קופסה אחת יותר מדי? רה"מ מתכנן להעביר 3 מיליארד שקל לביטחון. הדרג המקצועי באוצר צפוי להתנגד

באוצר טוענים כי השימוש בקופסאות חוץ-תקציביות שנעשה במסגרת המאבק בנגיף הקורונה יוצא מכלל שליטה ועלול לערער את יסודות הניהול התקציבי של המדינה ולפגוע בדירוג האשראי של ישראל

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום: Abir Sultan, רויטרס

הדרג המקצועי באוצר צפוי להתנגד להחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להקציב 3 מיליארד שקל למערכת הביטחון באמצעות קופסה חוץ-תקציבית. באוצר טוענים כי השימוש בקופסאות חוץ-תקציביות, שנעשה במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, יוצא מכלל שליטה ועלול לערער את יסודות הניהול התקציבי של המדינה ולפגוע בדירוג האשראי של ישראל.

מערכת הביטחון דורשת מאז תחילת השנה תוספת תקציבית שנתית של כ-3 מיליארד שקל למימון תוכנית תנופה של הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי. לאחרונה דווח על הסכמות שהושגו בנושא בפגישה לילית בין שר האוצר ישראל כ"ץ והרמטכ"ל אביב כוכבי. מדובר בתוספת המיועדת לשנת 2020.

בדיון שנערך אצל ראש הממשלה ברביעי שעבר הסבירו גורמי המקצוע כי לא ניתן לממש את הסיכום ללא הצבעה על מקור תקציבי לתוספת. ברקע הדברים פער שכבר נוצר בהיקף של 12 מיליארד שקל בין התחייבויות הממשלה ל-2020 לבין ההוצאה התקציבית המותרת על-פי החוק בתקציב מדינה זמני. לא ברור כיצד המדינה תצליח לסגור את הבור התקציבי ללא שינוי חקיקה.

ראש הממשלה פתר את הבעיה בהנחייה האוצר להזרים את הכסף הדרוש למערכת הביטחון מבלי לנקוב בדרך הביצוע. הדרך המעשית היחידה לבצע את ההנחייה, להבנת פקידי האוצר היא באמצעות קופסה חוץ תקציבית. מדובר בכלי בלתי קונבנציונלי שהופעל לראשונה בעקבות מלחמת לבנון השנייה ב-2006. השימוש בקופסה חוץ-תקציבית מוגבל לאירועים חד-פעמיים אקסוגניים ומשום כך התאים לתוכניות החילוץ ממשבר הקורונה שאושרו בחודשים האחרונים.

ההגיון המשפטי שמאחורי אישור תוכניות החילוץ לקורונה אינו חל במקרה של תוספת לתקציב הביטחון משום שמדובר בתקציב שוטף. על-רקע זה צפויה התנגדות בדרג המקצועי לאישור התוספת וייתכן כי הנושא יגיע בסופו של דבר להכרעתו של היועץ המשפטי לממשלה. מעבר לכך אמרו גורמים באוצר בדיונים פנימיים כי נראה שנתניהו מאמץ את שיטת הקופסאות כתחליף לאישור תקציב מדינה מסודר.

ברקע הדברים נציין כי באוצר שוררות תחושות קשות לנוכח מה שמתואר כהפקרות של הדרג הפוליטי בחלוקת תקציבים. בנוסף לקופסאות הקורונה מציינים באוצר קופסה בסך 9 מיליארד שקל לתקציב הבריאות והחלטות תקציביות שהתקבלו בשורת נושאים ללא דיון מסודר.