סקר: רוב הבוחרים בארה"ב מאמין שהחברה האמריקאית היא גזענית

מהסקר שנערך על ידי וול סטריט ג'ורנל ו-NBC עולה כי רוב המצביעים באמריקה חושבים שיש אפליה נגד שחורים והיספנים; 71% מאמינים שמתחים בין-גזעים בארה"ב גרועים • 57% תומכים בהפגנות וכ-60% מודאגים מאי השוויון במדינה

דיוקנו של ג'ורג' פלויד מתנוסס על שלטי המחאה / צילום: LINDSEY WASSON, רויטרס
דיוקנו של ג'ורג' פלויד מתנוסס על שלטי המחאה / צילום: LINDSEY WASSON, רויטרס

יותר בוחרים בארה"ב מאמינים שאמריקאים שחורים והיספנים סובלים מאפליה, ורובם, 56%, מאמין שהחברה האמריקאית היא גזענית, לפי סקר חדש של הוול סטריט ג'ורנל ו-NBC.

הסקר מצא שאמריקאים מכל הגזעים וקבוצות הגיל שותפים לחשש משמעותי מאפליה, כמעט חודשיים אחרי הריגתו של השחור ג'ורג' פלויד במעצר משטרתי במינאפוליס. 71% מהנסקרים מאמינים שיחסי הגזעים גרועים מאד או גרועים למדי, עלייה של 16 נקודות אחוז מפברואר.

סימנים אחרים לשינוי משמעותי בעמדות ביחס לגזע הם שיותר בוחרים רואים בהטייה גזעית סממן של החברה האמריקאית, ותומכים במחאות נגדה. כמעט 60% מהנסקרים אמרו ששחורים סובלים מאפליה, ומעל 50% אומרים כך על היספנים-לטינים, בערך פי שניים ביחס ל-2008. התמיכה עלתה גם בשתי תנועות ציבוריות נגד אי-שיוויון: תנועת חיים של שחורים נחשבים והנוהג של ספורטאים לכרוע ברך בהשמעת ההימנון הלאומי.

"האמריקאים חוששים מבעיות אי-השוויון, ומותו של ג'ורג' פלויד תרם לכך", אמרה ברנדה לי, שעבדה על הסקר עם הדמוקרט ג'ף הורוויט והרפובליקאי ביל מקינטרף. "לאמריקאים, יש בעיה עם גזענות בחברה".

במבט העמוק ביותר על יחסי הגזעים בארה"ב מזה 20 שנה, הסקר של הג'ורנל ו-NBC הראה גם שלחברי שתי המפלגות הגדולות יש דעות שונות מאד על מידת האפליה הגזעית.

דמוקרטים ורפובליקאים מפוצלים בסוגיית האפליה

רוב מכריע של הדמוקרטים, 90%, אומר ששחורים מופלים לרעה, ורק 26% מהרפובליקאים מסכימים לכך. אחוז גבוה דומה של דמוקרטים, 82%, מאמין שהחברה האמריקאית היא גזענית, השקפה לה שותפים רק 30% מהרפובליקאים.

האירועים של שמונת השבועות האחרונים הניעו בכל זאת בוחרים שחורים ולבנים להתעניינות משותפת בטיפול בבעיות הוותיקות שמשפיעות באופן לא מידתי על לא-לבנים, לדעת רבים.

57% מהבוחרים אומרים שהם תומכים במחאות הארציות שהוצתו על ידי הריגת פלויד, ו-58% מודאגים יותר מאי-השיוויון הגזעי בעקבות ההפגנות. ממונים נבחרים ברחבי ארה"ב מתמודדים מאז עם הנושא של איך להגיב לשיח הלאומי על שיטור, גזענות והמורשת של העבדות.

הנשיא הרפובליקאי טראמפ התנגד בדרך כלל לשינויים שדרשו המפגינים ואחרים. הוא מתח ביקורת על תנועת חיים של שחורים נחשבים, בטענה שזו התייצבות אלימה מול המשטרה. טראמפ אומר שהצגת דגל הקונפדרציה צריכה להיות מוגנת כביטוי של חופש דיבור. הוא מותח ביקורת על החלטת מרוצי המכוניות נאסקאר לאסור את הנפת הדגל הזה, ואיים להטיל וטו על חוק ביטחון שכולל דרישה לשינוי שמות בסיסי צבא שמכבדים את הקונפדרציה.

רוב קטן תומך בהסרת פסלים

רוב קטן, 51%, תומך בהסרת אנדרטאות של הקונפדרציה מנכסים ציבוריים, ו-47% תומכים בהשארתן.

רק 10% אומרים שהפסלים צריכים לרדת ולהיהרס. רו הבוחרים נוקטים גישת ביניים: 41% מאמינים שמונומנטים של הקונפדרציה צריכים לעבור למוזיאונים, ו-31% מעדיפים שיישארו במקומם עם שלטים שמסבירים את ההקשר ההיסטורי. כ-16% מעדיפים להשאיר את הפסלים כפי שהם, בלי עוד מידע על הרקע ההיסטורי שלהם.

"אין לנו הרבה עמדות קיצוניות בנושא הזה", אמר מיכה רוברטס, סוקר רפובליקאי שהשתתף גם הוא בהכנת הסקר. גם בין הרפובליקאים שתומכים בטראמפ, הוא אמר, הרוב מעדיפים להוסיף שלט ולא להשאיר את הפסלים כפי שהם.

ציון שלילי לטראמפ על טיפול במתחים בין-גזעיים

הגישות השתנו גם ביחס לכריעת הברך בעת השמעת ההימנון הלאומי - מחווה שהתחיל קולין קפרניק, שחקן NFL לשעבר (פוטבול), שבעלי המועדונים החרימו אחרי שהוא כרע ברך בהשמע ההימנון ב-2016 כדי לרכז תשומת לב לברוטליות של המשטרה כלפי שחורים.

רוב קטן של האמריקאים, 52%, אומר כעת שראוי שספורטאים-שחקנים יכרעו ברך בהשמעת ההימנון כדי למחות על אי-שיוויון גזעי, עלייה מ-43% שחשבו כך ב-2018. בסקר החדש, 45% העריכו שכריעת הברך אינה ראויה.

טראמפ הציע ששחקנים שכורעים ברך בהשמעת הימנון יושעו מהמועדונים שלהם ללא שכר. הוא הצית מחדש את הנושא הזה בעצרת הבחירות שלו בטולסה, אוקלהומה, בחודש שעבר, כשאמר לתומכיו, "לעולם לא נכרע ברך להימנון הלאומי שלנו או לדגל האמריקאי הגדול".

עם מעט יותר משלושה חודשים לבחירות ב-3 בנובמבר, הטיפול של טראמפ במתחים בין הגזעים קיבל ציון שלילי, עם 63% מהבוחרים שלא תומכים בו ו-33% שתומכים. מחצית מהאמריקאים חשים שמקובל יותר שאנשים יביעו דעות גזעניות מאז שטראמפ נבחר לנשיא.