הרפוליבקנים בארה"ב רוצים להעביר עוד טריליון דולר למובטלים

התוכנית הרפובליקנית מפחיתה את מענק האבטלה המיוחד מ-600 דולר בשבוע ל-200 דולר עד סוף ספטמבר, כאשר התשלום יאוחד עם דמי האבטלה של המדינות כדי להגיע ל-70% מהשכר הקודם של המובטל

תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP
תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP

הרפובליקנים בסנאט הגישו הצעה לחוק הקלה של משבר הקורונה בסך טריליון דולר, והשיקו בכך מאמץ להשיג עסקה עם הדמוקרטים על מענקי האבטלה שתוקפם יפוג בסוף שבוע זה, ועל סיוע נוסף שהדמוקרטים מתכננים בהצעה משלהם.

התוכנית הרפובליקנית מפחיתה את מענק האבטלה המיוחד מ-600 דולר בשבוע ל-200 דולר עד סוף ספטמבר, כאשר התשלום יאוחד עם דמי האבטלה של המדינות כדי להגיע ל-70% מהשכר הקודם של המובטל. הדמוקרטים מציעים להמשיך במענק המיוחד של 600 דולר בשבוע, שעולה לאוצר האמריקני כ-15 מיליארד דולר בשבוע, עד סוף ינואר.

שוק העבודה האמריקאי התאושש במידה חלקית מאז ששיעור האבטלה עלה משפל של 50 שנה לשיא היסטורי בתחילת המגיפה. המעסקיים גייסו במאי וביוני 7.5 מיליון עובדים, אחרי פיטירם של 22 מיליון עובדים (ללא המגזר החקלאי) במרץ-אפריל. אבל העלייה האחרונה במספרי הפונים לדמי אבטלה אותתה שההתאוששות נעצרת אולי, כאשר גל ההידבקויות במדינות הדרום ומערב ארה"ב גרר סגירת עסקים מחודשת.

"יש לנו רגל אחת על המגיפה, ורגל אחת כל הכלכלה. העם האמריקאי זקוק לעזרה נוספת. הוא צריך שהיא תהיה מקיפה, ותפורה היטב לצומת הזה. זה מה שהרוב בסנאט גיבש", הוא אמר.

הדמוקרטים מתחו ביקורת על ההצעה הרפובליקנית כקטנה מדי, ואמרו שהיא היתה צריכה להתפרסם מוקדם יותר. "הזמן אוזל לנו, אבל הסנטורים הרפובליקנים פשוט הריצו את השעון וזרקו כדור לאוויר", אמר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר מניו יורק.

המספר וההיקף של פערי ההצעות של שתי המפלגות יקשה כנראה על הצדדים לגבש פשרה בתוך כמה ימים, עד שהמענק הנוכחי למובטלים יפקע בסוף החודש. הרפובליקנים התאמצו לגשר על פערים במחנה שלהם על הוצאה גירעונית חדשה. בסוף השבוע, הסנטור לינדזי גרהם הזהיר שמחצית מחברי המפלגה לא תתמוך בהצעה החדשה, והמשמעות היא שהדיונים עם הדמוקרטים יהיו סבוכים מההתחלה.

"אנחנו חייבים להזיז את המחוג. בסוף היום נהיה חייבים כולנו להעביר משהו", אמר גרהם לכתבים.

בכירים בבית הלבן העלו הצעוו לפיצול של סעיפי התוכנית לחוקים נפרדים כדי להעביר אותם מהר יותר, אך יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי דחתה את הגישה הזו כמה פעמים.

פלוסי ושומר נפגשו אתמול בערב עם שר האוצר סטיב מנוצ'ין וראש מטה הבית הלבן מארק מידואוז לשעתיים, ומידואוז מסר שהם ייפגשו שוב היום. הדמוקרטים מסרו שהם בוחניים עדיין את ההצעה הרפובליקנית.