המפגע הגרמני מבית הכנסת בהאלה: "נכשלתי, לא רציתי להרוג לבנים"

שטפן באלייט, שנכשל בניסיון לפרוץ לבית הכנסת ביום הכיפורים האחרון, סיפר כי הוא מאשים את היהודים בהגירת פליטים ומהגרים מוסלמים לגרמניה, וכי "נכשל בצורה גרנדיוזית" משום שלא הצליח להרוג שחורים ומוסלמים

כוחות המשפטרה מחוץ לבית הכנסת בהאלה היום / צילום: רויטרס
כוחות המשפטרה מחוץ לבית הכנסת בהאלה היום / צילום: רויטרס

בבית משפט בגרמניה נפתח אתמול (ג') משפטו של שטפן באלייט, המפגע הגרמני שניסה לפרוץ לבית הכנסת בעיר האלה ביום הכיפורים בשנה שעברה, וכשנכשל יצא למסע רצח ברחבי העיר שכלל ירי למוות בשני עוברי אורח ופציעת שניים נוספים. הצעיר הגרמני, ששידר את מסע הרצח ברשתות החברתיות ודיבר במהלכו נגד היהודים, המוסלמים והמהגרים הזרים המגיעים לגרמניה, חשף את תפיסת עולמו הגזענית גם במהלך הדיונים.

"היהודים היו המארגנים של גל של מיליוני ערבים שנכנסו לגרמניה מאז קיץ 2015", אמר באלייט אתמול, לפי דיווח באתר "דר שפיגל", שכמו כלי תקשורת אחרים דיווח בהרחבה על המשפט, המתנהל בעיר מגדבורג. "המהגרים מתנהגים כאן ככובשים", הוסיף באלייט. "איך בדיוק הפליטים בבנדורף (הכפר בו התגורר באלייט ליד העיר האלה, א.א.) השפיעו על חייך?" שאלה השופטת. "אנשים כמוני הם בתחתית החברה", השיב באלייט, "אם מיליונים נכנסים למדינה, אנשים כמוני נדחקים החוצה מהחברה".

באלייט סיפר לבית המשפט כי גדל בנסיבות קשות, בודד חברתית, תלמיד בינוני ללא חברים. הוא סיפר כי סבל מבעיות קשות במערכת העיכול וכי העניין היחיד שמצא היה ברשת האינטרנט, ובבניית כלי נשק. הוא סיפר כי הצטייד בכלי נשק "להגנה עצמית ממוסלמים ושחורים".

בווידיאו של האירוע הקשה הוא מתועד כשהוא יורה כמה פעמים במנעול הדלת הצדדית של הכניסה לבית הכנסת, אך הדלת מסרבת להיפתח. הוא מקלל. עוברת אורח שצועדת ברחוב הצדדי מעירה לו, מבלי להבין את התמונה במלואה, והוא יורה בה למוות. "לא יכולתי לסבול את העובדה שהיא העירה לי", אמר לבית המשפט אתמול. כשהשופטת מעירה לו כי לאחר מכן תיעד את עצמו יורה בה שוב בעודה שוכבת על בטנה, אמר "זה היה לביטחון, היא היתה יכולה לקום ולקחת לי את הנשק". "האם אתה לא מתחרט על כך?", שאלה השופטת; "אני בהחלט מצטער שיריתי בה", ענה באלייט, "לא רציתי להרוג אנשים לבנים".

אחרי שרצח את האשה, בת 40, עבר באלייט לזירה אחרת, מסעדת דונר-קבב סמוכה, שבה ירה למוות בצעיר גרמני בן 20. "היה לו שיער שחור, חשבתי שהוא מוסלמי", הסביר באלייט לבית המשפט. הוא תיאר כיצד וידא הריגה גם בצעיר זה, שנקלע למקום, למרות שהוא התחנן על חייו. באלייט גיחך, לפי הדיווחים, כשהשופטת שאלה אותו אם הוא מרגיש שנכשל, בעקבות העובדה כי כל הקורבנות שלו היו לבנים. "מרגיש שנכשלתי?" אמר באלייט, "זה ברור שזה מה שקרה. צילמתי הכל ונכשלתי בצורה גרנדיוזית". אחרי שנכשל בפריצה לבית הכנסת, אמר לבית המשפט, התוכנית היתה "להרוג כמה שיותר מוסלמים ושחורים, עד שהמשטרה תגיע ותירה בי". באלייט נתפס כמה שעות אחרי האירוע. התביעה דורשת לגזור עליו מאסר עולם. המשפט נמשך.