אחרי מחלוקת בין הליכוד לכחול לבן: חוק האוסר טיפולי המרה עבר ברוב קולות

הצעת החוק שיאסור על פסיכולוגים לעסוק בטיפולי המרה זכתה לרוב קולות של 43 ח"כים • גם השרים אמיר אוחנה ואיציק שמולי הצביעו עם האופוזיציה • ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר מן המליאה

בני גנץ ומיקי זוהר בהעברת החוק האוסר על "טיפולי המרה" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ ומיקי זוהר בהעברת החוק האוסר על "טיפולי המרה" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מחלוקת נוספת בין המפלגות הראשיות בקואליציה, הליכוד וכחול לבן, באה היום (ד') לידי ביטוי בהצבעה על הצעות חוק פרטיות.

הצעת החוק של יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, לאסור על פסיכולוגים לעסוק בטיפולי המרה, אליה צורפה גם הצעת חוק פרטית דומה של ח"כ מירב מיכאלי (העבודה), זכתה לרוב קולות של 43 ח"כים, ובזכות הצבעת חברי הכנסת של כחול לבן, הצליחו באופוזיציה להעביר את החוק שיאסור על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה, טיפולים שמטרתם לשנות נטייה מינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נעדר מן המליאה. השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה הצביע עם האופוזיציה. הצעת החוק עלתה בראשית השבוע בוועדת השרים לחקיקה והוחלט שם לדחות את הטיפול בנושא. אף על פי כן, במליאה חברי כחול לבן והשרים אמיר אוחנה ואיציק שמולי תמכו בהצעה. 

גם ח"כ מיכל שיר מן הליכוד הצביעה בעד החוק, יחד עם האופוזיציה. בנוסף 13 ח"כים מן הליכוד שהו בבניין הכנסת בעת ההצבעה, אך בחרו שלא להישמע למשמעת הקואליציונית של הליכוד ולא באו להצביע נגד החוק.

ההצעה מבקשת לאסור על פסיכולוגים לבצע טיפולי המרה ולקבוע עבירת משמעת בשל הפרת הוראה זו. מוצע לקבוע כי פסיכולוג שיימצא אשם בעבירת משמעת זו, יותנה רישומו בפנקס הפסיכולוגים לתקופה שלא תפחת מחמש שנים. כמו כן הפרת הוראה זו תהווה עבירה פלילית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "טיפולי המרה אינם יעילים והם מנוגדים לכללי האתיקה הרפואית במדינות רבות בעולם. בנוסף, הם גם מסוכנים ועלולים ליצור נזק פסיכולוגי ורגשי למטופלים, שעשוי להוביל לדיכאון קליני ולהתאבדות".

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל החליטה למחוק את ההומוסקסואליות כהפרעה נפשית וכן גיבשה מסקנות בנושא טיפולי ההמרה בישראל המזהירות ומרתיעות מביצוע טיפולים אלו והסכנות הכרוכות בהן למטופלים.

סגן שר הבריאות יואב קיש התנגד לחוק בשם הממשלה: "היכרות עמוקה עם החקיקה הזו לרוב חברי הכנסת פה - אין. ועדת השרים לחקיקה דחתה את הדיון בהצעת החוק הזו, ולכן המשמעות היא שהממשלה מתנגדת להצעה.

ח"כ ניצן הורוביץ אמר במהלך הדיון: "הצעת החוק שמונחת כאן איננה הצעה רגילה, זו הצעת חוק נגד התעללות ועינויים נגד בני אדם, קטינים וצעירים, שנמצאים במצב קשה ויש אנשים שמנצלים את זה לרעה. אנחנו רוצים להעביר אותה בטרומית כנוסח ההצעה, והדברים יועלו לדיון מעמיק בוועדה. זה חוק של פיקוח נפש ואני מקווה שכנסת ישראל תעביר אותו היום ותיתן אמירה ברורה בנושא הזה, ותצטרף לשורה ארוכה של מדינות שהעבירו חוק כזה בשנים האחרונות".

ח"כ מירב מיכאלי אמרה במהלך הדיון: "הטיפולים האלה הם הרסניים הם גורמים לדיכאונות עמוקים הם מובילים לאובדנות הם הורסים את החיים של הסביבה של האיש או האישה שמוצאות ומוציאים את עצמם בדרך כלל לא מבחירה האישית שלהם חשופות חשופים וכפופים לטיפולים האלה".

משבר עם הסיעות החרדיות

מיד אחרי הדיון הודיעו מן הסיעות החרדיות שההצבעה בעד החוק הזה יוצרת שבר בתוך הקואליציה.

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן אמר: "ההתנהלות הקלוקלת של כחול לבן בניגוד למשמעת הקואליציונית היא קריאת תיגר על השותפות הפוליטית איתם בצורה הזו. על הליכוד להחליט אם הוא יודע לנהל קואליציה או שהוא מאבד עצמו פוליטית".

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני אמר: "לא נשתף פעולה עם כחול לבן. אבל גם שלטון הליכוד שווה לכפרות, איפה היה רה"מ נתניהו? למה אמיר אוחנה הצביע בעד? אנחנו נשקול את צעדינו".

שר הרווחה איציק שמולי, הגיב: "יש רגעים שפשוט צריך לעשות בהם את מה שנכון ולא רק את מה שאפשר. טיפולי המרה הם פשע. את הנערים/ות הלהט"בים צריך לקבל, לא לשנות. ואהבת לרעך כמוך⁩.