לאחר הפרסום בגלובס: האם משפחות אנשים שהקריבו עצמם למען אחרים יוכרו כנפגעות פעולות איבה?

תחקיר מוסף G חשף את הפיצוי הנמוך אותו מקבלים משפחות של אנשים שהקריבו את עצמם למען אחרים משום שהם מוכרים כ"נפגעי תאונות עבודה" • בעקבות התחקיר הגיש ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס הצעת חוק, שמבקשת להשוות את זכויות המשפחה לזכויות נפגעי פעולות איבה

חלי בן זיקרי, אשתו של מיכאל בן זיקרי כשנהרג כשהציל משפחה מטביעה / צילום: איל יצהר, גלובס
חלי בן זיקרי, אשתו של מיכאל בן זיקרי כשנהרג כשהציל משפחה מטביעה / צילום: איל יצהר, גלובס

בעקבות תחקיר מוסף G של "גלובס", על הפיצוי הנמוך אותו מקבלים גיבורים שהקריבו את עצמם למען אחרים, הגיש היום ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס, הצעת חוק פרטית שאמורה לשנות את המציאות המקוממת הזו. ההצעה זכתה בכ-40 חתימות של חברי כנסת מכל סיעות הבית, בין היתר, יעקב מרגי מש"ס, איילת שקד מימינה, מיכל שיר, ניר ברקת וגדעון סער מהליכוד, עופר כסיף מחד"ש וניצן הורביץ ממר"צ.

כיום גיבוריםש הקריבו את עצמם למען אחרים מוכרים על ידי המדינה כ"נפגעי תאונות עבודה", המקנה לנפגעים ולבני משפחותיהם של החללים קצבה חודשית של כמה אלפי שקלים והטבות מוגבלות. הצעת החוק "לא תעמוד על דם רעך - תרופות", של ח"כ מלכיאלי מרחיבה את החוק הקיים, המטיל חובה על אדם להושיט עזרה לאדם אחר הנמצא בסכנה, בלי להסתכן או לסכן את זולתו, ומבקשת להשוות את ההכרה בנפגעים ובחללים הגיבורים, לזכויותיהם של נפגעי פעולות איבה, המקנות למשפחות החללים קצבה חודשים מוגדלת והטבות מופלגות, החל מהחזרי קבורה אבל והנצחה, מימון טיפול נפשי, טיפולי שיניים, הנחה בארנונה ומס שבח, סיוע בשכ"ד, מענק הבראה ותשלום לבתי אבות. משפחות הגיבורים המנוחים, המוכרים כאמור כנפגעי תאונות עבודה, לא מקבלים אף אחת מהזכויות הללו והגמלה החודשים שהם מקבלים עומדת על 30%-60% משכרם לפני המוות, אם לא עבדו יקבלו קצבה בגובה 3,000 שקלים בלבד.

זכויותיהם של נפגעי פעולות איבה, אזרחים שנפגעו בפעולות טרור, מושתתת על זכויותיהם של נפגעי וחללי מערכת הביטחון, משטרת ישראל וכיבוי האש. הרציונאל בהשוואת הזכויות דווקא אליהם, היא לאור העובדה שהגיבורים האזרחיים, שחרפו את נפשם עבור אחרים, נפגעו או נהרגו כשמילאו את מקומם של כוחות ההצלה ולא בגלל שנפלו מסולם או פיגום.

"רק לאחרונה רעשה המדינה מגבורתם של מוטי בן שבת ז"ל, ששילם בחייו למען הצלת אם וביתה משטפונות עזים בנהריה ומיכאל בן זקרי, ששילם בחייו למען הצלת דודה ושלושת אחייניה מטביעה בנחל זיקים", אומר מלכיאלי. "המחמאות הרבות והאהבה שהורעפו על בני משפחותיהם של גיבורים אלה ודומיהם, אין בהן כשלעצמן להביא פיתרון ומזור למכה הנפשית, החברתית והכלכלית, שכן נשבר מטה לחמם והגב הכלכלי שהחזיק את בני הבית איננו. מדינת ישראל שידעה לחוקק את החובה הקדושה של 'לא תעמוד על דם רעך', מחויבת לזכויות הנגזרות מכך לגיבורים ששילמו בחייהם ולבני משפחתם, לא בערך, לא כאילו - אלא את המקסימום האפשרי ובאופן מיידי".