בורסת השמות: מי המועמדים להחלפת רוני חזקיהו כחשב הכללי

שר האוצר יכול למנות ועדת איתור או לבחור מועמד בעצמו • מועמדים אפשריים: ערן היימר, לשעבר מנכ"ל מדרוג; יהלי רוטנברג, סמנכ"ל הכספים של בזק, וסגן החשכ"ל יוסי איצקוביץ'

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

הודעתו של החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו כי בכוונתו לסיים את תפקידו לכל המאוחר בחודש אוקטובר, היא יריית הפתיחה בהתמודדות על התפקיד הנחשב לרב העוצמה ביותר באוצר. בידי שר האוצר ישראל כ"ץ עומדת האפשרות למנות ועדת איתור לתפקיד אך הוא יכול גם לבחור בעצמו במועמד כפי שעשה קודמו. שר האוצר משה כחלון היה זה שבחר בחזקיהו, שהיה אז יו"ר הבנק הבינלאומי. יחסי האמון ששררו בין השניים הם מרכיב חיוני בהצלחתו של חשב כללי. מרכיב נוסף שהיה חסר לחזקיהו הוא יחסי אמון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ישראל כ"ץ נוהג להעדיף אישים המוכרים לו ובעלי רקע מקצועי וללא זיקה פוליטית במינויי הבכירים שהוא מבצע. אפשר לצפות כי יקפיד במיוחד על עקרונות אלה במינוי חשב כללי, תפקיד שמהווה את שומר הסף החשוב ביותר בממשלה לאחר היועץ המשפטי לממשלה.

המשבר הכלכלי העמוק והשיתוק הפוליטי מחזקים את הצורך במינוי אדם בעל שיעור קומה ויכולות ניהול. לא פחות חשובים בימים אלה הבנה וידע בגיוס חוב - על רקע צורכי מימון חסרי תקדים של המדינה, בניסיונה לחלץ את המשק מהמשבר העמוק שאליו נקלע בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. על-פי הערכות בחשב הכללי תידרש השנה המדינה לגייס ולמחזר חוב בהיקף של כ-250 מיליארד שקל, כפליים מהסכום שגייסה ומחזרה ב-2019.

לערן היימר, שניהל במשך שש וחצי שנים את חברת דירוג האשראי מידרוג, יש ניסיון, ידע וקשרים שבנה בתחום המימון. לפני שהגיע למידרוג שימש היימר סגן החשבת הכללית ומנהל חטיבת מימון ובנקאות בחשב הכללי. היימר, שעבר בספטמבר האחרון לשמש כמנהל ההשקעות בישראל של טדי שגיא, נחשב למתמודד אפשרי על התפקיד.

רקע עשיר בתחום המימון וניהול הכספים יש גם ליהלי רוטנברג, שהתמודד על משרת החשב הכללי בסיבוב הקודם ונחשב למועמד מועדף על החשבת הכללית הקודמת מיכל עבאדי. רוטנברג מונה ב-2017 לסמנכ"ל הכספים של בזק ולא ברור אם ירצה לחזור למגזר הציבורי. בתוך אגף החשב הכללי נחשב סגן החשב הכללי יוסי איצקוביץ', הממונה על חטיבת השכר, תנאי השירות והגמלאות, למועמד אפשרי. איצקוביץ', שעסק בין היתר במו"מ מול מערכת הביטחון על תנאי השירות של אנשי הקבע, בולט מאוד מבחינה מקצועית אך חסר לו ניסיון ניהולי בכיר מחוץ לאגף.

האפשרות שכ"ץ יבחר לתפקיד בוגר אגף תקציבים קיימת אך סיכוייה קלושים. בעבר מילאו את תפקיד החשב הכללי שני יוצאי אגף התקציבים - ניר גלעד ושי טלמון. כ"ץ, שמינה למנכ"לית וליועץ מקצועי את יוצאי האגף עשוי להסתכן בעימות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אם ימנה יוצא אגף נוסף למשרה כה מרכזית באוצר. אפשרות נוספת היא לגייס דמות בולטת מעולם הבנקאות והפיננסים, כפי שעשה כחלון. דמות כזו תהיה צריכה להיות בעלת יחסי קרבה ואמון עם שר האוצר.