קודמות". יתר על כן, לטענת הארגון, חלק מהמועמדים שנפסלו גם קיבלו פרסים על הצטיינות בניהול במשרד המשפטים, ואף קיבלו ציונים גבוהים, לרבות במדד הניהול ובמדד המסכם של ההתאמה לתפקיד שבמכרז.

בנוסף, לפי העתירה, "החלטת ועדת הבוחנים שלא לבחור באף אחד מחמשת המועמדים התקבלה ללא תיעוד והנמקה מספקים בקשר לפער הנ"ל בפרוטוקול ועדת הבחינה ובאופן המעלה חשש כי מסקנות הוועדה הבלתי מפורטות והבלתי מנומקות היו מגמתיות ובלתי ענייניות".

כינוס בהרכב חסר

ארגון הפרקליטים מוסיף ומלין בעתירתו לביה"ד לעבודה על כך שישיבת המכרז התקיימה בהרכב חסר, ללא נציג ארגון הפרקליטים. זאת, לאחר שהסתבר שהנציג, עו"ד טל פרג'ון שהיה אמור להיות חבר ועדת המכרז, לא יוכל לכהן בוועדה. זאת, מאחר שאחד המועמדים לתפקיד הוא פרקליט מאותה מחלקה שבה עובד פרג'ון (המחלקה הכלכלית).

לפי העתירה, בעקבות האמור, נוצרה שרשרת אירועים בלתי תקינים המצדיקים את ביטול החלטת הבוחנים. "הבוחנים מסרו לנציג ארגון הפרקליטים הודעה חד-צדדית שוועדת הבוחנים תתכנס בהרכב חסר, ללא נציג הארגון, וכי הם אינם מוכנים להמתין עד שיגיע נציג אחר של ארגון הפרקליטים, כפי שביקש הארגון. כל זאת, למרות שנציגה אחרת של ארגון הפרקליטים הייתה יכולה להתייצב תוך פרק זמן סביר".

לפי העתירה, "חוסר הסבירות הקיצוני בהחלטת ועדת הבוחנים עולה גם מכך שעד למועד הגשת הבקשה לביטול החלטת ועדת הבוחנים, הוועדה לא הסבירה מיהו הגורם ‘המוסמך', שאישר כביכול בזמן אמת את כינוסה של ועדת הבוחנים בהרכב חסר, מתי הוא נתן לכך אישור וכל זאת ללא הנמקה או תוך הנמקה לא מספקת".

מארגון הפרקליטים נמסר בתגובה: "אנחנו מנהלים את ההליך בבית הדין, ובית הדין יחליט בעתירה שהגשנו".