ועדת הכספים אישרה את חוק התוכנית הכלכלית

בין השינויים שאושרו, בעקבות דרישתו של רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ אופיר כץ, יוארך תוקפו של מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה עד ליוני 2021 • סכום המענק יגיע עד 4,000 שקל לפי מדרגות ההכנסה בחודש הזכאות

יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה את התוכנית הכלכלית המקיפה של משרד האוצר לטיפול במשבר הקורונה, לאחר שהוכנסו בה שינויים מסויימים. בין השינויים שאושרו, בעקבות דרישתו של רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ אופיר כץ, יוארך תוקפו של מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה עד ליוני 2021 (במקום עד סוף שנת 2020). סכום המענק יגיע עד 4,000 שקל לפי מדרגות ההכנסה בחודש הזכאות.

כ"ץ, שעמל קשה לשכנע את חברי הכנסת מכל הסיעות וגם ניסה לפשר בוויכוחים בתוך הקואליציה, בירך על הסכמת האוצר לשינוי שהציע. "זו חובתנו לדאוג גם למבוגרים בחברה הישראלית ולחזק את אלו".

הדיון בוועדה שנמשך שבוע, היה סוער ולווה בביקורת של חברי הכנסת על האוצר, וגם בויכוחים פנימיים בקואליציה כשהבולט שבהם היה של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר עם שר האוצר ישראל כ"ץ.

לאחר אישור הוועדה יועבר החוק המקיף להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת עוד היום, שכן מחר ערב תשעה באב, דיוני המליאה יסתיימו בשתיים בצהריים.

התוכנית כוללת בראש ובראשונה רשת ביטחון לעסקים ולעצמאים עד יוני 2021 בצורת מענקים ופיצויים דו חודשיים בהתאם לגודל הירידה בהכנסותיהם לעומת שנים קודמות. לצד זה נקבעו גם הקלות בקבלת דמי האבטלה דוגמת האפשרות לכפל קצבאות, מתן אפשרות למשיכה מקרנות השתלמות ללא קנס וללא מיסוי ועוד.

בדיונים עלו כמה מחלוקות בין חברי הכנסת למשרד האוצר ובהן התנגדות הח"כים לקביעה כי אם שיעור הבלתי מועסקים ירד מ-10% תהיה הפחתה בדמי האבטלה.

במהלך הדיונים הוסכם כי גם צעירים מתחת לגיל 28 עם ילד, יהיו זכאים לדמי האבטלה המלאים, בדומה למי שעבר את גיל 28. בנוסף תוקן וסוכם כי מי שנמצא בהכשרה מקצועית יהיה זכאי לדמי אבטלה מלאים, במקום 70% בלבד בנוסח החוק המקורי.

לפי דרישה של ח"כ אופיר כץ נקבע כי מענק סיוע לבני 67 ומעלה, יהיה עד יוני 2021 במקום עד סוף 2020 כפי שנכתב במקור.

במהלך המגעים על אישור התוכנית הכלכלי ותוכנית המענקים, העלה חבר הכנסת אחמד טיבי דרישה למענק סיוע לנצרת, עיר התיירות הערבית בדומה לזה שניתן לטבריה ולאילת. שר האוצר כ"ץ כבר הבטיח בעבר לבדוק זאת, והיום הסכים לפי חבר הכנסת טיבי להביא מענק כזה בהיקף של 30 מיליון שקל לאישור הממשלה. טיבי הסיר את ההסתייגויות שהגיש לתוכנית הכלכלית. האירוע הזה ממחיש שוב את שיתוף הפעולה בין חברי הכנסת מהרשימה המשותפת עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני. טיבי היה שותף למגעים עם הממשלה על הרחבת המענקים לילדים, וגפני הודה לו הערב מעל דוכן מליאת הכנסת על הסיוע.

עימות בין מיקי זוהר וישראל כ"ץ

אחד מהעימותים הבולטים בנוגע לתוכנית היה בין יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר לבין חבר מפלגתו שר האוצר ישראל כ"ץ בעניין היקף הסיוע לעסקים בינוניים. בישיבת הוועדה בשבוע שעבר שעסקה בתוכנית הכלכלית החדשה שהציג כ"ץ, פרץ ויכוח בין השניים כאשר כ"ץ האשים את זוהר שהוא מעלה את הסוגיה כדי לסייע לבן דודו שהוא בעל אולם אירועים. השניים התעמתו מילולית, ולא דיברו מאז. נתניהו עצמו וגורמים אחרים בליכוד ניסו להנמיך את הלהבות אבל זוהר התעקש והגיש הסתייגות נגד התוכנית הכלכלית בעניין הזה.

אתמול בוועדת הכספים הודיע זוהר כי הוא ייתן חופש הצבעה לחברי הקואליציה בעניין הזה, כדי לבדוק מי מהם תומך בהצעתו להגדיל את מענק הפיצוי לעסקים שמחזורם השנתי גובה מ-20 מיליון שקל והם ניזוקו ב-80% מהכנסותיהם בשל הקורונה. נציג האוצר אמר בדיון כי עלות ההסתייגות שדרש זוהר מגיעה ל מיליארד וחצי שקל.

כמה מחברי הכנסת דרשו כי הסיוע לבעלי האולמות יותנה בהחזר מקדמות, וכן נידונה שוב סוגיית הזוגות הצעירים שממתינים להחזר מקדמות מצד בעלי אולמות, נוכח ביטול אירועים. בין היתר הוצע להתנות חלק מהסיוע לבעלי האולמות בהגעה להסדרים עם זוגות ומשפחות שהזמינו אירועים ואלה בוטלו בשל הקורונה. שלשום דווח לוועדה כי עשרות זוגות צעירים נדרשו לשלם את מלוא הסכומים שהתחייבו להם אף שהאירועים בוטלו, ובמקצת המקרים אף הוגשו תביעות משפטיות בעניין.

בנוסף, שבה הוועדה ודרשה מהאוצר פתרון לעניין העמותות שרובן המכריע לא זכאי לפיצוי במסגרת החזר ההוצאות הקבועות, כאשר הוצע כי תוקם קרן סיוע על סך 100 מיליון שקל לטובת העמותות, שתפעל לפי מבחני תמיכה.

לאחר ההצבעות בוועדה על התוכנית הכלכלית הגדולה, יובאו לדיון שתי הצעות חוק העוסקות במתן המענק החד פעמי לכלל האזרחים וכאן צפוי לממשלה עימות חריף עם ח"כ גפני יו"ר הוועדה שאיים כי לא יעביר את ההצעות אם המענק יינתן רק לשלושת הילדים הראשונים.

במהלך הדיון בועדת הכספים העלה יו״ר הקואליציה ח״כ מיקי זוהר את נושא הדאגה לאולמות אירועים, מה שהיווה את הרקע לריב המתוקשר שלו עם שר האוצר ישראל כ"ץ לפני שבוע. בעלי אולמות אירועים ברחבי הארץ הודיעו בימים האחרונים שבכוונתם להמרות את פי הממשלה ולפתוח ממילא.

ח״כ זוהר אמר "אנחנו רואים את הקשיים של בעלי האולמות ושהם מתכוונים לפתוח. אני הצעתי לתקן את התוכנית כך שיכללו עסקים מהסוג שלהם". זוהר ציין כי בכוונתו להטיל סנקציות משמעת על ח"כים ושרים שהפרו את המשמעת הקואליציונית בשבוע שעבר ולפיכך, הוא יטיל את הסנקציה גם על עצמו בנושא הזה של הצבעה למען אולמות האירועים.