דיאטת קורונה למימוש של איסתא במלון פאבליקה בהרצליה: תמכור 17% בלבד מהמניות

בתמורה תקבל איסתא משותפה במלון, ראובן אלה, כ-36 מיליון שקל, לפי שווי של 213 מיליון שקל לפאבליקה • זאת במקום העסקה שבוטלה למכירת 67%  ממניות המלון

אחרי כמה חודשים של סכסוך שאיים להפוך לתביעה משפטית, חברת התיירות איסתא ויזם הנדל"ן ראובן אלה הגיעו להבנות בקשר למכירת החזקותיה של איסתא במלון פאבליקה בהרצליה לידי אלה. במסגרת ההבנות, שני הצדדים יהפכו לשותפים שווים בנכס, אחרי שאיסתא תמכור לאלה כ-17% ממניות המלון תמורת כ-36 מיליון שקל, המשקפים שווי של 213 מיליון שקל לפאבליקה.

לפי העדכון של איסתא בנושא, ההסכם שנחתם בין הצדדים קובע כי עיקר התמורה בעסקה (כ-28 מיליון שקל) תשולם "במועד קבלת אישורו של תאגיד בנקאי" הנדרש לביצוע העסקה, וכי איסתא תעניק כ-6.5 מיליון שקל כהלוואת מוכר לאלה, שישלם מעט יותר מ-1 מיליון שקל במועד חתימת ההסכם.

ההסכם גם מעניק לאלה אופציה לרכישת יתרת החזקותיה של איסתא במניות פאבליקה, שתהיה ניתנת למימוש עד סוף ספטמבר 2022, לפי שווי דומה לזה שבו מתבצעת העסקה הנוכחית.

כן גיבשו הצדדים הבנות לגבי הסכום שלו יהיה אלה זכאי במקרה שהכנסותיו של מלון פאבליקה בשלוש השנים הקרובות יהיו נמוכות מסכום מסוים עליו הסכימו, ומנגד לתמורה אשר לה תהיה זכאית איסתא במקרה בו יאושרו זכויות בנייה נוספות על הקרקע.

באיסתא, שבשליטת המנכ"ל אחישי גל והתאחדות הסטודנטים, ציינו כי למרות ההסכמות, "כל אחד מהצדדים שומר על זכויותיו וטענותיו בקשר עם המחלוקות".

הסכסוך בין איסתא לבין אלה בקשר למכירת חלק החברה במלון לשותפה בהחזקות התעורר בחודשים האחרונים, לאחר שהצדדים כבר הגיעו לסיכום בקשר לעסקה.

מכירת חלקה של איסתא במלון פאבליקה עלתה לכותרות לראשונה כבר בסוף שנת 2019, אז היא סיכמה על מכירת כל החזקותיה בנכס (כ-67%) לידי חברת הנדל"ן ישראל קנדה תמורת 142 מיליון שקל, לפי שווי דומה לעסקה הנוכחית. מעסקה זו צפתה איסתא רווח לפני מס של 38 מיליון שקל.

כחודשיים לאחר מכן, בפברואר האחרון, החליט אלה על מימוש זכות סירוב ראשונה שהייתה בידו לגבי המכירה, לפי שווי דומה לזה שסוכם מול ישראל קנדה. ככל הידוע, מי שאמורה הייתה לבצע את רוב הרכישה בפועל היא קרן הנדל"ן הציבוריט ריט 1, שאמורה הייתה להחזיק 50% בנכס.

אולם זמן לא רב לאחר מכן הגיע וירוס הקורונה שפגע אנושות בעסקי המלונאות, והוביל את אלה לדרוש הנחה משמעותית, ובהמשך את ביטול העסקה. איסתא מצידה דיווחה אז כי בכוונתה "לפעול למיצוי זכויותיה היה והעסקה לא תושלם בהתאם לתנאיה".

העסקה עם תלמה נסיעות נדחית לסוף ספטמבר

מלון פאבליקה, הממוקם בפינת הרחובות אבא אבן וגלגלי הפלדה בהרצליה פיתוח, מוגדר בדוחותיה של איסתא כ"מלון עסקים בדרגת 4 כוכבים". המלון כולל 159 חדרים על-פני שש קומות.

את הקרקע לבניית המלון רכשה איסתא בשנת 2006 תמורת כ-5 מיליון דולר, וב-2014 חתמה על הסכם להשכרת המלון לידי השותף אלה, לתקופה של עשר שנים, תמורת דמי שכירות התחלתיים של כ-8 מיליון שקל בשנה. ב-2016 הכניס אלה כשותפה בהסכם השכירות את רשת ישרוטל, המנהלת את המלון מאז שנת 2017.

עסקה משמעותית נוספת של איסתא שהשלמתה נדחתה והיקפה צומצם בעקבות משבר הקורונה, היא למכירתה של חברת אמריקן אקספרס טרוול לידיה של חברת תלמה נסיעות ותיירות.

בעסקה שנחתמה בתחילת השנה תכננה תלמה לרכוש את החברה הפועלת בתחום של נסיעות אנשי עסקים, תמורת 130 מיליון שקל, מה שהיה צפוי לייצר לאיסתא רווח של כ-74 מיליון שקל אחרי מס. חלקה של איסתא בחברה הנמכרת עומד על 82%, ובהתאם חלקה בתמורת המכירה בעסקה המקורית עמד על כ-106 מיליון שקל.

אולם באחרונה עדכנה איסתא כי "עקב משבר הקורונה הסכימו המוכרים לדחות את מועד ההשלמה" לסוף חודש ספטמבר, עם אפשרות להארכה עד סוף השנה, לשיקולה של הרוכשת. כמו כן, התמורה בעסקה הונמכה מעט, ל-128 מיליון שקל "בכפוף להתאמות", והתשלומים בה נפרסו.

כמי שעוסקת בתחום התיירות, איסתא  הייתה אחת מהנפגעות הישירות הראשונות מהתפשטות וירוס הקורונה, שהובילה להקפאה עמוקה בתחום פעילותה. בהתאם, מנייתה צללה מתחילת השנה בכ-55%, ומשקפת לאיסתא שווי נוכחי של כ-400 מיליון שקל.