הממשל האמריקאי מאשים האקרים מסין בגניבת מידע מחברות שמעורבות במחקרי קורונה

התביעה מאשימה את צמד ההאקרים, שמתוארים כחברים לספסל לימודי הנדסה בצ'נגדו, בפעילות גם למטרת רווח אישי וגם כדי לספק מידע למשרד ביטחון המדינה הסיני

האקרים / אילוסטרציה: Shutterstock
האקרים / אילוסטרציה: Shutterstock

 

הממשל האמריקאי מאשים שני האקרים בסין בניסיון חדירה לחברות אמריקאיות שמעורבות במחקרי קורונה. הממשל טוען שהצמד הזה גנב מידע רגיש בשווי מאות מיליוני דולר מחברות ברחבי העולם, כשעבד עבור שירות הריגול הבכיר של בייג'ין.

כתב האישום הוא הראשון מארה"ב שמקשר ממשלה זרה לקמפיין של גניבות סייבר בנסיון לעקוף מדינות אחרות במרוץ העולמי להשגת חיסון למגפת הקורונה, שהרגה מעל 600,000 איש ברחבי העולם. כתב האישום מיועד להזהיר חברות ומעבדות מחקר זרות. ממשל טראמפ האשים בפומבי את סין ורוסיה במאמצים דומים שקשורים לקורונה, אך לא הגיש עד כה אישומים פליליים.

לי שיאויו, בן 34, ודונג ג'יאז'י, 33, גנבו סודות בעלי ערך מחברות, מכוני מחקר ותעשיות הגנה בארה"ב ובתשע מדינות נוספות במשך יותר מעשור, כך לפי כתב האישום שנחשף אתמול. הם גם סיפקו לסוכנות הריגול הסינית את ססמאות הדואר האלקטרוני של מתנגדי משטר, כולל פעיל קהילתי וכומר בכנסיה נוצרית בהונג קונג.

התביעה מאשימה את צמד ההאקרים בפעילות גם למטרת רווח אישי וגם כדי לספק מידע למשרד ביטחון המדינה הסיני, סוכנות ריגול שמוזכרת לעיתים תכופות בתביעות סייבר בארה"ב. צמד ההאקרים שוהים ככל הנראה בסין בעת הזאת.

משרד המשפטים האמריקאי נוהג בדרך כלל לפרסם כתבי אישום רק אחרי שהחשודים נמצאים במעצר, אך היו בעבר כתבי אישום נגד האקרים זרים שנשארו מחוץ לארה"ב. דוברים רשמיים טוענים שהתועלת בחשיפת עדויות נגדם עולה בדרך כלל על הסיכוי המוגבל להביא אותם לדין בארה"ב.

כתב האישום, שהוגש בריצ'לנד, וושינגטון, אומר שממונה ביון סיני משירות הריגול הסיני תמך ישירות בחלק מהפעילות של הצמד כולל אספקת כלי שאיפשר לצמד לחדור לשרת מיילים של ארגון זכויות אדם בורמזי.

"הנאשמים הם בין ההאקרים הפוריים ביותר שחקרנו", אמר ריי דיודה, מנהל משרד השטח של ה-FBI בסיאטל, לכתבים.

לפי התביעה, הקורבנות כוללים 13 חברות אמריקאיות בתחומי ההגנה (ביטחון), הבריאות ועוד מגזרים. בנוסף, התובעים טוענים שהצמד ניסה לפרוץ לארבע חברות אמריקאיות לפחות שעובדות על טיפול לקורונה. לא ברור אם הניסיונות שהיו קשורים לקורונה היו מוצלחים, אך יש חשש שאפילו ניסיונות פיצוח מסיחות את תשומת לב החברות מהמחקר.

גל פריצות הסייבר, שהחל בשנת 2009 לכל הפחות ונמשך עד ימים אלו, כוון נגד מאות חברות ברחבי העולם, כך אומרים התובעים בארה"ב.

"סין תופסת כעת את מקומה לצד רוסיה, איראן וצפון קוריאה במועדון המביש של המדינות שמספקות מקלט מבטחים לעברייני סייבר, בתמורה לכך שהם יהיו זמינים לעבודה לטובת המדינה - במקרה הזה להשביע את הרעב שאינו יודע שובעה של המפלגה הקומוניסטית הסינית לקניין רוחני שהושג בעמל רב בארה"ב ושל חברות לא סיניות אחרות, כולל מחקרי קוביד-19", אמר ג'ון דמרס, עוזר התובע הכללי לביטחון לאומי.