סייט דיאגנוסטיקה מקבוצת כלל ביוטכנולוגיה גייסה 71 מיליון דולר

החברה מפתחת בדיקות מהירות, ואינה פועלת ישירות בשוק של בדיקות הקורונה, אבל יכולה לתרום לטיפול במחלה

שוק הביומד / צילום: Shutterstock
שוק הביומד / צילום: Shutterstock

חברת סייט דיאגנוסטיקה, המפתחת בדיקות רפואיות מהירות, הודיעה היום על גיוס של 71 מיליון דולר. את גיוס ההון הובילו תאגידים אמריקאים וקרנות הון סיכון בינלאומיות.

חברת כלל ביוטכנולוגיה  מחזיקה בחברה כ-4% בשרשור דרך קרנות אנטומיה, שותפות של כלל ביוטכנולוגיה עם מספר משקיעים מוסדיים להשקעה בתחום המכשור הרפואי. היום במסחר ירדה מניית כלל ביוטכנולוגיה בכ-2% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-163 מיליון שקל. לפני כשבוע גייסה חברת המכשור הרפואי pi-Cardia, גם היא חברת פורטפוליו של קרנות אנטומיה, כ-52 מיליון דולר.

כשהתחילה מגפת הקורונה (Covid-19) עלתה באופן טבעי השאלה האם סייט, שכבר פיתחה בעבר בדיקה לזיהוי מלריה שנמכרת במדינות הנגועות במחלה זו, יכולה לעזור גם באבחון Covid-19. בסופו של דבר סייט תורמת למלחמה בקורונה, אבל לא על ידי בדיקה לזיהוי הווירוס, אלא בדרך אחרת - באמצעות המוצר המוביל שלה, בדיקת ספירת דם מהירה, הניתנת לביצוע גם ליד מיטת המטופל. מוצר זה כבר מאושר לשיווק על ידי ה-FDA ועל ידי משרד הבריאות הישראלי.

בראיון בחודש מרץ אמר יוסי פולק, מנכ"ל סייט: "חשוב לנו להבהיר שלא פיתחנו בדיקה לקורונה, אבל בדיקת ספירת דם היא חשובה לכל חולה עם חום שלא ידוע עדיין מה יש לו, וגם לכל חולה מאובחן, כדי לדעת אם מצבו מתדרדר. למכשיר שלנו יש הרבה מה להציע לבתי החולים מבחינת הפשטות והקלות של ביצוע הבדיקה בסביבה מבודדת. זה מכשיר קטן שלא צורך הרבה מקום.

"המוצר שלנו הוא חלק ממגמה המתחזקת בעקבות מחלת הקורונה שבה העולם ירצה לעשות את הבדיקות קרוב יותר לחולה. המגמה רלוונטית גם לחולי קורונה וגם לחולים אחרים שהמערכת מנסה להפחית את החשיפה שלהם לבת החולים".

לחולים בקורונה מן המצב הבינוני עד הקשה, מבוצעות בדיקות ספירת דם תדירות. מלבד היתרון שהמוצר של סייט ניתן להפעלה במהירות בחדר מבודד, ונותן תוצאות מהירות יחסית, המוצר גם בטוח יותר לשימוש על ידי הצוות הרפואי. אפשר לבצע את הבדיקה על כמות קטנה מאוד של דם, שאפשר למשוך אותה גם מהאצבע ולא רק מהוריד - מה שמקל על בדיקה של חולים קשים. כמו כן, כל הדם מצטבר בתוך מחסנית המושלכת לפח בתצורתה הסגורה לעומת המכשירים הקיימים הדורשים כמות גדולה של דם, שיש להיפטר ממנה לאחר מכן.

המכשיר של סייט פועל באמצעות ראייה ממוחשבת וניתוח אופטי של דגימת הדם (פולק, המנכ"ל ואחד המייסדים, הוא במקור מחברת מובילאיי) ללא צורך בחומרי גלם שעלול להיות בהם מחסור בתקופה הנוכחית.

פולק מסביר מדוע לא פיתחה החברה בדיקה מהירה ל-SARS-Cov-2, הוירוס שגורם לקורונה, למרות הצורך הרב שיש בשוק במוצר כזה. לדבריו, "לעומת טפיל המלריה או תאי הדם שהם בגודל של מיקרונים בודדים, וירוס הוא הרבה יותר קטן, ולא ניתן לגילוי על ידי מיקרוסקופ אופטי. אבל, אנחנו חוקרים את השפעת הוירוס על נתונים שקשורים לספירת הדם, כדי לאפשר 'להרים דגל' לגבי זיהום אפשרי בוירוס קורונה, אצל מי שהגיעו לספירת דם בלבד. זה עדיין בשלב המחקרי. כמו כן, אנחנו מאמינים שבהמשך יהיו לנו יכולות נוספות מלבד בדיקות ספירת דם, שיכולות לעזור לאבחונים הקשורים במחלת הקורונה".

סייט קיבלה את אישור ה-FDA שלה למכשיר לספירת דם בדצמבר האחרון וגייסה ב-2018 כ-28 מיליון דולר. על פי הודעת החברה, המערכת משווקת בארה"ב, אירופה, אסיה, דרום אמריקה ושווקים נוספים.