המדינה תחייב קבלנים להניח סיבים אופטיים בבניינים חדשים

עכשיו זה רשמי: משרד הפנים מתקן את תקנות התכנון והבנייה ויחייב קבלנים לפרוס סיבים אופטיים בבניינים חדשים לצד חוטי נחושת וכבלי קואקס • משרד המשפטים פרסם את התוכנית להערות הציבור

פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר, גלובס
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד המשפטים מפרסם תקנות חדשות בתחום התכנון והבנייה לטובת התקנת תשתיות סיבים אופטיים בבניינים חדשים. מדובר בסוגיה שמשרד התקשורת עובד עליה בשנים האחרונות ומטרתה היא להסדיר התקנת סיבים אופטיים שמחליפים בכל העולם את כבלי הנחושת הקיימים של בזק ואת הכבלים של חברת הוט שקבלנים מחויבים היום להתקין בכל בית.

מפעילי התקשורת הפורסים סיבים אופטיים נדרשים היום להניח תשתית סיבים מלאה, כלומר גם בבית הלקוח, והדבר מייצר אתגר גדול מאד עבורן שכן הקושי הגדול ביותר בפריסת סיבים הוא החיווט בבית הלקוח. תיקון התקנות צפוי לפתור את הבעיה חלקית כיוון שבניינים חדשים כבר ירושתו גם בסיב אופטי וזה יקל על המפעילים בעבודת החיבור.

בהודעת משרד הפנים נכתב כי לפי נוסח התקנות הקיים כיום, תשתית התקשורת שמותקנת כיום בבניינים חדשים כוללת כבל קואקסיאלי (שמשמש לשידורי כבלים והלוויין) וכן תשתית תקשורת נוספת של כבלי נחושת שמשמשים לטלפוניה ולאינטרנט. תיקון זה נועד לקבוע הוראות לעניין הקמת תשתיות תקשורת מתקדמות של סיבים אופטיים בבניינים חדשים.

"תשתיות תקשורת מתקדמות מהוות רכיב מרכזי בפיתוח המשק והכלכלה. מחקרים רבים מראים כי פרישת תשתיות תקשורת פס רחב מתקדמות מובילה לגידול בתמ"ג, גידול בפריון, ולעלייה במדדים סוציו אקונומיים נוספים עבור כלל המשק. פיתוחים טכנולוגיים מאפשרים שדרוג ומיצוי היכולות של תשתיות התקשורת הקיימות, כאשר עיקר השדרוג מתבסס על קיצור 'לולאת הנחושת' הפרושה במקטע האחרון ברשת עד לבית הלקוח, ועל שדרוג טכנולוגי המתבטא בציוד הרשת המאפשר רמת שירות גבוהה יותר. על אף האמור, למקטע הנחושת מגבלות אינהרנטיות, ולכן רמות השירות המתאפשרות, כמו גם פוטנציאל השדרוג, עולים עשרות מונים כאשר מקטעי הנחושת מוחלפים במקטעי סיב אופטי".

עוד נכתב כי "יתרונו של הסיב האופטי ביחס לכבלי נחושת כפול: ראשית, רוחב הפס שהסיב האופטי מאפשר למשתמש הקצה יכול להגיע ל-1Gbps ומעלה, בעוד שתשתית הנחושת בטכנולוגיית VDSL2 מאפשרת כיום לספק קצבים של עד Mbps100-200, לכל היותר.

"שנית, הקצב שמספקים כבלי הנחושת מושפע מאורך הכבל. ככל שהכבל ארוך יותר, הקצב המסופק למנוי נמוך יותר באופן משמעותי. סיב אופטי, לעומת זאת, לא סובל מהשפעות מרחק דומות. יתר על כן, בראייה צופה פני עתיד, קיימת מפת דרכים ברורה להתפתחות טכנולוגית על גבי סיב אופטי, וזאת בניגוד למפות הדרכים לטכנולוגיות מבוססות נחושת שאינן ודאיות. יתרונות נוספים של הסיב לעומת כבלים מתכתיים הוא בעלויות התחזוקה והתייעלות אנרגטית.

"תיקון התקנות נועד לקדם ולהאיץ את פריסת תשתיות הסיבים האופטיים בבניינים חדשים. מתוך ראייה עתידית, נכון לפרוש תשתית סיבים אופטיים כבר בעת הבנייה שכן יהיה בכך התייעלות משקית. בנוסף, התקנת תשתית הסיבים האופטיים בבנייני המגורים תסייע להסרת חסמי כניסה משמעותיים לנגישות הבניינים לתשתית הסיבים ותעלה באופן משמעותי, את היכולת של חברות התקשורת להציע שירותים מתקדמים על גבי תשתית הסיבים".

מנכ״לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין: "שימוש מושכל ושיתוף בתשתית בבנייני מגורים קיימים יחסכו עלויות ומטרדים לתושבים ובמקביל יאיצו את תהליך פרישת הסיבים".